سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۲۷۱
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۳ - ۱۹ دی ۱۳۹۵
دومین جایزه محمود استاد محمد شامگاه شنبه 18 دی‌ماه با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش دیباچه و به نقل از هنر آنلاین دومین جایزه محمود استاد محمد شامگاه شنبه 18 دی‌ماه با حضور جمعی از مسئولین، هنرمندان و علاقمندان به هنرهای نمایشی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. در آغاز این مراسم که محسن حسن‌زاده اجرای آن را برعهده داشت، جواد عاطفه عضو هیئت مدیره بنیاد استاد محمد گفت: در روزگار که بهتان و تخریب فضای کاری و اجتماعی ما را فرا گرفته، ایجاد چنین گردهم آیی‌هایی غنیمت است.

نشان نمایشنامه‌نویسی «استاد محمد» به رحمانیان و امجد رسید

او با اشاره به هدف شکل‌گیری بنیاد استاد محمد اظهار کرد: هدف بنیاد استادمحمد از برگزاری این جایزه، شناسایی برترین نمایشنامه‌های سال است که برای نخستین بار به صورت کتاب منتشر شده‌اند یا برای نخستین بار اجرا شده باشند. این جایزه در دومین دوره خود دیدگاهی فراتر داشته و در دو بخش تالیفی و اقتباسی شکل گرفته است.

عاطفه ادامه داد: طی دو سال گذشته طبق قراردادی که با نشر چشمه منعقد کردیم، کلیه آثار استاد محمد منتشر و در اختیار علاقمندان قرار خواهند گرفت.

او عنوان کرد: از سوی دیگر طی دو دوره یادمان که پشت سر گذاشته‌ایم تعدادی از هنرمندان پیشکسوت در کنار گروه‌های جوان‌تر تعدادی از آثار این هنرمند را خوانش کردند.

عاطفه در پایان سخنان خود بیان کرد: بیشتر جوانان نگاه توریستی نسبت به آثار پیشکسوتان دارند و از کنار آنها به راحتی عبور می‌کنند، شاید با شکل‌گیری چنین رویدادهایی و ایجاد زمینه بیشتر برای آشنایی با آثار این بزرگان، بستر بهتری برای درک آنها ایجاد شود.

این نمایشنامه‌نویس و مترجم در پایان سخنان خود از نام‌گذاری یکی از سالن‌های شهرداری تهران به نام زنده یاد محمود استاد محمد برای اجرای نمایش‌های ایرانی خبر داد.

در ادامه این مراسم سعید طباطبایی دبیر جایزه بنیاد استادمحمد نیز با ارائه توضیحاتی در مورد جوایز ادبی عنوان کرد: جوایز ادبی نقش قابل توجهی در اشاعه افکار و اندیشه‌ها دارند. این جوایز در ایران پیشینه‌ای 60 ساله دارند و شکل‌گیری آنها همزمان با اختصاص نخستین جایزه خصوصی بوده‌اند.

او گفت: جوایز بسیاری قبل و بعد از انقلاب ایجاد شده‌اند که با توجه به چالش‌های ایجاد شده در مسیر آنها به اجبار تعطیل شدند. امیدواریم که این اتفاق برای جایزه محمود استاد محمد رخ ندهد و ما بتوانیم به فعالیت‌مان که بدون هیچ پیشتوانه‌ای شکل گرفته ادامه دهیم.

دبیر جایزه بنیاد استادمحمد خاطرنشان کرد: امسال 135 نمایشنامه (90 اثر تالیفی و 25 اثر اقتباسی) توسط هیات داوران مورد بررسی قرار گرفت و از میان آنها متون نهایی انتخاب شدند.

طباطبایی در پایان سخنان خود تاکید کرد: امیدوارم این تلاش‌ها به ثمر برسد و تاثیر مثبتی بر تالیف کتاب، تشویق ناشران و تمایل کارگردانان به اجرای آثار ایرانی داشته باشد.

بخش دیگر این مراسم به تقدیر از فریده فرجام نخستین زن نمایشنامه‌نویس ایران تعلق داشت و بهزاد صدیقی رئیس کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر و شهرام اقبال‌زاده، نویسنده، مترجم و منتقد ادبیات کودکان و نوجوانان با اشاره به سابقه و فعالیت‌های این نویسنده از او سخن گفتند.

شهرام اقبال‌زاده که سخنان‌اش به فعالیت‌های فرجام در ادبیات و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص داشت در بخشی از سخنان خود یادآور شد: از سال 1328 نسلی کار خود را به شکل جدی در عرصه هنر آغاز کردند؛ نسلی که آثارشان بسیار ارزشمند است؛ از جمله این افراد می‌توان به فریده فرجام، توران میرهادی، فرامرز باقری، محمود استاد محمد و... اشاره کرد که بیشتر این بزرگان از میان ما رفته‌اند.

او گفت: ما محمود استاد محمود را زمانی از دست دادیم که امکان ورود دارو به ایران وجود نداشت، من هم سرطان دارم و با این موضوع درگیر بودم. سرطانی که به جان استاد محمد افتاد، او را از بین برد. او قربانی شد. چه ساده او را از دست دادیم و هیچ‌کس پاسخگوی این تراژدی نیست.

در ادامه باحضور احترام برومند و نوش‌آفرین انصاری عضو شورای کتاب کودک با اهدا لوح تقدیری از فریده فرجام تقدیر شد.

سپس از 14 کارگردان تئاتر که آثار محمود استاد محمد را اجرا کرده بودند با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و احمد مسجد جامعی تجلیل شد. این کارگردانان عبارت بودند از پرستو گلستانی، شهرام گیل‌آبادی، میکائیل شهرستانی، سارا دارو‌فروش، احسان فلاحت‌پیشه، روزبه حسینی، غزل معصومی، ملیکا رضی، غریب‌زاده، مهین فاطمی، سعید دولتی، مرتضی برزگرزادگان، سامان ارسطو، بهارک توسلی، کامبیز بنان و مرتضی حقیقت بیان.

بخش دیگر این مراسم به تقدیر و اهدا نشان آثار برگزیده اقتباسی تعلق داشت. بر این اساس نمایشنامه "بازی‌نامه حکایت بی‌صاحاب" نوشته غلامحسین ناصربخت و "جنایات و مکافات" ایمان افشاریان تقدیر و نشان محمود استاد محمد به نمایشنامه "سه خواهر و دیگران" حمید امجد تعلق گرفت.

بزرگداشت دوم این مراسم به سیما واری اختصاص داشت. پیش از اهدا لوح تقدیر محمدرضا اصلانی طی سخنانی اظهار کرد: هنرمندان بزرگی چون محمود استاد محمد مسیری را برای آیندگان هموار کردند. اکنون هر شب در تهران بیش از 100 اجرا داریم. این یک نهضت است. حضور و سماجت نسل جدید نهضت و خودآگاهی جدیدی را در جامعه نوید می‌دهد. ملت ما دوباره به خود آمده تا دوباره همه چیز را از نو بسازد.

او تاکید کرد: در این مسیر ما نیازمند تحقیق، تحلیل و دانش تئاتری هستیم. بنابراین ما نیازمند کتابخانه تخصصی هستیم که پشتیبان هنر تئاتر و سینما باشد.

بخش پایانی جایزه محمود استاد محمد، بعد از اجرای بخشی از نمایش "دیوان تئاترآل" به کارگردانی روزبه حسینی که این روزها در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود به معرفی آثار برتر تالیفی اختصاص داشت.

در این قسمت با حضور اسماعیل خلج، اصغر همت و امیر یاراحمدی از دو نمایشنامه "زیر بال فرشتگان" نادر برهانی مرند و "سقراط" حمیدرضا نعیمی تقدیر شد.

همچنین نشان جایزه محمود استاد محمد به نمایشنامه "اسب‌ها سال 59 ه.ش" به محمد رحمانیان اهدا شد.

این کارگردان تئاتر نیز گفت: محمود استاد محمد از جمله هنرمندانی است که حق بسیاری بر گردن این سرزمین دارد. متاسفانه اتفاقی در مورد یکی از نمایشنامه‌های زنده یاد رادی رخ داد که به هیچ عنوان درست نیست. باید آثار این بزرگان را به همان شکلی که هستند حفظ کنیم. زمانی که که نمایشنامه‌نویسی کار خود را بازنویسی کند آن متن، نسخه دوم می‌شود. ما حق نداریم نمایشنامه نویسنده بزرگی چون رادی را تخلص کنیم. امیدوارم این اتفاق در مورد سایر بنیادها رخ ندهد.

گفتنی است؛ در این مراسم مسئولین و هنرمندانی چون علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی، بهزاد فراهانی، منیژه محامدی، داوود فتحعلی‌بیگی، مانا استاد محمد، سودابه فضائلی، نادر برهانی مرند، احترام برومند، خسرو احمدی، منوچهر علیپور، میکائیل شهرستانی، زهرا صبری، رویا بختیاری، رامونا شاه، مهدی میامی و... حضور داشتند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار