پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۵۱۸
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۰۹ - ۲۹ دی ۱۳۹۵
وزیر ارشاد همراه تعدادی از معاونان خود با حضور در جلسه شورای معاونان صداوسیما با رئیس رسانه‌‌ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش دیباچه، در این دیدار، عبدالعلی علی‌عسکری ضمن عرض تسلیت رحلت آیت‌‌الله هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به تحولات ۱۵ ساله اخیر در حوزه رسانه در زمینه ابعاد فنی و محتوایی اظهار کرد: در برهه خاصی از حیات بشری قرار داریم که به مدد تحولات فنی، رسانه‌های متعددی در فضای رقابتی به میدان آمده‌اند که کار رسانه‌ را با پیچیدگی‌های خاصی همراه کرده است.

درخواست وزیر ارشاد از رئیس رسانه ملی:همراهی مناسب با جشنواره فیلم فجر!

وی ادامه داد: با وجود بیش از ۲۰۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان که اکثر آنها مبادرت به پخش محتواهای غیراخلاقی می‌کنند، باید تلاش کرد برای مخاطبان شرایط امنی که آنها را از دنیای پرآشوب در فضای رسانه‌ای دور نگه می‌دارد، فراهم کنیم.

علی عسکری عنوان کرد: اگر تلاش نیروها و نهادهای فرهنگی در کشور نبود، رسانه‌های معاند فرهنگ و هویت فرهنگی ما را از بین می‌بردند اما با وجود موفقیتی که در خنثی کردن این توطئه‌ها به‌دست آمده، تهدیدات همچنان باقی است.

رییس رسانه‌ ملی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره جنگ رسانه‌ای دنیای امروز یادآور شد: جنگی که امروزه وجود دارد، یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای و فرهنگی است که مسئولیت نهادهای فرهنگی و از جمله صداوسیما را سخت و پیچیده می‌کند، بنابراین در این جنگ نباید مرتکب اشتباه شد و فرصت‌ها را از دست داد. همه باید قوای خود را تجمیع کنیم تا در این مسیر به موفقیت دست یابیم.

وی با اشاره به سیاست تعامل رسانه ملی با دولت و ارگان‌های مختلف آن اظهار کرد: ما قائل به اصل تعامل با قوای سه‌گانه و به خصوص دولت هستیم، چراکه معتقدیم حجم کار دولت زیاد است و لذا باید تعامل و همکاری داشت، اگرچه ممکن است این تعامل نوساناتی داشته باشد ولی سیاست اصلی رسانه ملی بر تعامل و همکاری دوجانبه است و لذا با تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای خود در خدمت نظام و بخش‌های مختلف آن هستیم.

علی‌عسکری با اشاره به فرارسیدن ایام‌ دهه فجر و آغاز جشنواره فیلم فجر، تصریح کرد: سیاست ما در این حوزه، حمایت از جشنواره و پوشش آن است، هرچند ما نیز ظرفیتی داریم و متناسب با آن به این موضوع خواهیم پرداخت. شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی، برون‌مرزی و معاونت سیاسی سازمان با رعایت عدالت و به طور تخصصی به موضوع جشنواره می‌پردازند.

رییس رسانه ملی یادآور شد: آماده‌ایم با اقدامات تشویقی مانند پخش رایگان تیزرهای تبلیغی فیلم و آثار فاخر، از آنان حمایت کنیم، حتی مایلیم فیلم‌های ایرانی را با توجه به شرایط و ضوابط سازمان خریداری و پخش کنیم.

وی همچنین درباره حمایت از هنر تئاتر بیان کرد: صداوسیما آمادگی همکاری با وزارت‌ارشاد را در تولید تئاتر که قابلیت پخش از تلویزیون داشته باشد را دارد، چراکه تئاتر محل رویش هنرمندان است و ضروری است که به شکل حرفه‌ای به آن پرداخته شود.

وی با یادآوری نقش رسانه در ترویج آموزهای دینی به موضوع مشهد ۲۰۱۷ که براساس آن شهر مقدس مشهد از سوی سازمان کشورهای اسلامی به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی انتخاب شده، اشاره کرد و گفت: تمام شبکه‌های ملی، محلی و برون‌مرزی صداوسیما به این موضوع اهتمام خواهند داشت تا به‌خوبی معرف این فرهنگ و تمدن باشیم.

رییس صداوسیما در پایان به برخی از سیاست‌های رسانه ملی در موضوع تقویت مساجد به‌عنوان یک مفهوم، که جوانان به آن گرایش پیدا کنند و نیز تبیین اقتصاد مقاومتی، جایگاه آموزشی و معلمان و ترویج فرهنگ بسیجی در جامعه اشاره کرد و آنها را پروژه‌هایی دانست که رسانه ملی به آن توجه ویژه خواهد کرد.

در این نشست، صالحی امیری در سخنانی ضمن تأکید بر اصل همکاری و تعامل بین صداوسیما با دولت و سازمان‌ها اظهار کرد: در دور جدید فعالیت‌های رسانه ملی، احساس ما بر این است که سیاست صداوسیما به همکاری و تقویت دولت استوار است. ما می‌توانیم در این دوره جدید، از ظرفیت‌های بزرگ صداوسیما برای تقویت بنیه ملی استفاده کنیم.

وی گفت: رسانه ملی فراتر از یک سازمان است و آن را یک نهاد می‌دانیم که می‌تواند نقش ارزنده‌ای را در تقویت هویت ملی داشته باشد. تعامل و همکاری صداوسیما با نهادهای فرهنگی در حل مشکلات و معضلات فرهنگی در کشور موثر است.

صالحی‌امیری با قدردانی از ورود صداوسیما به موضوع احیای مساجد و جذب جوانان به این مراکز دینی گفت: با سازوکارهای قدیمی و سنتی نمی‌توان به جذب جوانان ادامه داد و باید تمهیداتی تازه برای عصر جدید اندیشید.

وزیر ارشاد با اشاره به مغفول ماندن موضوع فرهنگ عمومی در کشور یادآور شد: سازمان‌های فرهنگی و نهادها باید درباره تقویت فرهنگ عمومی و اصلاح فرهنگ تعامل، سازگاری، کار، خانواده و... تلاش کنند و نقش صداوسیما دراین‌باره با توجه به تولید و انتشار پیام، تأثیرگذار است.

صالحی‌امیری با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای برگزاری جشنواره فیلم فجر متناسب با شأن انقلاب اسلامی، از صداوسیما خواست تا همراهی مناسبی را با این جشنواره داشته باشد.

وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه سیاست ارشاد در دور جدید در سه استراتژی خلاصه می‌شود، تصریح کرد: ثبات آرامش، حرکت در جای جای گفتمان فرهنگی نظام، انقلاب و رهبری و انجام فعالیت‌های فرهنگی بدون مداخله سیاسی از سیاست‌های وزارت ارشاد محسوب می‌شود.

صالحی امیری با اشاره به اینکه گفتمان فرهنگی حاکم بر نظام اسلامی، گفتمان امام(ره) و رهبری است، اظهار کرد: ما باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم، تا به تفاهم برسیم و در نهایت به همکاری مشترک دست یابیم، در چنین وضعیتی می‌توان از جزیره‌ای شدن منظومه‌های فرهنگی جلوگیری کرد تا به توسعه فرهنگی رسید.

وی با اشاره به ظرفیت‌ بی‌بدیل صداوسیما در تولید محتوا و تبیین الگوی مصرف فرهنگی در کشور، یادآورد شد: سبد مصرف فرهنگی جامعه باید بازنگری شود و همچنین ضروری است که الگوهای مصرف در کشور از حالت سلیقه‌ای خارج شود که نقش صداوسیما و ارشاد در این زمینه مهم است.

صالحی در ادامه بر ضرورت نشست‌های مشترک بین سازمان‌های فرهنگی برای دستیابی به همکاری‌های مشترک تأکید کرد.

وی یادآورد شد: بخشی از مشکلات، ناشی از عدم شناخت از یکدیگر است و این نشست‌های مشترک می‌تواند زمینه‌ساز همکاری و تعاملات گسترده باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به برنامه مشهد ۲۰۱۷ بیان کرد: شهر مشهد به‌عنوان پایگاه اهل‌بیت(ع)محسوب می‌شود که باید گفتمان اهل‌بیت را با این برنامه، جهانی کنیم.

وی با اشاره به موضوع حج و تمایل عربستان برای حل موضوع اظهار کرد: سیاست رسمی ما برای حج، آمادگی همه‌جانبه برای شرکت در این آیین است، مشروط بر اینکه شروط نظام از طرف عربستان رعایت شود.

در این نشست، معاونان حاضر در جلسه هر یک، موضوعات و مسائل مربوط به حوزه مرتبط با خود را مطرح کردند که مقرر شد با تشکیل کمیته‌ای مشترک، زمینه‌های همکاری بیشتر فراهم آید.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲