سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ : ۰۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
در گفتگو با دیباچه عنوان شد
امیر دژاکام کارگردان نمایش«شیشه» به روند اجرایی و کیفیت جشنواره تئاتر فجر خوش بین است؛ هرچند معتقد است اتفاق های مثبت زمانی نتیجه بخش است که دولت گوشه ای از کار را بگیرد!

امیر دژاکام نویسنده، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر در جشنواره تئاتر فجر امسال نمایش «شیشه» را به روی صحنه خواهد برد. این کارگردان درباره مضمون نمایشش به خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه گفت: هسته اصلی نمایش«شیشه» مهاجرت است؛ اتفاقی که به اروپا نیز کشیده شده و پیامدهای بدی برای آدمها دارد؛ زیرا باعث می شود حقوق انسانها نادیده گرفته شود و خطرات زیادی آنها را تهدید کند؛ که قاچاق، جنایت و حادثه های تروریستی تعدادی از آنهاست؛ و در نهایت باید بگویم بیشتر مهاجران قربانی شرایطی می شوند که آنرا انتخاب نکرده اند و من در نمایشم به همین موضع پرداخته ام.امیر دژاکام: تماشاگرانی که حوصله دیدن اثری عاطفی را ندارند نمایش«شیشه» را نبینند!/دولت باید به تئاتر کمک کند، که نمی کند!

دژاکام در ادامه گفت: نمایش «شیشه» قصه دختری ایرانی است که به استرالیا رفته و با مشکلات و تبعات مهاجرت دست و پنجه نرم می کند؛ و من به عنوان نویسنده و کارگردان تلاش انسانی ام را کرده ام که وضعیت عاطفی این دختر را در موقعیت های خاص و بغرنجی که برایش به وجود می آید به روی صحنه زنده کنم.

امیر دژاکام با اشاره به اینکه نمایشش به زبان انگلیسی اجرا می شود گفت: این اثر را به زبان فارسی نوشته ام اما از آنجاییکه قصد دارم آن را در کشور استرالیا به روی صحنه ببرم به انگلیسی ترجمه اش کرده ام و البته، باید یادآور شوم که تنها بازیگر این نمایش استرالیایی است و کاملا به زبان فارسی مسلط نیست که این هم دلیل دیگری است.

این هنرمند درباره اجرای برون مرزی نمایشش از طریق جشنواره تئاتر فجر گفت: مسلم است که آدمها نمی توانند به ظهور برسند مگر بزرگترها به آنها کمک کند. در جشنواره تئاتر فجر نیز، این بزرگان مدیران و عوامل اجرایی جشنواره هستند که باید نمایش را ببیند و درباره آن نظر دهند؛ که امیدوارم شکل وشمایل اثر را درک کنند.

امیر دژاکام درباره تفاوت جشنواره فجر امسال با دیگر دوره ها گفت: از آنجاییکه در سی و چهار دوره پیش جشنواره گاه در بخش مدیریتی و گاه به عنوان کارگردان حضور داشته ام تفاوت ها را به وضوح درک می کنم. یادم هست در نخستین دوره جشنواره، شش یا هفت گروه حضور داشتند زیرا شرایط برای تئاتر مهیا نبود و بجز دانشگاه هنرهای دراماتیک و دانشگاه تهران تشکل علمی و آکادمیک دیگری وجود نداشت! مردم درگیر اتفاق های بعد از انقلاب و جنگ بودند و کسی به تئاتر فکر نمی کرد؛ تا اینکه زمان گذشت و کم کم همه چیز تغییر کرد و با زحمت بزرگانی چون حمید سمندریان و ناظرزاده و دیگر اساتید، تئاتر جایگاه خود را در جامعه پیدا کرد و دانشگاه هایی مثل هنر و معماری تأسیس شد و علاقمندان به تحصیلات پرداختند و در کنارش جشنواره تئاتر فجر با فراز و نشیب بسیار چون درختی به بار نشست و حال به دوره سی و پنجم رسیده است.

این هنرمند درباره ویژگی های جشنواره تئاتر امسال گفت: همین که جشنواره زودتر از همیشه شروع شده و با برگزاری کارگاه های آموزشی و کلاس های متعدد، بار علمی علاقمندان و شرکت کنندگان را بالا می برد یعنی گامی به جلو برداشته ایم؛ هرچند معتقدم اتفاق های مثبت، ویژگی ها و تفاوت ها زمانی نتیجه بخش است که دولت گوشه ای از کار را بگیرد.

دژاکام ادامه داد: تئاتر باید از لحاظ اقتصادی روی پای خودش بایستد تا سفارشی نشود. بطور مثال شهرداری باید به تماشاخانه های تئاتر سوبسید دهد تا تماشاخانه دارها مخارجشان را با اجاره سنگین سالن ها و گرانفروشی بلیت تأمین نکنند؛ و همین تعداد کم مخاطب را از دست ندهند.

امیر دژاکام در پایان گفت: به مخاطبانی که حوصله دیدن نمایش عاطفی و احساسی را در فضایی آرام ندارند توصیه می کنم نمایش«شیشه» را نبینند.

نمایش«شیشه» به نویسندگی و کارگردانی امیر دژاکام با بازی شیلا ماریل روز چهارشنبه ششم بهمن ماه در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود. این نمایش که در بخش میهمان سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد در دو سانس 17:00 و 19:00 اجرا خواهد شد.

گفتنی است سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از یکم تا دوازدهم بهمن ها در تهران برگزار می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲