شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۳۱۳
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۰ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۶
به بهانه زادروز
امروز هفتم فروردین ماه زادروز یکی از کارگردان های صاحب نام سینمای ایران است؛ پوران درخشنده، هنرمندی که همواره در تلاش است با ساخت آثاری اجتماعی، مخاطب را نسبت به خطرات و آسیبهای پیرامونش آگاه کند .
به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه خبری دیباچه، افتخار بزرگی است زاده بهار بودن؛ وامروز هفتمین روز بهار،  زادروز یکی از کارگردان های تأثیرگذار سینمای ماست. پوران درخشنده، که در سال ۱۳۳۰ در کرمانشاه زاده شده است. هنرمندی پویا که در مدرسه عالی تلویزیون و سینما کارگردانی خواند و در سن ۲۴ سالگی، در صدا و سیمای کرمانشاه مشغول به فعالیت شد. 

پوران درخشنده، بانوی کاربلد سینمای ایران!

این بانوی هنرمند در همان سالها، نخستین اثرش را به نام طاعون تهیه کرد و یک سال پس از آن، در سال ۱۳۵۵ فیلمی درباره چهارشنبه سوری تولید کرد و سپس، آثاری چون »موج، سجاده، جانماز»، «ناز کاری» و «گلیم» را ساخت. 

 درخشنده از آن دسته کارگردان هایی است که اهل تحقیق و پژوهش است و تا کنون چند فیلم و مجموعه مستند ساخته است. آثاری چون، مجموعه چهار قسمتی «الیاف طبیعی و مصنوعی»، «چرخها می چرخند» فیلمی درباره رکود اقتصادی و تعطیلی کارخانه ها و مجموعه  «شوکران»، اثری ۱۷ قسمتی که تولید آن از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۱طول کشید و موضوع آن درباره پدیده اعتیاد بود؛ که بنا به سیاست های آن دوران تنها ۳ قسمت از آن پخش شد و باقی در آرشیو ماند! 

این کارگردان، نخستین فیلم سینمایی خود را در سال ۱۳۶۵ ساخت؛ اثری با نام «رابطه» درباره نوجوانی ناشنوا و لال به نام ناصر که قادر به ایجاد رابطه با اطرافیان خود نیست. 

 درخشنده پس از ساخت «رابطه»، آثار زیادی را جلوی دوربین برد؛ فیلمهایی با موضوعات اجتماعی که هر کدام از دردها و مشکلات روز جامعه می گویند، که «عبور از غبار»، «عشق بدون مرز»،  «شمعی در باد»، «رویای خیس»، «بچه های ابدی» و «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» از آن جمله اند. 
«زیر سقف دودی» نیز جدیدترین اثر سینمایی پوران درخشنده است که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اکران شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. 

گفتنی است پوران درخشنده، طی سالهای فعالیتش افتخارات زیادی کسب کرده است، از جمله، پروانه زرین بهترین کارگردانی فیلم بلند از بیست و یکمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، مشعل طلایی از دومین جشنواره فیلم غیرمتعهدها در کره شمالی برای فیلم «پرنده کوچک خوشبختی»، دیپلم افتخار از سومین جشنواره فیلم زنان آرژانتین برای فیلم‌های «پرنده کوچک خوشبختی» و «زمان از دست رفته»، لوح زرین بهترین فیلم و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از ششمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» در سال ۱۳۶۶؛ و البته، فیلم دیگرش «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» که اکرانش حاشیه های زیادی به همراه داشت ‍در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. 

پوران درخشنده نویسنده، پژوهشگر و کارگردان سینمای ایران امروز هفتم فروردین ماه ۱۳۹۶، ۶۵ ساله شد؛ به امید اینکه همچنان فیلم بسازد و مردم مملکتش را نسبت به مسائل و مشکلات اجتماعی آگاه کند. بانو پوران درخشنده، عزیز سینمای ایران تولدت مبارک! 
 
 
یادداشت وحید خانه ساز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار