چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۱۸۵
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۳ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
به بهانه زادروز
امروز 24 اسفندماه زادروز علیرضا زرین دست، یکی از چیره دست ترین فیلمبرداران سینماست. هنرمندی که با کارگردان های مطرحی چون داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی و عباس کیارستمی همکاری کرده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه خبری دیباچه، امروز 24 اسفندماه زادروز یکی از چیره دست ترین فیلم برداران سینماست، هنرمندی که کارنامه پرو پیمانش اعتبار او در عرصه هنر است؛ علیرضا زرین دست سال 1324 در تبریز زاده شده است و سینما را با دستیاری در فیلم سینمایی «وسوسه شیطان» آغاز کرده است؛ اثری به کارگردانی برادرش محمد زرین دست که در سال 1346 ساخته شد.

دیری نگذشت که علیرضا زرین دست در کارش پیشرفت کرد و در آثاری چون «مردی در طوفان»، «حسن سیاه»، «صمد آرتیست می شود»، «گزارش»، «صمد در راه اژدها» و «صمد در به در می شود»، به عنوان مدیر فیلمبردار حضور پیدا کرد؛ فیلمهایی که پیش از انقلاب ساخته شدند.

علیرضا زرین دست فیلمبرداری با قاب های ویژه و خلاقانه!

«خط قرمز» فیلم اکران نشده مسعود کیمیایی نخستین فیلمی است که علیرضا زرین دست پس از انقلاب فیلمبرداری آن را به عهده داشته است و «بایسیکل ران»، «مشت»، «نقطه ضعف» و «بازجویی یک جنایت» نیز دیگر آثاری هستند که طی سالهای 1362 تا 1365 ساخته شده اند و زرین دست فیلمبردار آنها بوده است.

علیرضا زرین دست از آن دسته هنرمندانی است که هرگز از حرکت باز نمی ایستد و از آغاز فعالیتش تاکنون آثار زیادی را فیلمبرداری کرده؛ و با کارگردان های شاخصی چون داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی، کیانوس عیاری، داوود میرباقری، کیومرث پور احمد، داریوش فرهنگ و تهمینه میلانی همکاری کرده است.

این هنرمند عرصه سینما، طی سالهای فعالیتش جایزه های زیادی از جشنواره های مختلف کسب کرده است؛ او در دوره ششم و دوازدهم جشن خانه سینما، تندیس زرین بهترین فیلمبرداری را برای دو اثر سینمایی «سیندرلا» و «فرزند خاک» کسب کرده و در دوره سیزدهم جشنواره فیلم فجر نیز موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم برداری برای فيلم «پری» شده است؛ اثری به کارگردانی داریوش مهرجویی که در سال 1373 ساخته شد.

جایزه بهترین فیلم‌برداری برای فیلم «بای سیکل ران» از جشنواره فیلم ریمینی، جایزه بهترین فیلم‌برداری برای فیلم «خانه خلوت» از جشنواره فیلم حراره، از دیگر افتخارات زرین دست در عرصه سینما است.

زرین دست که آخرین جایزه اش را برای فیلمبرداری «ملکه» از شانزدهمین جشن خانه سینما دریافت کرده هنرمندی است که همواره در حال تجربه کردن است و با خلاقیتی که در کارش دارد ابزارهای ویژه ای را طراحی کرده که از آنها، برای ارائه آثاری با کیفیت تر استفاده می کند.

علیرضا زرین دست امروز بیست و چهارم اسفندماه، هفتاد و یک ساله شد. زادروزش بر خودش و سینمای ایران مبارک!




نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار