پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۵۸۶
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۲۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
یک کارگردان در گفتگو با دیباچه
کوچک زاده کارگردان نمایش«جهان انزوا»سالها در هیچ جشنواره ای شرکت نکرده و معتقد است جشنواره ها اگر درست برگزار نشود مخربند و سودی برای تئاتر ندارند!
«جهان انزوا» نام نمایشی است که در بخش مرور سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه می رود. رضا کوچک زاده کارگردان این نمایش درباره این اثر به خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه گفت: این نمایش یک اثر آمریکایی است که نائومی والاس آنرا نوشته است؛ و قصه آن درباره جنگ آمریکا درعراق است و شرایط انسانی را روایت می کند که همه خانواده اش را از دست داده است؛ همانطور کبوترها و کتابهایش را! که همه زندگی او هستند. این فرد در کل نمایش، زندگی اش را با پیش از جنگ مقایسه می کند.

کوچک زاده: جنگ، پیش از کشتن آدمها فرهنگها را نابود می کند/چگونگی انتخاب آثار با تعریف مدیران همخوانی ندارد!

رضا کوچک زاده درباره هدفش از انتخاب نمایشنامه «جهان انزوا» برای اجرا گفت: همیشه دغدغه جنگ داشته ام و معتقدم جنگ پیش آز آنکه آدمها را از بین ببرد فرهنگ ها را نابود می کند؛ از همین رو، به نظرم مخاطب به دیدن چنین آثاری نیاز دارد.

او در ادامه گفت: درست است که ایران مدتها درگیر جنگ نبوده است؛ اما مردم دورادور جنگ را می شناسند و در جریان اتفاق های روز دنیا هستند؛ البته جدا از این موضوع، خواستم از کمرنگ شدن  نقش کتاب در زندگی مردم بگویم.

این کارگردان درباره علت حضورش در جشنواره تئاتر فجر گفت: همانطور که هنرمندان و مسئولان نیز می گویند جشنواره فجر ویترین تئاتر کشور است؛ هرچند شواهد نشان می دهد این ویترین کامل نیست و علت این کاستی سیاست گذاری جشنواره است.

کوچک زاده گفت: سالها با جشنواره ها میانه خوبی نداشتم و این دلسردی تا به آنجا بود که داوری آثار را هم نمی پذیرفتم؛ زیرا معتقدم جشنواره ها اگر درست برگزار نشوند تأثیری عکس دارند و مخربند و سودی به حال تئاتر ندارند؛ و البته در دوران رکود تئاتر این اتفاق بی معنی بود. وقتی تئاتر وجود مطلوبی ندارد جشنواره بی معنا است!

این هنرمند درباره ویژگی های جشنواره تئاتر امسال نیز گفت: پس از سالها تولید اشتباه تازه مسیر درست را پیش گرفته ایم و همین که نمایش ها پس از اجرای عمومی به جشنواره می روند و کیفیت فدای عجله و شتابزدگی نمی شود یعنی اتفاق خوبی افتاده است و به استانداردهای جهانی نزدیک شده ایم و ارتقاء یافته ایم.

کوچک زاده با تأکید بر اینکه موفقیت نمایشش حاصل همدلی و همیاری گروهی است گفت: در زمان اجرای عمومی، نمایش «جهان انزوا» مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و در دوره ای که حدود 111 نمایش در تهران به روی صحنه بود توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند که همین موضوع نشان می دهد اثرم امتحانش را پس داده و می توانم آنرا بی استرس و با کیفیت در جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه ببرم.

این کارگردان با تأکید بر اینکه برای اجرای اثرش از دو کشور دعوتنامه دریافت کرده است گفت: نمایش «جهان انزوا» را هر مخاطب با هر زبان وملیت و فرهنگ می فهمد زیرا جنگ اتفاقی جهانی است و در همه جای دنیا یک تعریف دارد به همین دلیل امیدوارم نمایشم در جشنواره تئاتر فجر مورد توجه قرار گیرد به اجراهای برون مرزی برود.

کوچک زاده در پایان از چگونگی انتخاب آثار توسط هیئت داوران انتقاد کرد گفت: نوع و چگونگی انتخاب آثار با تعریف و سیاست های مدیران همخوانی ندارد زیرا نمایش های بسیار خوبی در طول سال اجرا شدند که متأسفانه نامشان در جدول اجراها نیست که تأسف برانگیز است!

نمایش «جهان انزوا» نوشته نائومی والاس، به کارگردانی رضا کوچک زاده در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش مرور اجرا می شود و امیر محمدی و محسن خدری در آن بازی می کنند. این نمایش یکشنبه دهم بهمن ماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان در دو سانس به روی صحنه می رود و ساعات اجرای آن 16:00 و 18:00 است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳