جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۸۰۵
تاریخ انتشار : ۳۸ : ۱۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵
در گالری‌ها، فرهنگسراها و مراکز هنری تهران نمایشگاه‌های متنوعی از هنرهای تجسمی برقرار است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه، این هفته هم در گالری ها، فرهنگسراها و نگارخانه های تهران، نمایشگاه ههای متنوع و متعددی برپا است، که درادامه با بخشی از این برنامه ها آشنا خواهید شد.

گالری گردی در آخر هفته ای سرد و برفی

نگارخانه هور

آثار جدید علی گلستانه این هفته به نگارخانه هور می رود. این نگارخانه در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ برپا می شود.

گالری نقش جهان

نمایشگاه آثار چوبی و دکوراتیو شهریار رحمانی و غزال علیزاده جمعه ۸ بهمن ماه در گالری نقش جهان تهران افتتاح می شود. این نمایشگاه تا ۱۳ بهمن ماه در نگارخانه نقش جهان به آدرس نیاوران، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان محمودی۲، پلاک۹ برقرار است.

گالری برسام

نمایشگاه نگاره‌های منصور مهرنگار با عنوان «نوستالژی» برگزار می‌شود. آثار این نمایشگاه شامل ۲۴ نگاره است که همگی ساختاری سنتی دارند. در این نگاره‌ها از زمینه‌های اسناد خطی که برخی از آن‌ها اصل است به عنوان بوم یا زمینه کار بهره گرفته شده تا حسی از نوستالژی و غربت زمان تداعی شود.

نمایشگاه «نوستالژی» هشتم بهمن‌ماه ساعت ۱۶:۳۰ در گالری «برسام» به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از زرتشت، خیابان پرستو، شماره ۲۲ افتتاح می‌شود و تا ۱۳ بهمن میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری بن

گالری «بن» هفته گذشته با برپایی نمایشگاه گروهی طراحی با عنوان «ریشه ها» با گردآوری آثار توسط کریم نصر فعالیت خود را آغاز کرد. این نمایشگاه قرار است به مدت یک ماه در این گالری برپا باشد. در این مجموعه از طراحی های دیده نشده بهمن بروجنی، حمید پازوکی، علیرضا جدی، مهرداد ختایی، رضا درخشانی، یعقوب عمامه پیچ، معصومه مظفری، کریم نصر و احمد وکیلی آثاری در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است اما به برخی از نمایشگاه هایی که این هفته در گالری های تهران برپاست اشاره شده است.

خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه گزیده‌ای از آثار زنده‌یاد محمد رفیع ضیایی همراه عکس‌ها و اسنادی از او به عنوان بخش جنبی شصتمین نشست پژوهشی هنر از ۳۰ تا ۸ بهمن - زادروز او - در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان برپاست. در این نمایشگاه طرح‌ها، کاریکاتورهای او، نقاشی‌ها، عکس‌ها و اسنادی از کار و زندگی او برای مخاطبان به نمایش درآمده است.

نشست پژوهشی نقد و بررسی کارنامه زنده‌یاد محمد رفیع ضیایی نیز از سوی سازمان زیباسازی تهران و نشریه تندیس با همکاری خانه هنرمندان ایران و انجمن تصویرگران، جمعه ۸ بهمن ساعت ۱۶ با حضور رویا صدر، فرهاد حسن‌زاده، اسماعیل عباسی و امیر سقراطی برگزار می‌شود.

نمایشگاه گروهی انجمن سفالگران ایران با عنوان «کودکی» با همکاری خانه هنرمندان ایران تا دهم بهمن‌ماه در محل این خانه برپاست.

در این نمایشگاه ۵۲ اثر با تکنیک سرامیک توسط هنرمندانی مانند کوروش آریش، بهزاد اژدری، محمدرضا افشار طوس، الناز ایرانپاک، صادق باقری، مژگان باوکی، ریحانه جهان سوز، علی زمانی، فرزاد فرجی، شبنم عمانی، فرنوش فروغی، حسین قاسمی، مریم کوهستانی، مهدی مساح و پگاه میرزایی برای مخاطبان به نمایش درآمده است.

گالری دید

آرایه های رنگی عنوان نمایشگاه نقاشی های رها شرفی عالی است که از جمعه ٨ بهمن ماه در گالری دید افتتاح می شود. در این نمایشگاه ٢٢ اثر نقاشی انتزاعی (آبستره) با تکنیک اکریلیک به نمایش گذاشته می شود. این نمایشگاه از ٨ بهمن تا ١٩ بهمن به نشانی بزرگراه زین الدین شرق، خروجی احسان، تا انتهای خیابان گرمابدری، سمت چپ، ١٩ غربی، پلاک ١٨ برپاست .

موزه امام علی (ع)

نمایشگاه دومین مسابقه عکاسی «خانه‌های روستایی» افتتاح شده است. این مسابقه با حضور ۱۳۱۲ نفر و ۵۲۷۸ اثر به مرحله داوری رسید که از این تعداد، ۱۲۲ اثر در محورهای ذکرشده به نمایشگاه راه یافتند.

بخش ویژه نمایشگاه نیز شامل ۲۸ اثر از استادان و هنرمندان مهمان است که با توجه به محورهای مسابقه و فضای کلی نمایشگاه، با انتخاب خود هنرمندان صاحب اثر، در نمایشگاه به‌نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه تا ۲۱ بهمن در موزه امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر، بلوار اسفندیار برپاست.

گالری مژده

مجسمه های کاربردی ستاره امین الهی عصر جمعه هشتم بهمن در گالری مژده رونمایی می شود. این نمایشگاه ۱۸ بهمن ماه برپا خواهد بود و علاقه مندان می توانند از این نمایشگاه یکشنبه تا پنج شنبه ساعات ۱۱ تا ۱۸ و جمعه ها ساعات ۱۶ تا ۲۰ در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ یک دیدن کنند.

نگارخانه مجموعه سعدآباد

نمایشگاه آثار پریسا ایمان‌پور شامل عکس‌هایی از بناهای تاریخی و طبیعت سعدآباد در فصل پاییز برپا شده است. در نمایشگاه «سعدآباد قاب فصل سوم» ۴۰ قطعه عکس با موضوع بناهای تاریخی و طبیعت سعدآباد در فصل سوم سال به‌نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه «سعدآباد قاب فصل سوم» تا هشتم بهمن‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی است.

نگارخانه صد رنگ

نگارخانه صد رنگ با گشایش نمایشگاه نقاشی های شیده ضرابی تحت عنوان «ماهیت هویت»، میزبان علاقه مندان و دوستداران این هنر می شود.

افتتاحیه این نمایشگاه جمعه هشتم بهمن از ساعت ۱۶ الی ۱۹ به نشانی ابتدای پاسداران، خیابان گل نبی، نرسیده به حسینیه ارشاد، پلاک ۷، طبقه اول است و تا ۱۴ بهمن بین ساعت ۱۵ الی ۱۹ (غیر از روزهای یکشنبه) برای علاقه مندان باز است.

گالری آ

مجموعه‌ای از طراحی‌های بهرام کلهرنیا - گرافیست و مدرس دانشگاه - در نمایشگاه «سهم شک» به‌نمایش درآمده است.

این نمایشگاه تا ۲۲ بهمن‌ماه در گالری «آ» به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، ‌کوچه ارشد، شماره ۷ میزبان علاقه‌مندان است.

گالری مس نگار

گالری مس نگار از مجموعه هنرهای کاربردی این بار و با نگاهی متفاوت به آثار حجمی و تجسمی، از روز هشتم ماه جاری میزبان نمایشگاهی ۴ روزه از آثار استاد مهران ملک با عنوان «رویای برکه» می شود. این نمایشگاه هشتم بهمن، از ساعت ۱۶:۳۰ افتتاح شده و به مدت ۴ روز در گالری مس نگار واقع در مجتمع پارک پرنس، واحدِ تجاریِ شماره ۵ و به نشانی تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، کوچه حکیم اعظم، برپا است.

موسسه فرهنگی - هنری صبا

نمایشگاه برگزیدگان چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران در موسسه صبا برپا شده است. ۱۴۶ اثر خوشنویسی که دربرگیرنده منتخبی از آثار رقابتی چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران و خوشنویسان برتر استان قزوین است، در نگارخانه خیال و موزه فلسطین در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

علاقه‌مندان تا ۱۸ بهمن می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به‌جز ایام تعطیل از این نمایشگاه دیدن کنند.

این نمایشگاه در موسسه صبا به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، شماره ۱۵۵۲ (ورودی شرقی)، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ (ورودی غربی) و موزه فلسطین واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید برادارن مظفر، تقاطع بزرگمهر، شماره ۷۴ میزبان علاقه‌مندان است.

گالری ایوان

گالری ایوان از روز جمعه ۸ بهمن ماه میزبان مجموعه ای از نقاشی های بیتا وکیلی است که در ادامه آثار قبلی او و با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی جهان امروز به وجود آمده است. در این نمایشگاه که «عبور باید کرد» نام دارد ۱۲ تابلو با تکنیک ترکیب مواد روی بوم به نمایش گذاشته می شود.

گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن بست حمید، شماره ۱ برقرار است.

گالری اُ

محمدرضا میرزایی در تازه‌ترین نمایشگاه عکس‌های خود تلاش کرده دیالوگی بین دو هنر عکاسی و نقاشی برقرار کند. در نمایشگاه «دوباره یک‌بار دیگر» ۲۱ عکس تازه از کارهایی روی دیوار رفته که در دو سال اخیر و در شهرهای مختلفی مانند ناپل، پاریس، میلان و استانبول عکاسی شده‌اند.

نمایشگاه «دوباره یک‌بار دیگر» تا ۱۲ بهمن‌ماه در گالری «اُ» به نشانی خیابان ویلا (نجات‌اللهی)، کوچه خسرو، ‌ شماره ۴۶ برپاست.

موزه هنرهای معاصر

نمایشگاه آثار نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شده است.

این نمایشگاه تا ۳۰ بهمن‌ماه در محل این موزه واقع در خیابان کارگر شمال، بوستان لاله برپا خواهد بود.

گالری ایرانشهر
سعید خاورنژاد هنرمندی است که از جمعه 8 بهمن با آثارش به گالری ایرانشهر می آید. در این مجموعه کارهایی در قالب نقاشی وجود دارند که بهنام کامرانی در خصوص آن نوشته: نقاشی‌های اخیر سعید خاورنژاد، شکل‌های مختلفی را به ذهن می‌آورد. از یک سو آن‌ها مانند پارازیت یا برفک تلویزیون هستند، از طرف دیگر شکلی از گیاهان، پوست خزندگان و تصویرهای میکروسکپی را تداعی می‌کنند، با این حال هنرمند آنها را با دست و دامنه‌ی رنگی محدود کشیده و نیز بیشتر حالتی قرینه به آنها داده است. آنها به موقعیت و دیده فریبی نیز اشاره می‌کنند و ما یاد خال‌های پروانه و دیگر موجودات می‌اندازند که برای دیگر جانوران هشداردهنده یا فریب‌دهنده و دارای ایهام هستند. این نقوش رفتار و نوسان‌های صدا و موسیقی را به مثابه‌ی نقوشی تصویری نشان می‌دهند، رفتاری که در سیالات در مواجهه با صدا اتفاق می‌افتد و اشاره به تجربه‌های مستمر هنرمند در زمینه‌ی موسیقی نیز دارد. به نظر می‌رسد این آثار به هنرمندان نقش‌گرای امروز نزدیک باشد، هنرمندانی که به شکلی تازه از نقوش در گستره‌ی نقاشی بهره می‌گیرند. او در ارائه با رنگ‌های متفاوت سعی در گسترش فهم این تصاویر از طریق اشاره به اختلالات یا محدودیت‌های حسی به ویژه دیدن است. تجربه‌ی تصویری خاور نژاد تجربه‌ی غنی و تازه از هنرمندی جوان است که بر داشته‌های تصویری هنر امروز خواهد افزود، تجربه‌هایی برای دیدن نقاشی‌هایی متفاوت.
این نمایشگاه تا 20 بهمن برقرار و پذیرای هنردوستان است.

گالری آران

آثار امیر نصر جمعه این هفته ۸ بهمن ماه در گالری آران به نمایش در می آید. این نمایشگاه که با عنوان «اَسرارُالنِسیان» برپا می شود، در این گالری واقع در خیابان کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک ۱۲ برپا می شود.


نگارخانه مهروا
«سرزمین عجایب» عنوان نمایشگاهی است که در گالری مهروا برگزار می شود.

در این نمایشگاه که از 8 تا 18 بهمن برقرار است، سازه هایی از مامک حجاز وجود دارد که وی در خصوص آن ها نوشته است: اينجا قسمت كوچيكى از دنياى منه زندگى كردن توو دنياى خيال عالم عجيبيه و كسايى كه لمسش كردن و مزه شو چشيدن معمولا حاضر نميشن ازش بگذرن و توو دنياى واقعى با همه سياهياش زندگى كنن،،من هميشه اينجا زندگى كردم و توو مغزم موجودايى بودن كه كمک كردن دنيارو با همه بدياش بتونم بامزه ببينم و تحملش كنم، اين نمايشگاه قسمت كوچيكى از دنياييه كه من تووش زندگى ميكنم و راهيه براى اورودتون به سرزمين من،مطمئنم سرزمين عجايب من كسانى رو كه هنوز با كودك درونشون زندگى ميكنن سرشار از لذت ميكنه.

نگارخانه ماه
نمایشگاه گروهی از جمعه در گالری ماه برپا می شود. حدود 31 هنرند با آثارشان در این مجموعه حضور دارند و کارهایی در قالب طراحی را به نمایش گذاشته اند.

این نمایشگاه تا 1 اسفند برقرار است.

گالری شیرین
محمد طباطبائی با آثارش از جمعه 6 بهمن به گالری شیرین می آید.

در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی از طباطبائی تا 20 بهمن به نمایش گذاشته می شود.

این کارها به قلم یک هنرمند این گونه توصیف شده اند: در نگاه جستجوگر محمد طباطبائی انسان رانده‌شده از بهشت، دیگر در زمین نیز جایی ندارد و بدین سبب در عزیمت به سرزمینی تازه در فضایی سرد و خاموش، معلق مانده است.

سکون غمبارِ حاکم بر فضا، خبر از متلاشی شدن امنیتی خوشبینانه را می‌هد. صلحی به اجبار برای بقاء، ماحصلِ تمامیِ ادوار بودنِ بشر است . پیکره‌ها به سکوتی مطلق فراخوانده می‌شوند؛ سکوتی که پس از یک جنجالِ بی‌نتیجه، خواهی نخواهی پیش می‌آید تا «بود» را ممکن سازد.

در این پیکره‌های شبه گونه، زن مفهومی است که در وجه اول همچون موجودی مقدس، سنبلی از زایش و زایندگی است که امکان حیات را ممکن می‌سازد ومی توان درآغوشش امنیت و صلح را تجربه کرد و در وجه دوم زنی جوان، زیبا و فریبنده که قدرت آفرینندگیش از درون به پوچی رسیده‌است. موجودی با موهای پریشان که عدم تجسم چهره‌اش در کنار لباسه‌ایی پرطمطراق این نوسان را شدت می‌بخشد.

و این چنین مخاطب در برخورد با تابلوهای محمد طباطبائی لحظه‌ای از تعلیق را تجربه می‌کند؛ تعلیقی آرام که در عین حال دلهره‌آور است.

گالری شیرین دو هم نقاشی هایی را نیلوفر وجدانی به نمایش می گذارد.

گالری سبحان
این گالری از جمعه میزبان پرفورمنـس لباس‌های مفهـومی و پارچـه‌سـازی می شود که سارا برنده کارگردانی آن را به عهده دارد.

فاطمه بیات - ساناز بیات - نگار سرپرست - مریم طیبی- هدا موسوی - حدیث میرزا محمدی - مائده کاکائی - نازنین سفارادی- عرفان اسکمایی - علیرضا حسنی یکتا - رضا فرزانه - سپیده توکلی - اعظم صفایی نیا - سپیده طیب - مژگان اب بر - مریم رفیعی - زیبا رشیدی - نوشین محسنی جانان دوست طلب و نازنین نصر آبادی نیز از هنرمندان این پرفورمنس هستند.

گالری افرند
گالری افرند نمایشگاهی از نقاشی های هوشنگ هاتفی را با عنوان «پلاک47» ، از جمعه برپا می کند.
مهدی سیفی پیرامون کارهای این هنرمند نوشته است: هوشنگ هاتفی در کارهایش از یک سو نگاهی رئالیستی دارد و از دیگر سو نقاشی اکسپرسیونیست است( آنجا که با تشدید تباین ها، اغراق و گاهی کژنمایی، سعی در به تظاهر آوردن بیشتر عواطف و حالات های درونی مدلش دارد)


گالری ثالث
نمایشگاهی از امیرحسین دلبری در قالب مجسمه-زیورآلات از 6 بهمن در گالری ثالث برگزار می شود.

حامد بیدی درباره این مجموعه که تا 19 بهمن برقرار است نوشته:. حکایت خم خطوط، و نقوش آغشته به منشاء درد مردمان شهر همیشه عجله دارند زودتر برسند. به کار، به پول، به معنا. برای همین ترجیح می‌دهند از زیبایی‌ها هم با گوشی «همراهشان» عکس بگیرند تا تصویرش را همراه خود داشته باشند. اما راه دیگر آن است که اثر هنری را همراه خود داشته باشند. اینجاست که ایده جواهرات دلبری به مثابه «مجسمه‌های همراه» به دل می‌نشیند. آثارهنری کوچکی که هر از گاهی، در مترو یا میهمانی، نگاهی را دچار مکث می‌کند و دل را می‌برد به پیچاپیچ خطوط نستعلیق و نقوش آغشته به تاریخ. دلبری اگر مجسمه هم می‌سازد، گویی مجسمه‌های خانگی است و برای اتاقک‌های آپارتمانی. مجسمه‌های کوچکش در «خانه‌ها» قرار است نگاه مردمان شهر را جلب کنند. قرار نیست اثری با شکوه میان معبدی باشند. بلکه مثل یک توتم در خلوت آدم‌ها ستایش می‌‌شوند. البته این‌بار اتفاق دیگری هم افتاده. ما که هنر دلبری را به تلفیق موفق زیبایی‌شناسی ایرانی با فرم‌های مدرن می‌شناختیم، ما که در خم خطوط مورب چلیپایی آثارش، آدم‌ها را (چه به تزویر و چه با اخلاص) آغشته به ادبیات و تاریخ ایران می‌دیدیم، حالابا لحن متفاوتی از هنرش آشنا می‌شویم: آدمهایی تهی. تو گویی تهی از معنا. تهی از تاریخ. انگار به شهر پوسته‌هاقدم گذاشته‌ایم و دیگر نه در ظاهر و نه در باطن هیچ اشاره‌ای به هیچ اصالتی ندارند. حضور این آدمها را حتی درجواهرات جدیدش هم در کنار خطوط ناخوانا و فرمهای اصیل می‌بینیم. ما که عادت به این زاویه‌های تند و تیز و اینصراحت لهجه از جانب طراح جواهرات ایرانی نداشته‌ایم، حق داریم کمی شوکه شویم. چرا دلبری دیگر مثل گذشته با ما حرف نمی‌زند؟ قرار است ندای اعتراضش چه فتنه‌ای به پا کند؟! چرا شهری از آدمهایی برای ما ساخته که چیزی کم دارند؟ شاید علت آن را باید در نام‌گذاری آثارش جویا شویم. برای کشف علت، شاید یک گشت و گذارساده در گوشی همراهمان کافی باشد!

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲