جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
به گزارش دیباچه
پس از حضور پررنگ بازیگران خوش بر و روی خالی از دانش در سینما، کارگردانها به این نتیجه رسیدند که به حضور بازیگران قدرتمند تئاتر نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه خبری دیباچه، در گذشته ای نه چندان دور دیواری نامرئی بین بازیگران سینما و تئاتر وجود داشت و این دو عرصه آنچنان ربطی به هم نداشتند زیرا به غلط چنین پنداشته می شد که بازی بازیگران تئاتر گل درشت و اغراق شده است و برای سینما مناسب نیست! اما طی این سالها شرایط تغییر کرده و مرزبندی ها از میان برداشته شده است.

تئاتری هایی که در جشنواره فیلم فجر امسال خوش درخشیدند.

درست است که سینما گران در این کلیشه شکنی نقش ویژه ای داشته اند؛ اما در این میان نمی توان نقش تئاتری ها را نادیده گرفت زیرا آنها هستند که با ارتقاء سطح دانش و سوادشان فرهنگی نخ نما را منسوخ کرده اند و باعث شده اند سینماگران نگاه تبعیض آمیزشان را از بازیگران تئاتر برگیرند. نگاهی اجمالی به فیلم های تولید شده در چند ساله گذشته و مراجعه به آرا داوران در جشنواره فیلم فجر امسال و سالهای پیش گواهی بر این ادعاست.


کدام بازیگران تئاتر در جشنواره فیلم فجر امسال خوش درخشیده اند؟


حمیدرضا آذرنگ

نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر است که برای بازی در فیلم سینمایی «ملکه» ساخته محمدعلی باشه آهنگر کاندید دریافت بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم فجر شد و پس از آن توانست این موفقیت را با ایفای نقش در فیلم های «آسمان زرد کم عمق» و «عادت نمی‌کنیم» تکرار کند. آذرنگ با 6 فیلم «قاتل اهلی»، «رگ خواب»، «بیست و یک روز بعد»، «آذر»، «دعوتنامه» و «آباجان» یکی از پرکارترین بازیگران جشنواره فیلم فجر امسال به حساب می‌آید. گفتنی است حمیدرضا آذرنگ در فیلم سینمایی «قاتل اهلی» ساخته مسعود کیمیایی ایفاگر نقشی متفاوت بود؛ هرچند که بازی درخشانش نظر هیئت داوران را جلب نکرد.


بهرام افشاری

در تئاتر سابقه ای طولانی دارد و سینما را با فیلم های «اعترافات ذهن خطرناک من» و «لانتوری» تجربه کرده است. بهرام افشاری امسال با فیلم سینمایی «کاگر ساده نیازمندیم» ساخته منوچهر هادی در جشنواره فیلم فجر حضور داشت.


سارا بهرامی

سارا بهرامی فارغ‌التحصیل تئاتر است و از ۹ سالگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت هنری داشته است. بهرامی سال پیش با فیلم‌های «گیتا» و «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» به جشنواره فیلم فجر آمد و امسال برای ایفای نقش در فیلم سینمایی«ایتالیا ایتالیا» ساخته کاوه صباغ زاده نامزد دریافت سیمرغ نقش اول زن شد.


حسین پاکدل

نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و بازیگر تئاتر است که در فیلم‌های چون «مسافر ری»، «برف روی کاج‌ها» و «لانتوری» بازی کرده و امسال با فیلم «خوب، بد، جلف» در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد.


مهدی پاکدل

بازیگری را از سال 76 با بازی در نمایش «جنبش انفیه در کلکته» آغاز کرد و در سال 78 با فیلم سینمایی «آبی» ساخته حمید لبخنده وارد عرصه سینما شد. حسین پاکدل در سال ۸۳ با بازی در فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» ساخته علی رفیعی به سینما آمد و پس از بازی در چند اثر سینمایی، امسال با «ماجرای نیمروز» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و بازی اش در نقش مسعود کشمیری عامل نفوذی و عامل اصلی انفجار در دفتر نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران در شهریور 1360 مورد توجه قرار گرفت.


آتیلا پسیانی

سال ۱۳۶۱ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر فارغ‌التحصیل شد و با «مرگ سفید» کاری از حسین زندباف حضور در عرصه تصویر را تجربه کرد. آتیلا پسیانی با فیلم سینمایی «نگار» ساخته رامبد جوان در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.


کوروش تهامی

دانش‌آموخته رشته تئاتر از دانشگاه آزاد است و تاکنون در آثار نمایشی بسیاری ایفای نقش کرده است. تهامی، سال 1375 با فیلم «سینما سینماست» ساخته سید ضیاالدین دری سینما را تجربه کرد و با فیلمهای «به رنگ ارغوان»، «برف روی شیروانی داغ» و «گناهکاران» خود را در سینما به اثبات رساند. کورش تهامی با فیلم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و بازی اش مورد تحسین قرار گرفت.


بابک حمیدیان

فارغ التحصیل تئاتر از دانشگاه آزاد است و سینما را با فیلم سینمایی «قدمگاه» ساخته محمد مهدی عسگرپور شروع کرد و با فیلم سینمایی « شماره 17 سهیلا» اولین ساخته بلند محمود غفاری در جشنواره فیلم فجر امسال حضور داشت.


هادی حجازی فر

تئاتر خوانده و سالها در این عرصه فعال بوده است. حجازی فر سال گذشته با فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» ساخته محمد حسین مهدویان به جشنواره فیلم فجر آمد و امسال برای بازی اش در فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» باز هم ساخته محمدحسین مهدویان نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد.


امیر جعفری

فعالیت بازیگری اش را از تئاتر آغاز کرده و سهم او از پنج دوره جشنواره تئاتر فجر پنج جایزه بوده است. جعفری با فیلم «نان، عشق، موتور هزار» ساخته ابولحسن داوودی به سینما آمده و با «زاپاس»، «قاعده تصادف»، «کیفر»، و چند اثر دیگر جشنواره فیلم فجر را تجربه کرده است. امیر جعفری، امسال نیز با دو فیلم «سوفی و دیوانه» و«آزاد به قید شرط» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت.


نگار جواهریان

از تئاتر به سینما آمده و پس از بازی در چند فیلم سینمایی در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت جایزه سیمرغ بلورین در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «طلا و مس»ساخته همایون اسعدیان شد. نگار جواهریان امسال با فیلم سینمایی «نگار» ساخته رامبد جوان در جشنواره فیلم فجر حضور داشت.


سیامک صفری

سیامک صفری به معنی واقعی کلمه تئاتری است و صحنه نمایش را با اجراهای مختلف تجربه کرده ؛ که آخرین نمایش او «می سی سی پی» به کارگردانی همایون غنی زاده است؛ اثری که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. صفری امسال با فیلم های «سوفی و دیوانه»، «کارگر ساده نیازمندیم»، «انزوا»، «فراری» و «پشت دیوار سکوت» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و یکی از پرکارترین بازیگران بود. سیامک صفری سال پیش برای بازی در فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ساخته فرزاد موتمن نامزد دریافت سیمرغ برای نقش مکمل مرد شد.


جواد عزتی

از سال 75 در تئاتر فعال بوده و با سریال «قصه‌های شبانه» ساخته سعید آقاخانی عرصه تصویر را تجربه کرده است. عزتی پس از سال ها بازی در آثار طنز با سریال «قهوه تلخ» به محبوبیت دست یافت و پس از آن در فیلم‌هایی چون «آفریقا» و «طلا و مس» بازی کرد. جواد عزتی امسال با فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نامزد دریافت سیمرغ نقش مکمل مرد شد.


ثریا قاسمی

با کارگردان هایی چون رکن الدین خسروی و حمید سمندریان تئاتر را تجربه کرده و در انبوهی از آثار تلویزیونی و سینمایی ایفای نقش کرده است. ثریا قاسمی در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل زن را برای فیلم سینمایی «ویلایی ها» ساخته منیر قیدی از آن خود کرد.


شبنم مقدمی

دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی است و تئاتر را در آموزشگاه آزاد بازیگری امین تارخ فرا گرفته و در نمایشهای بسیاری ایفای نقش کرده است. مقدمی پس از ایفای نقش در چند اثر تلویزیونی و سینمایی، برای بازی در فیلم «امروز» ساخته رضا میر کریمی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن را دریافت کرد. شبنم مقدمی امسال نیز در فیلم سینمایی «آباجان» ساخته هاتف علیمردانی خوش درخشید و کاندید دریافت سیمرغ برای بازیگر مکمل زن شد.


احمد مهرانفر

بازیگر تئاتر، که از سال 78 روی صحنه رفته و سینما را با فیلم «نان، عشق و موتور 1000» آغاز کرده است. مهرانفر که سینما را با بازی در آثاری چون«اقلیما»، «حقیقت گمشده»، «درباره الی» و«آتش بس» ادامه داده است امسال با فیلم «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و بازی اش در نقشی کاملا جدی توجه مخاطبان را جلب کرد.

نوید محمدزاده

بازیگری را از تئاتر آغاز کرده و طی مدت زمانی کوتاه به یکی از بازیگران سینمای ایران تبدیل شده است. محمدزاده در جشنواره فیلم فجر سال پیش برای بازی در فیلم سینمایی «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد شد و امسال برای دومین بار این جایزه را برای بازی در فیلم سینمایی «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند از آن خود کرد.


گزارش وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲