چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶  |  Wednesday, 20 September 2017

دیباچه

کد خبر: ۴۱۳۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۲۲ دی ۱۳۹۵
نگاهی به سریال «لیسانسه‌ها»؛
«لیسانسه‌ها» ادامه فعالیت کارگردانی سروش صحت در تلویزیون است درحالی که هنوز حرکتی جدید و اثرگذار از او شاهد نیستیم و نوعی درجا زدن برای او محسوب می‌شود.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه، سروش صحت بعد از چند کار موفق و غیرموفق در تلویزیون، باز هم با سریالی جدید نویسندگی و کارگردانی خود را محک زده است. «لیسانسه‌ها» تازه‌ترین سریال تلویزیونی صحت است که در ابتدای راه، انتقاداتی را به همراه داشت اما به مرور توانست لحظه‌های خوشی را برای بینندگان رقم بزند.

پسرفت سروش صحت در تلویزیون/ نویسندگان هنوز خنده را نمی‌شناسند

سروش صحت که معمولاً طنز موقعیت را با توجه به تجربه‌های گذشته خود و دیگر کارگردانان برای آثارش انتخاب می‌کند، درصدد است تا مشکلات و مصائب جوانان را در قالب داستان سه جوان که هر کدام سوداها و آرزوهایی در سر دارند، با زبانی طنز به مخاطب انتقال دهد و در این مسیر، با استفاده از جملات و حرکات طنز و کمدی، مخاطب را می‌خنداند. البته لازم به ذکر است که سروش صحت نسبت به کارهای گذشته خود به پیشرفتی نرسیده و به نظر می رسد که چون کار قبلی او «شمعدونی»، توجه مخاطب را جلب نکرد و موفقیتی به دست نیاورد، تنها در جهت بازسازی ذهن مخاطب برآمده و «لیسانسه‌ها» را ساخته است.

او و ایمان صفایی سال‌هاست که با یکدیگر همکاری می‌کنند و البته موفقیت‌هایی را با سریال‌های «پژمان» و «ساختمان پزشکان» به دست آورده‌اند، اما «لیسانسه‌ها» نیز ادامه مسیر قبلی این هنرمند در مقام کارگردان است و هنوز حرکتی جدید و اثرگذار از سروش صحت را در تلویزیون شاهد نیستیم و «لیسانسه‌ها» به نوعی درجا زدن برای او محسوب می‌شود.

پسرفت سروش صحت در تلویزیون/ نویسندگان هنوز خنده را نمی‌شناسند

صحت در هر کارش از بازیگران جدید در کنار تیم قبلی بازیگرانش بهره می‌گیرد تا بتواند توجه مردم را جلب کند؛ اما در «شمعدونی» با وجود اینکه از «مهدی نادری» و «محمدحسن معجونی» دو بازیگر توانمند استفاده کرده بود، نتوانست رضایت مخاطب را جلب کند اما این اتفاق در «ساختمان پزشکان» و «لیسانسه‌ها» نتیجه داده است.

در واقع صحت در «لیسانسه‌ها» توانسته با استفاده از سه بازیگر توانمند تئاتری هوتن شکیبا، کاظم سیاحی و سیاوش چراغی پور به موفقیت خوبی دست یابد و در کل سریال طنز خوبی ارائه کرده است اما باز هم تاکید می‌کنم که هنوز کار جدیدی را ارائه نداده است.

حتی استفاده از سخن گفتن با مخاطبین و متلک پرانی به اقشار مختلف در اعتراض به اعتراضات متعددی که به هر اثر طنزی از سوی عده ای در قالب گروه های قومی یا شغلی می شود هم، به عنوان تکه کلام این سریال با اقبال روبرو نشده و به عنوان یک بازخورد مثبت از سوی مخاطب فراگیر نشده است.

فیلمنامه آثار طنز و کمدی تلویزیون نشان می‌دهند که قشر نویسندگان ما هنوز به پختگی و تجربه لازم در جلب کردن غالب مخاطبان نرسیده‌اند و در این راه تنها تا حدی موفق بوده‌اند و ما هنوز از عدم انسجام در فیلمنامه‌هایمان رنج می‌بریم. در این ارتباط نگارنده معتقد است نویسندگان طنز و کمدی باید خنده را بشناسند تا بتوانند مردم را بخندانند.

البته مقصر اصلی این جریان، تنها فیلمنامه‌نویسان نیستند و نوک دیگر این پیکان به مسئولان و ممیزی ها بر می‌گردد و وقتی همه عوامل دخیل در برنامه‌سازی ذائقه مردم را بشناسند و بر آن اساس شوخی‌ها را طراحی کنند، حتما مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.

در نتیجه باید تاکید کنیم که غافلگیری و جایگاه مخاطب در مجموعه‌های طنز موقعیت و کلامی، نکته مهمی است که باید به آن توجه بیشتری شود چرا که حفظ مخاطبان مهمترین مسئله و دغدغه امروز رسانه است.

 آزاده فضلی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیرحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
0
0
شمعدونی که فاجعه ای بود در حد ماه و پلنگ شاید هم بدتر و عذاب اورتر اصلا از سروش صحت انتظار این سقوط رو نداشتم لیسانسه ها هم تو برخی موارد خیلی اغراق شده و لوسه ولی حداقل افتضاحه فاجعه نیست!
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
رحمان سیفی آزاد: نگاه کمّی فرهنگ را نابود می کند/فروش بالا دلیلی بر کیفیت بالای فیلم نیست!
پای صحبت های کارگردان فیلم «ماجان» درباره نوع انتخاب آثار کاندید شرکت در اسکار

رحمان سیفی آزاد: نگاه کمّی فرهنگ را نابود می کند/فروش بالا دلیلی بر کیفیت بالای فیلم نیست!

۱۶:۵۲  -  ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
فرهاد آئیش، مردِ همیشه خندان سینما، تئاتر و تلویزیون!
به بهانه زادروز

فرهاد آئیش، مردِ همیشه خندان سینما، تئاتر و تلویزیون!

۱۴:۴۶  -  ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
چرا اغلب فیلمهای اروپایی و هالیوودی جذاب هستند؟
نگاهی به سوژه و سوژه یابی در سینمای ایران

چرا اغلب فیلمهای اروپایی و هالیوودی جذاب هستند؟

۱۱:۵۴  -  ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
حتی بازیگر فیلم «فهرست شیندلر» هم پیر می شود!
به بهانه خداحافظی «لیام نیسون» بازیگر محبوب از سینمای اکشن

حتی بازیگر فیلم «فهرست شیندلر» هم پیر می شود!

۱۵:۳۳  -  ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
«ماجان»، ملودرامی درباره از هم گسیختگیِ خانوادگی و عشق!
یادداشتی بر اولین ساخته سینمایی رحمان سیفی آزاد

«ماجان»، ملودرامی درباره از هم گسیختگیِ خانوادگی و عشق!

۱۲:۵۸  -  ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
نیما قلی زادگان: کم شدن اکران های فیلمم ربطی به اختلافات اسعدیان با علم الهدی ندارد
گفتگو با کارگردان فیلم «اورسن ولز صحبت می کند» درباره تقلیل اکران های فیلمش

نیما قلی زادگان: کم شدن اکران های فیلمم ربطی به اختلافات اسعدیان با علم الهدی ندارد

۱۷:۳۳  -  ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
آیا برای «مجری» الگویی وجود دارد؟
اندر احوالات «مجری گری» در ایران

آیا برای «مجری» الگویی وجود دارد؟

۱۵:۳۳  -  ۲۵ شهريور ۱۳۹۶