جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۵۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ : ۱۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
روز هفتم جشنواره موسیقی فجر در یک نگاه/
ششمین روز از برپایی جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد که تمامی کنسرت ها متاثر از واقعه تلخ ساختمان پلاسکو قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، در هفتمین روز از برپایی جشنواره موسیقی فجر، کاندیدهای جایزه باربد در  بخش های پاپ، پاپ بی کلام، کلاسیک، تلفیقی، ایرانی دستگاهی بی کلام، ایرانی دستگاهی با کلام، ایرانی معاصر بی کلام و ایرانی معاصر با کلام اعلام شدند.

در این روز همچنین به دلیل واقعه تلخ ساختمان پلاسکو، تمامی اجراهای ششمین روز سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به حادثه دیدگان مجتمع تجاری پلاسکو تهران تقدیم شد.

موسیقی فجر به یاد جان باختگان حادثه تلخ پلاسکو نواخت

* در این روز تالار وحدت میزبان پیانو و آنسامبل زهی «شهرزاد» از کشور اوکراین و ارکستر سمفونیک تهران و ایتالیا به رهبری شهرداد روحانی بود و اجراهای جشنواره موسیقی فجر با کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال پوچینی در تالار وحدت به پایان رسید.

در این کنسرت که با استقبال کم نظیر دوستداران موسیقی کلاسیک روبه‌رو شد، در پارت اول «ویلیام تل اورتور» اثر جاکومو روسینی، «باغ ایرانی» (سولیست نسیم سعد) اثر شهرداد روحانی و «کاپریس ایتالیایی» اثر پیترایلچ چایکوفسکی توسط این دو ارکستر اجرا شد.
قسمت دوم این کنسرت نیز به اجرای «سمفونی پنج» لودویک فان بتهوون اختصاص داشت.



* تالار رودکی نیز میزبان گروه «شواش مقوم» از مازندران و گروه «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان از بوشهر بود.

موسیقی فجر به یاد جان باختگان حادثه تلخ پلاسکو نواخت

اجرای این دو گروه محلی با استقبال زیادی از جانب مخاطبان روبرو شد. در اجرا گروه لیان قطعاتی محلی بوشهری همچون سی ناخدا، چغول، خلخال، نی مه، چوبی، شروه، دریایی، اشکله، گیریک، لابی، دینا اجرا شده که آهنگسازی و تنظیم همه قطعات با محسن شریفیان، آهنگساز و سرپرست گروه لیان بود.



* گروه «ایل بانگ» به سرپرستی کوروش اسدپور از بختیاری و آریا عظیمی نژاد در سانس دوم در برج آزادی روی صحنه رفتند.


در سانس اول در روز پایانی‌ اجراهای جشنواره فجر در برج آزادی، کنسرت گروه «ایل بانگ» به سرپرستی کورش اسدپور به همراهی محسن کیهان‌نژاد سرپرست گروه «گهر» با اجرای موسیقی شادیانه بختیاری برگزار شد.

کوروش اسدپور یکی از هنرمندان مشهور در زمینه موسیقی محلی بختیاری است که در استان‌های زیادی از جمله چهارمحال و بختیاری، کهگلویه و بویراحمد، لرستان، البرز، تهران و خوزستان فعالیت می‌کند. این خواننده قدیمی پیشتر با گرو‌های مختلفی در جشنواره‌های مهم موسیقی در کشور حضور داشت ولی اجرای او همراه با گروه "ایل بانگ" برای نخستین بار در جشنواره فجر رخ داد.


در سانس دوم، آریا عظیمی نژاد، آهنگساز برجسته، ارزش‌گذاری‌های خود بر موسیقی مقامی ایران، آخرین کنسرت سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در برج آزادی را با اجرای متفاوت قطعاتی از موسیقی مقامی کردستان، مازندران، هرمزگان، ترکمن‌صحرا و... به روی صحنه برد.

تلفیق موسیقی مقامی با موسیقی راک از ویژگی‌های متفاوتی بود که این کنسرت داشت و آن را با تمامی اجراهای دیگر عظیمی‌نژاد متفاوت می‌کرد.



فرهنگسرای نیاوران نیز میزبان پویان بیگلر و گروه «چهار باغ» به سرپرستی محمدرضا رستمیان و خوانندگی علی رستمیان در آخرین روز اجرا در این فرهنگسرا بود.

موسیقی فجر به یاد جان باختگان حادثه تلخ پلاسکو نواخت

* سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران نیز میزبان دو خواننده پاپ کشور یعنی محسن یگانه و زانیار خسروی بود.

«زانیار خسروی» خواننده جوان و مطرح کشور، برای اولین بار در قالب جشنواره موسیقی فجر، به اجرا  پرداخت و کنسرت خود را بعد از اجرای دو قطعه «همه دنیام» و «چشمای رویایی» با ادای احترام به قهرمانان و شهدای آتشنشانی که در حادثه ساختمان پلاسکو، جان خود را از دست داده اند متوقف کرد و با درخواست او، حاضران در سالن ۳۰ثانیه ایستاده و برای این قهرمانان دست زدند.


محسن یگانه در ابتدای کنسرت خود در سخنانی گفت: اتفاق تلخی که امروز افتاد همه ما را ناراحت کرد و باعث شد خانواده‌های زیادی عزیزشان را از دست بدهند. آتش‌نشانی یکی از شریف‌ترین شغل‌ها در تمام دنیا است و می‌خواهم همگی این افراد فداکار را سی ثانیه به صورت ایستاده تشویق کنیم.
با این جمله تمامی حضار به احترام آتش‌نشان‌ها و آسیب‌دیدگان سانحه ساختمان پلاسکو قیام کرده و به تشویق آتش‌نشان‌های فداکار پرداختند.

وی پس از اجرای چندین قطعه از ترانه هایش گفت: همه ترانه‌هایی که امشب می‌شنوید را خودم سروده‌ام، اما حالا همه را از روی کاغذ می‌خوانم. وای به حال دوران پیری‌ام!



* در مرکز همایش های برج میلاد نیز از ساعت ۲۱:۳۰ ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری روی صحنه رفتند.



نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار