جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۴۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۵ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
نگاهی به یک تئاتر مستند
نمایش «شلتر» یکی از آثار پرفروشی است که مدتی است در تئاترشهر به روی صحنه است؛ اثری مستند درباره کارتن خوابهای واقعی! «شلتر» به روزهای پایانی اجرا نزدیک می شود و همین بهانه ای است برای پرداختن به این اثر نمایشی.

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، نمایش «شلتر» نوشته ساناز بیان به کارگردانی امین میری از بهمن ماه سال پیش تاکنون در سالن قشقایی تئاترشهر به روی صحنه است؛ اثری که پرفروشترین نمایش سال 95 بود و هنوز هم با استقبال مخاطبان مواجه است و گیشه خوبی دارد.

چنانکه که در پوستر و بروشور اثر آمده، نمایش «شلتر» اثری است مستند! اما تئاتر مستند چیست؟

«شلتر» از کارتن خوابی تا تئاترشهر!

تئاتر مستند

پیتروایس یکی از پیشگامان تئاتر مستند، اساس این گونه از تئاتر را تحقیق و پژوهش می داند؛ که در نهایت گزارش ها، اسناد و مدراک در بازسازی یک اتفاق واقعی به کار می آیند تا نمایشی در این سبک و سیاق به روی صحنه برود؛ در این نوع تئاتر، تماشاچی از تاریخ رخ دادن وقایع اطلاع دارند و تا حدودی جزئیات آن را می دانند! 

البته در تئاتر مستند جدید که در دهه نود میلادی با حضور کارگردان هایی جدید شکل گرفت دیگر از اسناد مکتوب استفاده نمی کنند؛ بلکه تاریخ شفاهی را اساس کار خود قرار می دهند. در تئاتر مستند مدرن، اتفاق ها و شخصیت های سیاسی در کانون توجه نیستد و پرداختن به موضوعات اجتماعی رایج است.

و اما نمایش شلتر...

واژه «شلتر» انگلیسی است و اصطلاحی است برای مکان هایی که به نگهداری افراد بی خانمان اختصاص دارد.

نمایش شلتر حاصل دو سال تحقیق امین امیری و گروهش است. ساناز بیان نیز به عنوان نویسنده تلاش کرده با تکیه بر ویژگی های یک اثر مستند نمایشنامه را بنویسد و تلاش کرده بدون پیش داوری و بی طرفانه شیوه روایتش را گزارش گونه پیش ببرد و البته در کارش موفق بوده است.

امین امیری نیز با کمی اغماض در کارگردانی موفق عمل کرده است. به طور شفاف می توان اینگونه گفت که نمایش «شلتر» یک اثر نزدیک به مستند است و کاملأ در این گونه نمایشی نمی گنجد! که دلیل آن نوع بازی بازیگران آن است! 

بازیگران، بازی واقعی و باورپذیر از شخصی حقیقی و به فنا رفته را ارائه کرده اند؛ اما این رسیدن به سطح و مرتبه زمانی موفقیت محسوب می شود که در نمایشی رئالیسی اتفاق افتد، نه در اثری که گونه مستند را یدک می کشد و از همان ابتدا توقع مخاطب را نسبت به واقعی بودن نمایش، آدمها و وقایع آن بالا می برد! البته در اینباره نمی توان بر امین امیری خیلی خرده گرفت؛ به هرحال همین که جسارت پرداختن به چنین گونه سخت و زمان بری را دارد قابل تحسین است؛ به اضافه اینکه او از پس صحنه های شلوغ و پر رفت و آمد اثرش خوب برآمده و با ارائه میزانسن های درست توازن های لازم را به نمایش و اجزائش داده است.

در پایان باید گفت وجود چنین نمایش هایی در هر برهه ای لازم است؛ آثاری آسیب شناسانه و البته تکان دهنده که می توانند مخاطب را به اندیشیدن وا دارند و مسئولان را به حل مسئله و مشکل ترغیب کنند.

اجرای نمایش «شلتر» به زودی در تئاتر شهر به پایان می رسد؛ اثری که بدون وجود بازیگران چهره توانسته پرفروشترین نمایش سال شود؛ پس به طور حتم چنین نمایشی ارزش دیدن دارد.

الناز اسمعیل زادگان، بهار اعتماد، سمیرا اکبری، سارا بانکی، بهنوش پات، ساناز پوردشتی، ستاره جباری، خدیجه حسانی، ساجده حمیدی، سرور خسروانی، نیلوفر دربندی، مرضیه زهری، امید سلیمی، آنالی شکوری، پریا قانع، مهدیه کوهستانی در «شلتر» بازی می کنند و سجاد افشاریان دارماتورژ و تهیه کننده آن است.

نمایش «شلتر» در سالن قشقایی تئاترشهر به روی صحنه است و در روزهای شانزدهم، هفدهم و هجدهم فروردین ماه در دو نوبت ساعت 17:30 و 20 روی صحنه می رود.


یادداشت وحید خانه ساز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امین
|
-
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
0
0
از این مدل هنرمندان به اصطلاح روشنفکر بیزارم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار