پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۱۵۱
تاریخ انتشار : ۴۰ : ۱۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
فیلم سینمایی «نقطه کور» که بازیگرانی چون محمدرضا فروتن، هانیه توسلی و شقایق فراهانی در آن ایفای نقش می کنند؛ توانست در جشنواره فیلم «لاس کروسس»، جایزه بهترین کارگردانی را از آن مهدی گلستانه کند. یادداشت زیر به همین مناسبت است.

به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه خبری دیباچه، طی روزهای گذشته، مهدی گلستانه کارگردان فیلم سینمایی «نقطه کور» توانست با این اثر جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره «لاس کروسس» مکزیک از آن خود کند؛ اثری که سومین فیلم سینمایی کارگردانش محسوب می شود و بازیگرانی چون محمدرضا فروتن، هانیه توسلی و شقایق فراهانی در آن ایفای نقش می کنند.

جایزه ای دیگر از قاره آمریکا برای سینما ی ایران ! مکزیک بهترین جایزه سینمایی اش را به «نقطه کور» اهدا کرد+ تحلیل

«نقطه کور» سومین فیلم سینمایی مهدی گلستانه پس از دو فیلم «دردسر بزرگ» و «نازنین» است و احسان بیگلری و پریسا هاشم پور نویسندگان آن هستند.

«نقطه کور» فیلمی است درباره خانواده که به زندگی خسرو می پردازد و قصه یک شبانه روز از زندگی خانواده او و چهار خانواده دیگر را به تصویر می کشد. می توان گفت مضمون اصلی فیلم خیانت است؛ حتی اگر خیانت توهمی بیش نباشد که همینطورهم هست. ماجرا از این قرار است که خسرو در بدو ورودش به منزل از زبان شایان فرزند کوچکش متوجه حضور مردی در خانه می شود و همین موضوع شک خسرو به همسرش ناهید را پررنگ تر می کند. قرار است همان شب تولد شیما دختر خسرو باشد و همین اتفاق پای چند خانواده دیگر را به قصه باز می کند. برادر و خواهر خسرو، همچنین خواهر ناهید و دوقلوهایی که دوست شیما هستند مدعوین جشن هستند.میهمان ها می آیند و بحث و دعوای خسرو و ناهید بالا می گیرد و میهمان ها متوجه موضوع می شوند و همین عیان شدن باعث می شود که مشکلات خانوادگی دیگر میهمان ها هم مطرح شود. قصه ادامه پیدا می کند و بالاخره با موشکافی خسرو مشخص می شود که خیانتی در کار نیست و همه اتفاق ها توهمات ذهنی شایان است.

اگر قرار به مقایسه باشد «نقطه کور» از دو فیلم پیشین فیلمساز بهتر است زیرا او در انتخاب فیلمنامه وسواس بیشتری به خرج داده و به سراغ موضوعی رفته که پرداختن به آن هیچ حد و مرزی ندارد! خانواده. اجتماعی کوچک که در همه جای دنیا وجود دارد و برای هر انسان با هر رنگ و نژادی قابل احترام است؛ و البته در این میان، نمی توان فیلمنامه قرص و محکم احسان بیگلری را نادیده گرفت.

خلق موقعیت های درست برای نشان دادن پیچیدگی های رابطه ای آسیب پذیر، پرداخت شخصیت هایی زنده و قابل لمس امتیازهایی هستند که فیلمنامه «نقطه کور» را به اثری کم نقص تبدیل کرده اند.

«نقطه کور» که اثری اجتماعی به حساب می آید، ریتم مناسبی دارد. فیلم لوکیشن های زیادی ندارد  و این اتفاق های پی در پی هستند که ریتم و تمپوی مناسبی به فیلم می دهند و وارد شدن یک به یک شخصیت ها به قصه هراز گاهی انرژیی لازم را به فیلم تزریق می کند؛ اما با این حال گلستانه در یک دست نگاه داشتن ریتم اثر تا حدودی موفق بوده؛ زیرا زمان طولانی فیلم باعث خستگی مخاطب می شود.

محمدرضا فروتن به خوبی از عهده نقش درآمده و هانیه توسلی بازی روانی دارد و محسن کیایی نقش متفاوتی را بازی کرده است، که همه اینها گویای است که گلستانه بازیگران مناسبی را برای آدمهای فیلمش انتخاب کرده؛ و در نهایت بازی خوب بازیگران فیلم است که اثر آخر مهدی گلستانه را به فیلمی متوسط به بالا تبدیل می کند.

در پایان، باید گفت مهدی گلستانه توانسته با سوژه قرار دادن خانواده و روابط انسانی در فیلم سینمایی «نقطه کور» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره «لاس کروسس» مکزیک شود، رویدادی سینمایی که امسال از تاریخ ٨  الی ١٢ مارس ٢٠١٧  ( ١٨ تا ٢٢ اسفند ٩٥ )  در شهر لاس کروسس مکزیک برگزار شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳