پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۸۹۵
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
یک کارگردان در گفتگو با دیباچه
یک کارگردان تئاتر می گوید با اینکه سطح کیفی جشنواره تئاتر فجر بالا رفته است اما ضعف در نحوه فروش بلیت باعث شده هنرمندان از دیدن آثار محروم شوند!

نمایش «افراسیاب» به کارگردانی مصطفی حمیدی فر یکی از آثاری است که در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد. حمیدی فر درباره قصه نمایشش به خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه گفت: این نمایش که حامد امان پور و سحر رضوانی آن را نوشته اند با نگاهی به اساطیر و افسانه های ایرانی به بحران آب می پردازد؛ دغدغه ای که از گذشته تا کنون در ایران وجود داشته است.

مصطفی حمیدی فر: جشنواره در فروش بلیت ضعیف عمل کرده است!/در ایران سبک وجود ندارد

حمیدی فر در توضیحات بیشتر گفت: در تاریخ کهن دیو خشکسالی، از بین برنده آب و مانع رویش و سازش بوده و «اپوش» نام داشته که فردوسی در شاهنامه او را به شکل انسان درآورده و نامش را افراسیاب گذاشته است؛ شخصیتی نام آشنا که به اتفاق تورانی ها به ایران حمله می کند و ماجراهای زیادی را پدید می آورد.

این کارگردان ادامه داد: با اینکه این اثر حال و هوایی کلاسیک و تاریخی دارد اما من به اتفاق گروهم سعی کرده ایم آنرا در قالب اثری امروزی و قابل لمس به روی صحنه ببریم؛ که این امروزی بودن در گریم، نورپردازی، طراحی صحنه و لباس نمایش نمود پیدا کرده است تا برای مخاطب قابل درک باور پذیر باشد.

حمیدی فر درباره سبک نمایش«افراسیاب» نیز گفت: با اینکه معتقدم در ایران سبک تعریف خاصی ندارد اما در این اثر گاه به سمت سورئالیسم رفته ام و گاه به اکسپرسونیسم نزدیک شده ام و در نهایت آن را تئاتر بیومکانیک می دانم؛ به طور مثال سربازهای افراسیاب که قصری را در زیر زمین ساخته اند کارگران آچار به دستی هستند که ظاهری امروزی دارند.

این هنرمند که جشنواره تئاتر فجر را برای دومین بار تجربه می کند و در دوره سی ام این جشنواره با نمایش «آژدهاک» نوشته بهرام بیضایی حضور داشته است درباره کیفیت جشنواره امسال گفت: تهیه بلیت مشکلی است که در این دوره از جشنواره وجود دارد و شرکت کنندگان را با مشکل مواجه کرده است و باعث شده تعدادی ازهنرمندان موفق به دیدن بسیاری از آثار نشوند.

حمیدی فر در پایان گفت: با وجود همه کاستی ها باید گفت مسئولان جشنواره حق میزبانی را به جا آورده اند و برای برگزاری جشنواره ای با کیفیت همه توانشان را به کار گرفته اند که قابل تقدیر است.

نمایش«افراسیاب» به نویسندگی حامد امان پور و سحر رضوانی به کارگردانی مصطفی حمیدی فر با بازی محمدامین مقیسه، مهدی جلینی، حسین امینی، محدثه خواجه، مرتضی ربیعی، مژگان امینی و... امروز یکشنبه دهم بهمن ماه در تماشاخانه سنگلج در دو سانس 17:00 و 20:00 اجرا می شود و در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران با دیگر آثار حاضر در جشنوارتئاتر فجر رقابت می کند.

سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از یکم تا دوازدهم بهمن ماه در تهران برگزار می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳