جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۴۴۶
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۵
در نشست خبری سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر مطرح شد
نشست خبری سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز 26 دی ماه با حضور سعید اسدی دبیر جشنواره، پیمان شریعتی دبیر اجرایی و فهیمه پناه آذر مدیر روابط عمومی جشنواره و تعدادی از اهالی رسانه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه، نشست خبری سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز 26 دی ماه با حضور سعید اسدی دبیر جشنواره، پیمان شریعتی دبیر اجرایی و فهیمه پناه آذر مدیر روابط عمومی جشنواره و تعدادی از اهالی رسانه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

سعید اسدی: جشنواره تئاتر فجر بزرگترین رویداد هنری کشور است/بانوان در جشنواره امسال حضور پررنگی دارند.

پس از پخش آنونسی از آثار شرکت کننده در جشنواره، سعید اسدی ضمن گرامی داشتن یاد رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت الله هاشمی رفسنجایی در گذشت ایشان را تسلیت گفت.

اسدی در آغاز گفته هایش از همراهی حاضران تشکر کرد و گفت: جشنواره تئاتر فجر رویدادی ملی است و بزرگترین تشکل تئاتری کشور است و سعی ما این است که به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

سعید اسدی گفت: از زمان انتشار فراخوان، دبیرخانه به شکل مداوم فعال بوده و برنامه ریزی های سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر طی یکسال انجام شده است.

اسدی با اشاره به اینکه جشنواره امسال با جشنواره های دیگر متفاوت است گفت: در جشنواره سی و پنجم نمایشنامه خوانی داشتیم و کارگاه های آموزشی و ورکشاپ ها همچنان در حال برگزاری است؛ و علاوه بر آن جشنواره امسال در چند استان کشور در حال برگزاری است. اتفاقی که سرآغاز آن برگزاری همایشی بود که 60 کارگردان در آن حضور داشتند.

دبیر جشنواره تئاتر فجر در توضیحات بیشتر گفت: در این همایش 15 اثر نمایشی به جشنواره راه پیدا کرد و 14 اثر به صورت مستقل در استان ها اجرا می شود که همین موضوع از جشنواره های با کیفیت تری در سال های آینده خبر می دهد.

اسدی در ادامه گفت:جشنواره استانی فجر در روز 29 دی ماه در مشهد الرضا به پایان می رسد تا پس از آن جشنواره در تهران آغاز شود.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، در ادامه نشست به بیان آمارهای موجود پرداخت و دراینباره گفت: در بخش بین الملل 19 اثر نمایشی وجود دارد که 17 اثر صحنه ای و دو نمایش در بخش خیابانی اجرا خواهد شد؛ و در بین آثار شرکت کننده، 111 اثرنمایشی ایرانی هستند؛ که 62 اثر از تهران؛ و 49 اثر متعلق به دیگر استان های کشور است و 8 اثر باقی مانده غیر ایرانی هستند.

اسدی گفت: 120 کارگردان در جشنواره امسال حضور دارند که میانگین سنی آنها 36 سال است و اتفاق مهم تر اینکه حضور کارگردان های زن در این دوره از جشنواره پررنگ تر است.

او با تأکید بر اینکه تئاتر محیطی یکی از بخش های مهم و متنوع جشنواره است ادامه داد: امسال تعداد بانوان در این بخش افزایش یافته است و نکته مهم تر اینکه در جشنواره امسال بیشتر شرکت کنندگان تحصیلات آکادمیک دارند که این خود نشان از پیشرفت و ارتقا جشنواره دارد.

سعید اسدی در ادامه گفت: جوان ترین کارگردان حاضر در جشنواره 20 سال سن دارد و مسن ترین آنها 71 ساله است و در میان استان ها خراسان رضوی با 7 اثر رکورد بیشترین آثار را در میان استان ها دارد.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در ادامه از اعلام آمادگی 279 اثر برای شرکت در جشنواره امسال خبر داد و گفت: از میان آثار ارائه شده تعدادی را با رویکرد معرفی تکنولوژی انتخاب کرده ایم تا به این ترتیب هنرمندان ایرانی با تکنیک های روز دنیا آشنا شوند؛ و در انتخاب میهمانان خارجی نیز تأکید ما کسانی هستند که تئاتر ایران را به دیگر کشورها معرفی کنند و برای دیده شدن اثار ایرانی در بازار جهانی تلاش کنند.

در میانه نشست اسدی «به اضافه فجر» را یکی از بخش های مهم و جذاب جشنواره دانست و در اینباره گفت: در این راستا به تماشاخانه های خصوصی، دولتی و نیمه دولتی این امکان داده شده که در جشنواره شرکت کنند؛ که در این راستا با10 تماشاخانه به توافق رسیده ایم و پنجاه و هفت نمایش در این بخش اجرا خواهند شد.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: در جشنواره تئاتر فجر امسال 7 اثر با مضمون مذهبی، 5اثر در حوزه دفاع مقدس، 6 اثر با مضمون آیینی و سنتی و 10 اثر با موضوع اجتماعی، 1 اثر با محوریت کودکان کار، 2 اثر با محوریت بهزیستی، 5 اثر با موضوع معضلات شهروندی، 7 اثر درباره ادبیات کهن و 5 اثر با موضوع فرهنگ عامه و فولکور ، 1 اثر در حمایت از تولیدات داخلی و یک اثر از هنرمندان سندروم دان حضور دارند.

اسدی درباره مسابقه عکس جشنواره نیز توضیح داد: هزار و بیست و پنج عکس تئاتر به دبیرخانه رسید که 71 اثر برای نمایشگاه انتخاب شد و قرار است در قالب مجموعه ای به چاپ برسند و در اختیار مخاطبان قرار گیرند.

سعید اسدی در پایان، با تأکید بر اینکه جشنواره تئاتر فجر تنها تشکلی است که در آن مسابقه پوستر برگزار می شود گفت: در این بخش 353 طرح به دبیرخانه ارسال شد که 70 اثر برگزیده شد.

در پایان سعید اسدی، پیمان شریعتی و فهیمه پناه آذر به پرسش حاضران پاسخ داند و پس از آن پیمان شریعتی ، از سختی های موجود در بخش اجرایی جشنواره سخن گفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲