پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۲۹۳
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۰ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۶
به بهانه اکران نوروزی یک فیلم
فیلم سینمایی «یک روز بخصوص» آخرین ساخته همایون اسعدیان یکی از چند اثری است که در اکران نوروزی به روی پرده رفته و جز پنج فیلمی است که نامشان در صدر جدول فروش قرار دارد؛ اما «یک روز بخصوص» چگونه فیلمی است؟ یادداشت زیر به این موضوع می پردازد.
 
به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه خبری دیباچه، «یک روز بخصوص» اثری است اجتماعی درباره آدم هایی با گرفتاری های ناخواسته! که همین گرفتاری ها آنها را میان موقعیت های حساس پرتاب می کند‌‌، آزمون هایی سخت که نتیجه آن ادامه زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد؛ بنابراین می توان گفت « یک روز بخصوص» قصه مرگ و زندگی است! 

 روزنامه نگاری به نام حامد (مصطفی زمانی)، به خاطر نجات خواهر بیمارش از مرگ هر کاری می کند تا دوباره دچار عذاب وجدان نشود؛ زیرا سه سال پیش نیز در موقعیتی مشابه همسرش را از دست داده و همواره چنین می پندارد که کوتاهی از جانب خودش بوده است. 
فیلم ملودرامی خانوادگی است؛ اثری که اجتماعی کوچک را در اجتماعی بزرگتر به چالش می کشد. اجتماعی کوچک به نام خانواده که یکی از اعضایش(حامد) تلاش می کند برای بقا هم خونش، از مسیر درست خارج شود و حقی را ناحق کند! و دردناک تر اینکه خودش همه اینها را می داند!  

ماجرا از این قرار است که، منیژه خواهرش باید پیوند قلب کند تا زنده بماند و او با همدستی بوفه چی بیمارستان (با بازی خوب فرهاد اصلانی) نوبت ها را دستکاری می کند و نام منیژه را با نام نوه پیرمردی بی پول و ناتوان عوض می کند؛ البته روند این اتفاق به این مهم بستگی دارد که او بتواند یک روزه پول هنگفتی را جور کند؛ که همین موضوع باعث ایجاد گره هایی می شود؛ تا داستان به سمت و سویی دیگر برود و در نهایت پایانی رقم بخورد که مخاطب آن را حدس نمی زند! 

«یک روز بخصوص»؛در هم تنیدگی موقعیت ها و آدمها!

همه اتفاق های موجود، «یک روز بخصوص» را به اثری پر کنش و ملتهب تبدیل می کند؛ فیلمی که با ریتم نه چندان تندش مخاطب را تا به آخر با خودش همراه می کند؛ البته این کندی ریتم، کاستی به حساب نمی آید، زیرا همایون اسعدیان به عنوان کارگردان توانسته با انتقال موقعیت های درست به بازیگران ، تمپوی لازم را به وجود آورد.
 
در فیلم «یک روز بخصوص خبری از کادربندی های نا متعارف نیست و همه چیز در راستای قصه ای است که به صورت خطی روایت می شود؛ که همه اینها نشان می دهد، اسعدیان کماکان به سینمای کلاسیک وفادار است و بر خلاف برخی از هم نسلانش اصول و استانداردهای این نوع کهنه از سینما را می شناسد. 

اما آنچه یک «روز بخصوص» را به اثری چفت و بسط دار تبدیل می کند فیلمنامه است، که اسعدیان آنرا با همکاری مجید قیصری نوشته است؛ اثری مملو از موقعیت های بخصوص با شخصیت هایی پرداخت شده که به کنش های ایجاد شده واکنش های درستی نشان می دهند. 

در پایان باید گفت، همایون اسعدیان پس از چهارسال دوری از سینما فیلم آبرومندی ساخته است؛ تا به این ترتیب نسبت به آثار پیشینش چند پله بالاتر بایستد. 

«یک روز بخصوص» با بازی روان و یکدست هنرمندانی چون مصطفی زمانی، محسن کیایی، افسانه کمالی، پریناز ایزدیار و فرهاد اصلانی این روزها در سینماها اکران است.  
 
 
 
 
یادداشت وحید خانه ساز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار