پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۹۵۱
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۱۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
نخستین اجرای صحنه‌ای «ارکستر شهر» شب گذشته 14 اسفند در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان شهری برگزار شد.

به گزارش دیباچه، در ابتدای این مراسم بابک ربوخه گفت: هدف از تشکیل این ارکستر جا انداختن نگاهی برای جواتان موزیسین است که با آداب نوازندگی بیشتر آشنا شوند.

او ادامه داد: متاسفانه این روزها احترام پیشکسوت در موسیقی بسیار کمرنگ شده اما ما از حضور دو نسل در این ارکستر استفاده کردیم که ما را با یکسری چالش‌ها مواجه کرد اما کم‌‌کم این قضیه جا افتاد که چگونه این دو نسل در کنار هم کار کنند و بنوازند.

رهبر ارکستر شهر:من شکست خوردم و خوشحالم که این اتفاق افتاد!

خوشحالم شکست خوردم

در ادامه اسماعیل تهرانی رهبر ارکستر شهر با تشکر از آقای صلاحی (معاون فرهنگی وهنری شهرداری تهران)، بابک ربوخه و امیر عبدالحسینی اظهار کرد: اگر مهربانی این افراد نبود امروز شاهد شکل‌گیری این ارکستر نبودیم.

او درباره شکل‌گیری ارکستر شهر توضیح داد: نقطه آغازین این ماجرا در اسفند سال 94 شکل گرفت و پیشنهاد تاسیس این ارکستر به من داده شد و در همین رابطه جلسات متعددی را نیز برگزار کردیم اما من به برپایی این ارکستر زیاد امیدوار نبودم و به آقای ربوخه گفتم این کار را فراموش کنیم چراکه حاشیه‌ها و موانع زیادی ایجاد خواهد شد و تو را اذیت خواهند کرد اما در پایان او برنده شد و من شکست خوردم و خوشحالم که این اتفاق افتاد.

رهبر ارکستر شهر با بیان اینکه اواسط آذرماه سال جاری کلید این ارکستر زده شد، ادامه داد: برای حضور نوازندگان در این ارکستر فراخوانی را ارسال کردیم تا شاید اگر نوازنده ناشناسی است که خوب می‌نوازد ما بتوانیم از حضور او در این ارکستر استفاده کنیم و از دوستان پیشکسوتم خواستم تا از این نوازندگان آزمون گرفته و پس از آن تمرین‌های ما آغاز شد که تا به امروز 17 تمرین انجام شده.

تهرانی با اشاره به قطعاتی که توسط این ارکستر اجرا خواهد شد؛ گفت: یکی از قطعاتی که امشب توسط ارکستر شهر اجرا خواهد شد قطعه گلبانگ نوشته استاد حسین دهلوی است که متاسفانه امروز در شرایط جسمی مناسبی به سر نمی‌برند و از ما هم کاری جز دعا برنمی‌آید اما همسرشان خانم سوسن اصلانی در جمع ما حضور دارند.

او با اشاره به تک بیتی از فروغی بسطامی گفت: بسطامی می‌گوید تا هنرمند شدم خواجه به هیچم نخرید / بی‌هنر شو که هنرهاست در این بی‌هنری. شک ندارم که این شعر بسطامی مصداقی نخواهد داشت و برای آن مصداقی را پیدا نخواهیم کرد.

رهبر ارکستر شهر گفت: امیدوارم این ارکستر که به زحمت و تلاش دوستان شکل گرفته؛ تداوم پیدا کند و تمام شهرداری‌های این مرز و بوم امیدوارم ادامه دهنده راه شهرداری تهران باشند و این اقدام الگویی برای تمام شهرداری‌های استان‌ها و شهرستان‌های ما باشد چراکه ما جوانان با استعداد کم نداریم. مملکت هشتاد میلیونی دو تا و نصفی ارکستر دارد که این اصلا مناسب نیست.

رهبر ارکستر شهر:من شکست خوردم و خوشحالم که این اتفاق افتاد!

امیدوارم شهرداری تمام و کمال حمایت کند

در ادامه فریدون شهبازیان (رهبر ارکسترملی) با بیان اینکه هر جا ارکستری شکل بگیرد همه دلمشغولی او آنجاست، اظهار کرد: وقتی ارکستری شکل می‌گیرد و سامان می‌گیرد جای امیدواری برای همه مااست. تشکیل یک ارکستر نیاز به پیش دریافت‌هایی بسیاری دارد تا این نوازندگان در کنار هم بنشینند و هماهنگ با هم آثار قابل قبولی را ارائه کنند.

او ادامه داد: تشکیل چنین ارکستری با سازهای ایرانی که در گذشته از دلمشغولی‌های استاد حسین دهلوی، من و بسیاری از هنرمندان دیگر بوده، بسیار خوب و قابل اعتناست.

رهبر ارکستر شهر:من شکست خوردم و خوشحالم که این اتفاق افتاد!

رهبر ارکستر ملی با بیان اینکه معاونت فرهنگی و هنری شهرداری تهران کار بزرگی را انجام داده، گفت: بی‌اغراق‌گویی از نظر کوک و شنیداری با این تعداد نوازنده یعنی حدود 40 نوازنده در یک ارکستر شاید کار آنان از ارکستر سمفونیک نیز سخت‌تر باشد چراکه سازهای ایرانی از نظر کوک بسیار مشکل دارند و برای اینکه آنسامبل درستی را اجرا کنند بسیار سخت است.

شهبازیان گفت: امیدوارم نظیر این ارکستر درمملکتمان باز هم سامان بگیرد و جوانان ما موسیقی خوب را برای مردم بنوازند و مردم موسیقی خوب بشنوند. متاسفانه در سال‌های گذشته دور بودیم از موسیقی درست و موسیقی ایرانی بتوانیم آثار خوبی را به مردم ارائه دهیم.

او با بیان اینکه آماده سازی قطعات برای این چنین ارکستری زمان زیادی می‌برد، افزود: امیدوارم شهرداری تهران حالا که همت به چنین کاری کرده است با همه قدرت از آن حمایت کند چراکه تشکیل یک ارکستر به تنهایی کافی نیست و باید حمایت‌های لازم نیز انجام شود درست است که ارکستر در مملکت ما زیاد نیست اما نوازندگان ما از طرق مختلف امرار معاش می‌کنند پس باید یک ارکستر کامل به این صورت تمام و کمال هدایت شود و این بسیار مهم است.

رهبر ارکستر ملی ادامه داد: برای مملکت هشتاد میلیونی ما وجود سه ارکستر بسیار کم است و یکی از نهادهایی که می‌تواند حمایت کند شهرداری است در تمام کشورهای جهان همه ارکسترهای سمفونیک متعلق به شهرداری‌هاست ارکسترهایی که به صورت ملی و با حمایت مردم اداره می‌شود نیز وجود دارد اما ارکسترهای سمفونیک به وسیله شهرداری‌ها تامین می‌شود.

شهبازیان تصریح کرد: امیدوارم این ارکستر ادامه پیدا کند و دچار حاشیه‌ها نشود و مهمتر از همه اینکه موسیقی اصیل ایرانی را اجرا کنندکه بسیار با اهمیت است. ارکستر شهر تهران موسیقی ملی که مبتنی بر ردیف موسیقی است را می‌نوازند.

احداث بزرگترین کتابفروشی دنیا در باغ کتاب تهران

سپس محمود صلاحی (معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران) با بیان اینکه هر جشنواره‌ای که در فجر برگزار می‌شود ما آن را در شهر برگزار می‌کنیم، گفت: اگر جشنواره فیلم فجر داریم که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود ما هم جشنواره فیلم شهر و تئاترشهر را داریم.

او با اشاره به اقدامات سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: خوشخبتانه پردیس بزرگ تئاتر امروز به ظرفیت تئاتری شهر تهران اضافه شده است و ما این پردیس را در خاوران با ظرفیت ده سالن که دو برابر تئاتر شهر است راه‌اندازی کردیم همچنین تئاتر صبا در خیابان ملک تا حدود دو ماه دیگر افتتاح می‌شود و در ارتفاعات عباس آباد و در باغ کتاب تهران دو مرکز تئاتر راه‌اندازی کردیم.

معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اعلام خبر راه‌اندازی بزرگترین کتابفروشی در تهران گفت: بزرگترین کتابفروشی دنیا در حال حاضر در نیویورک با وسعت 14 هزار متر و مسقف است و ما برای مردم تهران؛ یک کتابفروشی‌ در باغ کتاب تهران به وسعت 65 هزارمتر مسقف در حال احداث داریم و دو ماه دیگر نیز در ارتفاعات عباس‌آباد این کتابفروشی افتتاح می‌شود.

صلاحی با بیان اینکه مجموعه اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگ ما را به جایی می‌رساند که مردم ما هر شب بتوانند از یک برنامه هنری استفاده کنند، گفت: ما در زمینه ارکستر کمبودهایی داشتیم از همین رو در چهارشنبه‌های هنر که در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود از آقای تهرانی خواستیم تا ارکستر شهر را راه‌اندازی کنند.

او تاکید کرد: هر کاری که پشت آن همت و اراده باشد قطعا انجام می‌شود و ما هم حمایت می‌کنیم تا ادامه داشته باشد. قطعا همه جلوه‌های هنر در خدمت فرهنگ، هویت و تاریخ ماست. هنر وقتی با فرهنگ آمیخته شود جاودانه می‌شود و ما یک ملت با تاریخ چند هزار ساله و با هویت بزرگ باید از همه جلوه‌های هنری استفاده کنیم تا بتوانیم هویت خود را به هم نسل جوان بعد از خودمان و هم به مردم دنیا بشناسانیم.

موسیقی هدیه‌ الهی است

معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: خیلی خوب است که جوانان ما هنرمندان دنیا را می‌شناسند اما مشکل آنجاست که هنرمند خود را نشناسیم. خیلی خوب است که جوانان ما تاریخ و هویت دیگر کشورها را بدانند اما فاجعه آنجاست که آنها تاریخ و هویت خودمان را ندانند.

صلاحی خاطرنشان کرد: موسیقی هدیه‌ای الهی است و باید آن را پاس بداریم و درخدمت فرهنگ و هویت‌مان بیاوریم موسیقی برای تعالی فرد و جامعه است یک موسیقی خوب حال آدم‌های عصر ماشینی را که گرفتار ترافیک و شلوغی و استرس هستند را خوب می‌کند.

او با تاکید براینکه بدون شک از این ارکستر حمایت توسط شهرداری حمایت می‌شود؛ گفت: مدیران بعد از من قطعا از این ارکستر حمایت می‌کنند. امیدوارم شهرداری‌های کشور از این حرکت معاونت فرهنگی و هنری شهرداری تهران الگوبرداری کنند و برای امورات خود و به اندازه نیاز خود ارکستری داشته باشند.

«مهربانی»، «آزادی»، «ای ایران»، «چنگ رودکی»، «به زندان» و «نخست گلبانگ مضرابی» آثاری بودند که توسط ارکستر شهر تهران و به رهبری اسماعیل تهرانی شب گذشته اجرا شدند.

تماشاگران در هنگام اجرای این کنسرت که با حدود نیم ساعت تاخیر آغاز شد؛ هنرمندان را تشویق می‌کردند و همراه با نوازندگان دست می‌زدند که چندین بار تهرانی رهبر ارکستر با اشاره دست از آن‌ها خواست تا دست نزنند.

در اولین اجرای ارکستر شهر مازیار ظهیرالدینی، هنگامه اخوان، بیژن بیژنی، افشین معصومی، رزبیک اوهانیان، کامبیز گنجه‌ای، فرزاد طالبی، عباس خوشدل، هادی منتظری، محمد معتمدی، شهرام میر جلالی، علی جهاندار، فریدون شهبازیان، محمود صلاحی، حسن همایونفال، حسین محجوبی و مجید اخشابی و ... حضور داشتند.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲