جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۲۹۸
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۴ - ۲۰ دی ۱۳۹۵
به بهانه حضور فیلم فروشنده در جشنواره «گلدن گلوب»
اصغر فرهادی کارگردان پر افتخار ایرانی شب گذشته با فیلم «فروشنده اش» از جشنواره گلدن گلوب هیچ جایزه ای کسب نکرد! اما همچنان عزیز سینمای ایران است.

به گزارش خبرنگار سینما و تئاتر دیباچه گلدن گلوب جشنواره ای است که هرسال در ایالات متحده آمریکا برگزار می شود و بهترین فیلم های سینمایی و تلویزیونی را مورد تقدیر قرار می دهد که روال آن مانند دیگر جشنواره های سینمایی معتبر دنیا است و مهم ترین جایزه اش را به بهترین فیلم می دهد. جشنواره ای که امسال اصغر فرهادی با فیلم «فروشنده» در آن حضور داشت.

فرهادی باز هم فیلم بساز!

کمتر سینمادوستی است که آن شب به یاد ماندنی را فراموش کند. همان شب که فرهادی به اتفاق پیمان معادی به روی صحنه حاضر شد و جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را از دست مدونا خواننده پاپ، بازیگر و کارگردان سینما دریافت کرد و وقتی قرار شد در این باره با حاضران صحبت کند گفت: «وقتی بر روی صحنه می‌آمدم داشتم فکر می‌کردم که چه باید بگویم؟ آیا باید چیزی از مادرم یا پدرم بگویم، از همسر مهربانم، فرزندانم، دوستان خوبم یا از گروه فیلم‌برداری عالی و دوست داشتنی‌ام؟ اما حالا ترجیح می‌دهم از مردمم بگویم. فکر می‌کنم آنها حقیقتاً مردمی صلح دوست هستند... بسیار متشکرم».

از آن شب چهار سال می گذرد و فرهادی بازهم به این جشنواره رفت و فیلم فروشنده اش در کنار فیلم هایی چون «نرودا»، «تونی اردمان»، «الهی» و «او» در بخش فیلم های خارجی نامزد شد. او  شب گذشته نیز با همان لبخند همیشگی بر روی فرش قرمز قدم گذاشت و منتظر اعلام جوایز شد. خیلی ها و شاید حتی فرهادی و عوامل فیلم منتظر شنیدن نام فروشنده ماندند تا شادی کنند؛ اما این اتفاق نیفتاد و جایزه بهترین فیلم خارجی به فیلم «او» تعلق گرفت. اثری که پل ورهوفن فرانسوی کارگردان آن بود؛ و در نهایت فرهادی دست خالی از آکادمی گلدن گلب بیرون آمد اما با همان لبخند همیشگی.

اما این اتفاق ارزش اصغر فرهادی را زیر سوال نمی برد زیرا آنها که سینما را دنبال می کنند می دانند که هر جشنواره سیاست های خاص خود را دارد. حتی جشنواره بزرگ اسکار نیز از این قضیه مبرا نیست؛ البته نیت از نگارش این یادداشت دفاع کردن از فرهادی در مقابل اشخاصی نیست که به بهانه های مختلف مدام او را مورد حمله قرار می دهند؛ بلکه قصد آن است که بگویم دست خالی بازگشتن فرهادی از جشنواره «گلدن گلوب» چیزی از ارزش فرهادی کم نمی کند زیرا او پیش از اینها نام خود را در زمره بهترین کارگردان های دنیا قرار داده است.

پس به این ترتیب بردن جایزه جشنواره های خارجی نیز چیزی به ارزش های فرهادی نمی افزاید زیرا او کارگردان تأثیر گذاری است که نامش به خاطر ساخت فیلم های چون رقص در غبار، شهر زیبا، چهارشنبه سوری، درباره الی، جدایی نادر از سیمین و گذشته در سینمای ما و البته جهان ماندگار شده است و نگارش فیلمنامه هایی چون کنعان، دایره زنگی، ارتفاع پست، کنعان و محاکمه در خیابان پرونده او را پربارتر کرده است.

و البته، باید به یاد داشته باشیم که موفقیت یک هنرمند در دوره ای از یک جشنواره تضمینی برای موفقیت در دوره های بعدی  آن نیست بلکه این پشتکار و رقابتی دائمی است که هنرمند را ماندگار می کند و به تعالی می رساند. چه بسا کارگردان های بسیاری که موفقیتشان به یک یا چند جشنواره ختم شده و پس از مدتی فراموش شده اند!

فرهادی عزیز! بازهم فیلم بساز حتی اگر بازهم «اسکار» بهترین فیلم خارجی را برای ما نیاوردی! حتی اگر به «کن» و «گلدن گلوب» نروی باز هم اصغر فرهادی هستی!


 وحید خانه ساز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار