پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۴۲۶
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۳ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۶
به بهانه زادروز
امروز چهاردهم فروردین ماه زادروز یکی از کارگردان های سینمای ایران است؛ هنرمندی که با ساخت آثاری چون «نرگس»، «روسری آبی»، «زیر پوست شهر» نام خود را در لیست هنرمندان تأثیرگذار روزگار ما ثبت کرده است. زادروزش مبارک!

به گزارش دیباچه، امروز چهاردهم فروردین ماه است؛ در این روز نویسنده و کارگردان سینمای ایران رخشان بنی اعتماد به دنیا آمده است. هنرمندی که در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران کارگردانی خواند و از سال 1352 به عنوان منشی صحنه در تلویزیون مشغول به کار شد و پس از آن تا سال 1359 چند فیلم مستند کوتاه را کارگردانی کرد تا به این ترتیب برای ساخت فیلم بلند تجربه کسب کند.

رخشان بنی اعتماد کارگردانی با کارنامه ای ارزنده

رخشان بنی اعتماد پس از انقلاب، از سال 1360 به فعالیتش در عرصه هنر ادامه داد و در آثاری چون «آفتاب نشین ها» ساخته مهدی صباغ زاده و «گل های داوودی» ساخته رسول صدرعاملی منشی صحنه بود. 

این کارگردان در سال 1366 نخستین اثرش «خارج از محدوده» را ساخت و پس از آن فیلم سینمایی «زرد قناری» را کارگردانی کرد؛ اثری با بازی درخشان مهدی هاشمی که در زمان خودش مورد استقبال فراوانی از سوی مخاطبان قرار گرفت.

«نرگس» یکی دیگر از آثار شاخص رخشان بنی اعتماد است؛ اثری با حال و هوایی اجتماعی و عاشقانه که فریماه فرجامی و ابولفضل پورعرب در آن نقش های متفاوت و ماندگاری را ایفا می کنند، فیلمی که سال 1370 در دهمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین کارگردانی را برای بنی اعتماد به ارمغان آورد.

رخشان بنی اعتماد پرکار، سپس فیلمهای زیادی ساخت که از میان آنها «روسری آبی» موفق شد جایزه فیبرشی جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی ۱۹۹۵ را بگیرد و نامزد دریافت پلنگ طلایی و برنده پلنگ برنزی از جشنواره فیلم لوکارنو شود. فیلم سینمایی «بانوی اردیبهشت» او نیز در سال 1998 جایزه ویژه جشنواره بین المللی فیلم مونترال را برای او به ارمغان آورد. «زیر پوست شهر» نیز اثر موفق دیگری از بنی اعتماد است که در سال 2001 از جشنواره فیلم تورین جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را کسب کرد.

مستند « آخرین دیدار با ایران دفتری»، «گیلانه»، «خون بازی»، «حیاط خلوت خانه خورشید»، «قصه ها» و «آی آدمها» از دیگر آثاری هستند که رخشان بنی اعتماد طی سالهای فعالیتش ساخته است.

رخشان بنی اعتماد نویسنده و کارگردان سینمای ایران که زاده سال 1333 است امروز چهاردهم فروردین ماه سال 1396، شصت و سه ساله می شود تا همچنان یکی از هنرمندان تأثیرگذار روزگار خود باشد. زادروش مبارک و روزگارش خوش!




نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳