جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۲۴۵
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۴ - ۱۸ دی ۱۳۹۵
پوستر جشنواره تئاتر فجر خلاقانه یا تقلیدی؟
عده ای پوستر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر را خلاقانه می دانند و عده ای دیگر آن را کپی می دانند! یادداشت پیش رو تحلیلی بر این تناقض ها است.

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه ، پوستر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر روز چهارشنبه 15 دی ماه از سوی دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر در سالن مشاهیر تئاتر شهر رونمایی شد. در این رونمایی دبیر جشنواره، طراحان پوستر و تعدادی از هنرمندان حضور داشتند که در میان آنها قباد شیوا طراح و گرافیست کهنه کار نیز حضور داشت و بالاخره پوستر جشنواره در حضور اهالی رسانه طی مراسم خاصی رونمایی شد.

فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم!

طبق توضیحات سعید اسدی دبیر جشنواره و عباس محبوب طراح پوستر، دست اندرکاران نزدیک به چند ماه برای طراحی پوستر زمان صرف کرده اند و طبق شواهد موجود در طراحی پوستر امسال که دغدغه اصلی آن پیوند مردم با تئاتر است نوآوری های زیادی وجود دارد. از جمله استفاده از خط ایرانی و به کار بردن موتیف های کاربردی و اینکه شهروندان می توانند بخشی از این پوستر باشند؛ به این شکل که هر علاقمند به تئاتر می تواند عکس خود را در پوستر قرار دهد و جزیی از آن باشد و با نشر آن در فضای مجازی، در تعامل گسترده ای که قرار است بین مردم و تئاتر ایجاد شود سهیم شود.

همه اینها درحالی است که برخی از رسانه ها و شبکه های مجازی به این پوستر حمله کرده اند و نقدهایی به آن دارند و فرم و طراحی آن را تقلید می دانند و بر این عقیده اند که طراحان از پوستری مشابه کپی برداری کرده اند!

نگاه خوشبینانه

شاید طراحان پوستر با الهام از پوستر خارجی که مربوط به جشنواره تئاتری در هلند است و در سال 2014 منتشر شده است الهام گرفته باشند که اگر اینطور باشد ایرادی بر آن وارد نیست! زیرا در همه دنیا و در همه هنرها الهام گرفتن و تأثیر پذیرفتن از آثار دیگر اتفاقی مرسوم محسوب می شود؛ و نکته دیگر اینکه اگر به هر دو پوستر نگاهی بیندازیم خواهیم دید که اگر شباهتی وجود دارد در کلیات است و جزییات موجود از تفاوت های بسیار نشان دارد و خلاقیت و نوآوری طراحان ایرانی در آن نمایان است.

نگاه بدبینانه

دو سال پیش در سی و سومین دوره از جشنواره تئاتر فجر نیز چنین اتفاقی افتاد و پس از مراسم رونمایی عده ای آن را کپی دانستند و بالاخره نقدهای تند وارد شده توسط برگزار کنندگان پذیرفته شد و در نهایت پوستر دیگری را جایگزین آن کردند!

حال با توجه به صرف زمان و هزینه ای که تئاتر به شدت به آن محتاج است و با توجه به نگاه و حساسیتی که از سوی مخاطبان و منتقدان وجود دارد بهتر نیست مسئولان جشنواره توجه بیشتری نشان دهند و با دقت بیشتر و نگاه ژرف تر به چنین موضوعاتی بپردازند تا هنر مظلوم تئاتر مورد انتقادهای تند قرار نگیرد و دستخوش حاشیه های بی ثمر نشود؟

و البته یادمان نرود که سرزمین کهن خودمان مملو از افسانه و اسطوره هایی است که ما را از تأثیر گرفتن های غیر ضروری بی نیاز می کند. نماد و نشانه هایی که با کمی خلاقیت می توانند بهترین طرح ها و پوسترها را برای ما رقم بزنند و ناگفته پیداست که هستند طراحان کاربلدی که می توانند با نگاه خلاقانه تر، طرحی نو دراندازند!

حال که مسئولان و مدیران عرصه تئاتر واقعأ دغدغه تئاتر دارند و خالصانه برای این هنر مظلوم زحمت می کشند زیباتر آن است که با ندانم کاری ها، هنر تئاتر را دستخوش آماج و نقدهای تند قرار ندهیم و همان تعداد کم مخاطبان را از سالن های تئاتر نتارانیم.

کاش برای این موضوع تدبیری بیاندیشند. به امید آن روز!



وحید خانه ساز

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲