جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۱۰۷
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۵ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
بازیگر فیلم انزوا می‌گوید: حتی اگر قضاوت کردن در جامعه امروز به صورت فراگیر در تمام قشرها و گروه‌های اجتماعی رایج شده باشد اما در مبانی قضاوت شرایط مختلفی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها اعتماد به گفته‌ها و دیده‌های دیگران است

به گزارش دیباچه؛ "انزوا" نخستین تجربه سینمایی مصطفی علی عباس میرزایی؛ فیلمی‌ست که دغدغه خلق قهرمان دارد. امیرعلی دانایی هم قهرمانی‌ست که برای مرخصی کوتاه مدتی از زندان آزاد شده و با داستان‌های عجیبی از همسرش مواجه می‌شود.

امیرعلی دانایی: قضاوت خانمان سوز است

دانایی درباره نقش خود در انزوا گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم جلسات بسیاری با کارگردان فیلم؛ مصطفی عباس علی میرزایی؛ داشتیم. نقطه‌نظرها و کشمکش‌هایی و بحث‌های زیادی برای درک و تحلیل درست نقش بین ما به عنوان کارگردان و بازیگر مطرح شد و سرانجام هم با راهنمایی‌ کارگردان توانستم شخصیت موردنظر او را در فیلم پیدا کرده و آن را بازسازی کنم.

وی ادامه داد: حضور من در این فیلم فقط به معنای یک ایفاکننده نقش نبود؛ بلکه مدت زیادی با شخصیت فیلم نشستم، برخاستم، خوابیدم و زندگی کردم. معمولا در برخورد با نقش، پرداخت به جزئیات کار بسیار سختی است. جزئیاتی که می‌تواند نقش را برجسته یا بی‌هویت و بی‌نشان کند. من تلاش کردم تمام جزییات درست و کافی در فیلم رعایت شود.

دانایی در پاسخ به این سوال که آیا شخصیتی که وی در فیلم بازی کرده مابه‌ازای بیرونی هم داشته، گفت: خیر هرچند برخی رفتارهای این شخصیت در آدم‌های واقعی اطرافم وجود دارد، اما اینکه کاملا براساس یک شخصت واقعی نقش را ایفا کرده باشم؛ اتفاق نیفتاده است.

دانایی درباره بحث قضاوت و نگاهی که فیلمساز امروزی به امر قضاوت دارد، گفت: به‌طور کلی قضاوت، مسئله و موضوع بسیار سختی در فیلمسازی‌ست. حتی اگر قضاوت کردن در جامعه امروز به صورت فراگیر در تمام قشرها و گروه‌های اجتماعی رایج شده باشد اما در مبانی قضاوت شرایط مختلفی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها اعتماد به گفته‌ها و دیده‌های دیگران است درحالیکه وجوه مختلف شخص قضاوت شده نه کاملا دیده می‌شود و نه حرف‌هایش کامل شنیده می‌شود. در این میان هر دو نفر؛ قضاوت‌کننده و قضاوت‌شونده متضرر می‌شوند.

امیرعلی دانایی درباره قضاوت زنان در جامعه امروز ما گفت: داستان فیلم به مسئله قضاوت و خصوصا قضاوت درباره زنان می‌پردازد. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که هم زیاد قضاوت می‌شویم و هم زیاد قضاوت می‌کنیم اما قضاوت درباره زن، که بنیان و اساس خانواده به او بستگی دارد؛ حساسیت‌های فراوانی دارد. همیشه وقتی اسم زن و مادر به میان می‌آید مفاهیم بزرگی مانند عشق، صبوری، استقامت، حیا، حریم امن و اعتماد در ذهن‌مان زنده می‌شود اما وقتی هم که چهر‌ه‌ی مخدوش شده زن را بازسازی می‌کنیم تمام صفات زشت و منفی که شاید حتی داشتن برخی از آنها برای گروه مردان چندان هم عیب و عار نباشد؛ در ذهن جرقه می‌زنند به گونه‌ای که هرگونه سفیدی و مفهوم بزرگ زنانگی را از میان می‌برند.

این بازیگر با بیان این مطلب که در فیلم انزوا ما با چهره‌ی سیاهی از زن مواجه هستیم؛ اضافه کرد: قضاوت نادرست از زن فیلم یک شخصیت سیاه و مکدر درست می‌کند حال آنکه زن فیلم ویژگی‌های دیگری دارد. بسیار امیدوارم این فیلم در زمان اکران دیده شود. شاید با دیده شدن آن کمی درباره قضاوت‌های خود تجدیدنظر کنیم، چون قضاوت خانمان‌سوز است و هرکسی که اقدام به آن می‌کند باید فجایع بعد از آن را هم پیش‌بینی کند.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲