سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۶ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به اجراهای خارجی ارکسترهای دولتی از تلاش دولت برای افزایش کمک هزینه ۱۸۰ هزار تومانی هنرمندان و رفع مشکلات حقوقی مرکز تئاتر پایتخت سخن گفت.

به گزارش دیباچه، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین گفتگوی رسانه ای خود در سال ۹۶ درباره برخی از فعالیت های پیش روی دولت در حوزه موسیقی گفت: حتما برای موسیقی خبرهای خوبی در راه است. کما اینکه همین الان که واگذاری برخی از فعالیت ها و مسئولیت‌های دولت به بخش خصوصی آغاز شده خود می تواند خبر مسرت بخشی برای موسیقی باشد.

دغدغه های معاون هنری وزیر ارشاد در سال جدید

وی در تبیین دلایل واگذاری امور هنری به بخش خصوصی بیان کرد: روال کار دولت این است که صنوف هنری فعال شوند و دولت نیز در این مجال نقش حمایت‌کننده را ایفا کند زیرا ما دیگر دنبال این نیستیم که همه کارها را خودمان انجام دهیم بلکه می خواهیم فضایی در عرصه های مختلف هنری به وجود بیاید که فقط حمایت کننده باشیم؛ چشم اندازی که به اعتقاد من اگر محقق شود می تواند یکی از بهترین اتفاقات عرصه موسیقی و هنرهای دیگر باشد. البته خوشبختانه حوزه موسیقی به نسبت فعالیت های دیگر عرصه هنر از جمله تئاتر و هنرهای تجسمی کمترین وابستگی را به امکانات دولتی داشته است. ما در حوزه موسیقی کمترین وابستگی را به وام و امکاناتی از این دست داریم چون موسیقی پتانسیلی دارد که در درون خود می تواند یک گردش کار مناسب ایجاد کند.

مرادخانی با اشاره به برنامه ریزی های انجام گرفته دولت در حوزه موسیقی گفت: با توجه به برنامه ریزی هایی که از سوی همکارانم انجام گرفته ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی در ادامه اجرای برنامه های خارج از تهران خود کنسرت هایی را در برخی از استان ها برگزار می کنند. همچنین طی همکاری هایی که با مجموعه های موسیقایی کشورهای دیگر داشتیم پیشنهادهایی برای برگزاری کنسرت در ایتالیا و برخی از کشورهای همسایه داریم که به زودی جزییات آنها اعلام می شود.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه موسیقی ویترینی مناسب برای نمایش فعالیت های فرهنگی هنری کشور است، افزود: حوزه موسیقی بر اساس وظیفه بسیار مهمی که بر عهده دارد باید بتواند واقعیت های درون جامعه را نشان دهد و به طور حتم هرچه قدر به این موضوع نزدیک شود رسالت هنری این حوزه بیشتر خود را نشان خواهد داد. به عنوان نمونه در سال گذشته بسیاری از خوانندگان و آهنگسازان مطرح موسیقی کشورمان واکنش های خوبی به مسائل اجتماعی چون محیط زیست، درماندگان و موارد دیگر نشان دادند که این نشان دهنده یک نگاه مسئولانه به موضوعات اجتماعی است که هنرمندان به خوبی از عهده این وظیفه برآمدند.

تلاش برای افزایش کمک هزینه های مالی به پیشکسوتان

مرادخانی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در افزایش کمک هزینه های ۱۸۰ هزار تومانی که طی سال های اخیر به هنرمندان پیشکسوت به ویژه در حوزه موسیقی نواحی پرداخت می شود، توضیح داد: در این حوزه یک اشکالی وجود دارد، اینکه برخی ها بر این باورند که این مبالغ در قالب «حقوق» به هنرمندان عزیز پرداخت می شود، در حالیکه این مبالغ اصلا حقوق نیست بلکه یک «کمک هزینه» از سوی دولت است و هیچ تعهدی در دولت وجود ندارد که بخواهیم به معنای حقوق به هنرمندان مبلغی را پرداخت کنیم.

ما هم می دانیم که ۱۸۰ هزار تومان بسیار کم است که امیدوارم با باز شدن دست دولت در مباحث اقتصادی میزان این کمک هزینه ها را افزایش دهیموی افزود: البته ما هم می دانیم که ۱۸۰ هزار تومان بسیار کم است که امیدوارم با باز شدن دست دولت در مباحث اقتصادی میزان این کمک هزینه ها را افزایش دهیم. البته اخیرا طی مذاکراتی که با جناب نوبخت انجام گرفته قول های مساعدی در این زمینه گرفته ایم که این موضوع نیز نوید بخش اتفاقات خوبی در عرصه موسیقی است. همچنین با مساعدت های آقای نوبخت این امکان نیز فراهم شد که بخشی از بدهی های ما در حوزه های موسیقی، تئاتر و تجسمی رفع و رجوع شود که امیدوارم این روند در آینده استمرار داشته باشد.

مشکلات حقوقی مرکز تئاتر پایتخت حل شد

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره پروژه «مرکز تئاتر پایتخت» در خیابان ولنجک تهران بیان کرد: درباره این مکان چند پیشنهاد وجود دارد که همکاران بنده طی ماه های گذشته مشغول بررسی آنها هستند. اولین نکته ای که برای ما بسیار مهم بود و در این چند مدت سعی کردیم در مورد آن به نتیجه برسیم رفع مشکلات حقوقی این مکان بود که خوشبختانه با کمک های وزیر محترم راه و شهرسازی این مشکلات مرتفع شد. به هر حال این زمین سال ها رها شده بود که به لطف تلاش ها و مساعدت هایی که صورت گرفت مشکلات حقوقی این مکان نیز حل شد.

مرادخانی اضافه کرد: ما در این مدت علاوه بر حل مشکلات حقوقی پروژه خیابان ولنجک توانستیم چند مساله دیگر از جمله زمین های کنار موزه هنرهای معاصر و چند مکان دیگر را نیز حل و فصل کنیم که بنده در آینده پیرامون هر یک از آنها مفصل صحبت خواهم کرد. به هر حال این موقعیت ها امکانات بالقوه ای است که باید پرسید چرا سال ها به صورت خام باقی مانده و استفاده مناسبی از آنها نمی شود؟ حال اینجاست که ما نیازمند ساز و کار حقوقی مناسب هستیم که بتوانیم یک به یک مسائل را رسیدگی کنیم تا به نتیجه اجرایی برسد. به عبارتی اگر قرار است دولت خودش این کار را انجام بدهد پس باید برای آن تعیین بودجه کند، اگر هم امکان اجرای آن در دولت فراهم نیست باید با بخش خصوصی وارد مذاکره شد تا بتوانیم به درستی با افرادی که به خوبی می توانند ماجرا به نتیجه برسانند، وارد مراحل اجرایی شویم.

وی در پایان تصریح کرد: بخش خصوصی وقتی وارد می شود منافع خودش را هم در نظر می گیرد. شما نمی توانید انتظار داشته باشید که بخش خصوصی بیاید جایی را برای شما با میلیاردها تومان بسازد و هیچ برداشتی هم نداشته باشد. اینجا دو منفعت مورد توجه است اول اینکه حوزه هنر منافع خود را داشته باشد و دوم هم منافعی است که باید در نتیجه سرمایه گذاری حاصل شود؛ ما باید اینجا به یک تفاهم برسیم. این تفاهم البته ممکن است مقدمات زیادی داشته باشد تا به نتیجه برسد ولی قطعا اهالی هنر هم در جریان قرار می گیرند که شائبه ای به وجود نیاید.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲