پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۰۹ - ۲۳ دی ۱۳۹۵
جشنواره تئاتر فجر به عنوان مهمترین رویداد تئاتری کشور نیاز به شفافیت دارد و زمانی که این شفافیت سلب شود اعتبار این رویداد بین‌المللی دچار خدشه می‌شود.

به گزارش دیباچه، گروه سینما و تئاتر ـ سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش مرور خود پس از بررسی 219 اثر، 40 اثر نمایشی را به عنوان خروجی آثاری که در سال جاری به اجرای عمومی رسیده‌اند برای حضور در این رویداد به عنوان برآیند یک سال از اجراهای عمومی تئاتر معرفی کرد.

دورهمی تئاتر فجر به نام جشنواره!

در خبری که از سوی ستاد برگزاری جشنواره برای معرفی آثار بخش مرور ارائه شده بود آمده است دبیرخانه جشنواره سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر آثار بخش مرور را معرفی کرده است.

از همان ابتدا در ذهن مخاطب و خواننده سؤال ایجاد می شود که هیئت انتخاب آثار بخش مرور چه کسانی بوده‌اند و چرا نباید اسامی این هیئت انتخاب اعلام شود.

جشنواره تئاتر فجر به عنوان مهمترین رویداد تئاتری کشور نیاز به شفافیت دارد و زمانی که این شفافیت سلب شود، دچار ابهاماتی خواهد شد و در صورت ابتلا به ابهام، اعتبار این رویداد بین‌المللی که به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران هر ساله در بهمن ماه برگزار می‌شود، دچار خدشه خواهد شد.

«سعید اسدی» دبیر جشنواره تئاتر فجر طی گفت‌وگویی اعلام کرده بود که آثار بخش مرور به دور از سلیقه و جریان فکری انتخاب شده است.

اما آنچه با نگاهی به نحوه اعلام و اطلاع رسانی جشنواره مشخص می‌شود آن است که احتمال ورود سلیقه‌ها به جشنواره‌ای که دبیر آن خود را فردی علمی می‌خواند و اقدامات خود را بر پایه اصول علمی جریان هنرهای نمایشی منطبق می‌سازد، وجود دارد.

اینگونه مخفی کاری و محرمانه شمردن اقداماتی که نیازی به مخفی کاری ندارد می‌تواند پایه‌های علمی مدیریت سعید اسدی را نقص کند.

گفته می‌شود آثار بخش مرور را افرادی همچون محمدرضا رحیمی، عباس اقسامی و فرد دیگری دیده‌اند و آثار را انتخاب کرده‌اند.

آیا این هیئت انتخاب همان معنای واژه «دقیق» هستند که در خبر اعلام آثار بخش مرور آمده بود؟ حال چگونه با تمام این اتفاقات می‌توان گفت 40 نمایشی که در بخش مرور حضور دارند برآیند یک ساله تئاتر ایران هستند؟

سوال مهمتری که پیش می‌آید آن است که چرا نمایش‌هایی که در طول سال اجرای عمومی شدند باید توسط فیلم آن نمایشها مورد ارزیابی قرار گیرند ( که طبیعتا دقت آن کمتر است) آیا نمی‌توانست از ابتدای سال یا پس از پایان جشنواره قبل هیئتی انتخاب شوند تا آثار را مشاهده کرده و مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند؟

به هرجهت جشنواره تئاتر فجر با حضور چنین افرادی روز به روز نه تنها از اعتبارش کاسته خواهد شد، بلکه به یک دورهمی برای اعمال سلیقه‌های فردی تبدیل می‌شود.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲