شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۵۹۷
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵
دیباچه گزارش می دهد؛
مراسم گرامیداشت ۷۹ سالگی اسماعیل دمیرچی، پیشکسوت صنعت چاپ با اهدای لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به او برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه، مراسم گرامیداشت ۷۹ سالگی اسماعیل دمیرچی، پیشکسوت صنعت چاپ عصر دیروز با اهدای لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به او و بریدن کیک 79 سالگی اش در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

مراسم گرامیداشت اسماعیل دمیرچی برگزار شد


مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب در این مراسم در سخنانی گفت: آشنایی من با استاد دمیرچی به سال 1383 بر می گردد که واسطه این آشنایی هم محسن جعرفی مذهب بود. استاد دمیرچی هوشمندانه مسیر زندگی خود را انتخاب کرده و به مسائلی پرداخته که در کشور در آن زمینه‌ها خلاء داشته‌ایم.


وی با اشاره به کتاب «تاریخ سنگی چاپ» استاد دمیرچی بیان کرد: زمانی که اولین کتاب او منتشر شد، در حالی‌که بیش از 200 سال از سابقه چاپ در کشور می‌گذشت، تعداد کتب منتشرشده در این حوزه به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی‌رسید.


مدیرعامل خانه کتاب با تاسیس موزه چاپ توسط دمیرچی اشاره کرد و گفت: تاسیس موزه چاپ ایده‌ای منحصر به استاد است که نیازی واقعی محسوب می‌شود و برای جامعه ما که کتاب در آن ارزش محسوب می‌شود، این موزه چاپ ضرورت دارد.


وی در توضیح بیشتر گفت: متاسفانه ایده آقای دمیرچی برای راه اندازی موزه صنعت چاپ هنوز تحقق پیدا نکرده و اگرچه چند سال قبل به همت رئیس وقت کتابخانه مجلس راه اندازی شد، اما در دوره بعد این موزه رهاسازی شد و شاهد بودیم که دستگاه های قدیمی که آقای دمیرچی تهیه کرده بود، در حیاط کتابخانه مجلس و زیر برف و باران در معرض آسیب قرار گرفت.


در این مراسم اسماعیل دمیرچی، پیشکسوت عرصه چاپ در سخنانی به ذکر یکی از خاطراتش در دهه 30 اشاره کرد و گفت: سال 34 در چاپخانه خواندنی‌ها مشغول حروفچینی بودیم، نویسندگان و مترجمان گوناگونی برای خواندنی‌ها که دو مرتبه در هفته منتشر می‌شد، حروف می‌چیدیم که یکی از آنها پاورقی‌های مرحوم ذبیح‌الله منصوری بود. منصوری واقعاً فرد شگفت‌انگیزی بود. او بداهه ترجمه می‌کرد و هم‌زمان برای چیدن به ما می‌داد، از آنجا که در پایان سال بودیم، باید تمام شماره‌های اسفند در کنار 4 شماره بعد از عید را نیز آماده می‌کردیم تا بتوانیم به خانه برویم. تمام حروفچین‌ها مشغول چیدن بود که یکی گفت؛ حرف فاصله تمام شده و در آن شب عیدی کارخانه‌ای که حروف تولید می‌کرد، تعطیل کرده بود. تمام چاپخانه‌ها را زیرورو کردیم تا بتوانیم حرف فاصله پیدا کنیم، اما چیز زیادی گیرمان نیامد. در همین هنگام سرپرست حروف‌چین‌ها یکی از بچه‌ها را فرستاد از چهارراه ولی‌عصر امروز دو کیلو تخمه ژاپنی بخرد و تا او بازگردد به ما گفت که با نوعی کاغذ کاهی جای فاصله‌ها را پر کنید، تا مشغول شویم تخمه هم رسید. سرپرست ما گفت؛ تخمه بشکنید و پوست تخمه‌ها را جای فاصله بگذارید و با همین تدبیر توانستیم چهار شماره باقی‌مانده را بچینیم.


وی تصریح کرد: این خاطره را از این حیث گفتم تا نسل امروز که با کامپیوتر کار می‌کنند، بدانند میراث مکتوب چگونه به دست آنها رسیده است.


در پایان مراسم نیز از کتاب یادداشت های او نیز رونمایی شد. همچنین استاد دمیرچی کیک تولد 79 سالگی خود را برید و لوح تقدیر وزیر ارشاد نیز به او اهدا شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار