پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۸۴۱
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۳ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
به بهانه زادروز
امروز دهم اسفندماه زادروز مهدی اخوان ثالث است، شاعری که پارسی کلاسیک را با شعر نیمایی در آمیخت تا نامش را در تاریخ ادبیات این سرزمین پرآوازه کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیباچه، نویسندگان بزرگی در اسفندماه زاده شده اند، بزرگانی چون خواجه نصیرالدین توسی، شیخ بهایی، هوشنگ ابتهاج، سیاوش کسرایی، پرویز شاپور و البته، مهدی اخوان ثالث پژوهشگر و شاعر دوران ما که در چنین روزی زاده شده است؛ دهم اسفند 1307.

مهدی اخوان ثالث، حماسه سرایی وطن پرست و البته نوگرا!

مهدی اخوان ثالث، حماسه سرایی کار بلد و تواناست که به ایران باستان و تاریخ پر پیچ و خمش عشق می ورزد؛ تا آن حد که گاه به گاه وطن پرستی اش شکل و شمایلی نژادپرستانه به خود می گیرد! البته خودش در این باره گفته است: «من به گذشته و تاریخ ایران نظر دارم. من عقده عدالت دارم. هرکس قافیه را می‌شناسد، عقده عدالت دارد. قافیه دو کفه ترازو است که خواستار عدل است… گهگاه فریادی و خشمی نیز داشته‌ام».

شعرهای اخوان ثالث مملو از لحن حماسی آمیخته به صلابت و سنگینی شعر خراسانی است و مضامین اجتماعی را با نگاهی نو و ترکیبات زبانی متفاوت در ذهن خواننده تصویر می کند؛ که این قدرت قلمT شاید حاصل پژوهش و نگارش شعر کلاسیک فارسی در آغاز راه شاعری اخوان باشد.

به هر روی مهدی اخوان ثالث در تمام زندگی شاعرانه اش شعر کهن و نیمایی را با هم آمیخت و سیاقی را به وجود آورد که ویژه خودش بود؛ و در این عرصه چنان موفق بود که هوشنگ گلشیری نویسنده شاخص معاصر او را رندی از تبار خیام دانست.

مهدی اخوان ثالث در طول زندگی شاعرانه اش آثار زیادی سرود و کتاب های زیادی به چاپ رساند که مجموعه «زمستان است» مشهورترین اثر اوست و «در حیاط کوچک پاییز در زندان»، «آخر شاهنامه»، «از این اوستا»، «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم»، «عاشقانه و کبود»، «بهترین امید» برخی دیگر از آثار این شاعر گرانمایه اند.

مهدی اخوان ثالث اخوان در سال 1369، پس از سال ها قلم فرسایی در سن 62 سالگی از دنیا رفت و در توس مشهد به خاک سپرده شد. نامش زنده است پس زنده است. تولدت مبارک مهدی اخوان ثالث!



یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳