چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۱۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۱۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۵
نشست رسانه ای پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران»درحالی برگزار شد که شهرداد روحانی بعد از ارائه توضیحات مقدماتی بدون پاسخ به خبرنگاران محل نشست را ترک کرد.

به گزارش دیباچه، نشست رسانه ای آیین رونمایی پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» به آهنگسازی احمد پژمان و رهبری شهرداد روحانی روز یکشنبه ۱۲ دی ماه در حالی برگزار شد که عوامل فنی این اثر موسیقایی پس از ارائه توضیحات مقدماتی پیرامون اجرای این اثر موسیقایی بدون پاسخ به سوال نمایندگان رسانه ها در تالار وحدت، محل نشست را ترک کردند.

وقتی شهرداد روحانی بدون پاسخ به خبرنگاران می رود!

بررسی پیشنهاد جالب شهرداد روحانی

احمد پژمان آهنگساز پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» در ابتدای این نشست رسانه ای گفت: موسیقی که برای این اثر موسیقایی نوشته شده به سفارش موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان و بنیاد فرهنگی هنری رودکی است که به زعم بنده یک کار ملی به حساب می آید. این اثر جزو آثاری است که وقتی درباره آن با آزادگان سرافراز صحبت می کردم واقعا نمی توانستم از شدت احساسات جلوی خودم را بگیرم چرا که درباره بزرگمردانی است که در طول جنگ تحمیلی جانفشانی های زیادی را انجام دادند.

وی با اشاره به جزییات این قطعه موسیقایی ادامه داد: در ابتدا دوست نداشتم عنوان «سمفونی» روی این قطعه موسیقایی گذاشته شود چرا که این واژه مدت زیادی است لوث شده و البته مدیران هم از آن استقبال خوبی به عمل آورده اند اما به هر حال شهرداد روحانی پیشنهاد جالبی دارد که نام آن را پوئم سمفونی بگذاریم که به نوعی دارای یک داستان است. به هر صورت فضای کار در ابتدا با نیایش یزدان آغاز و سپس با جنگ و بعدها با اسارت، نبرد و شادی دنبال می شود که البته من در قسمت آخر هم که اختصاص به موسیقی شاد دارد حس و حال نبرد را فراموش نکرده ام.

این آهنگساز پیشکسوت و صاحب نام کشورمان افزود: من تلاش کرده ام که در ساخت این قطعه از موسیقی ایرانی هم استفاده کنم چرا که بر این باورم موسیقی خودمان موتیف ها و ریتم های خوبی دارد که می توانیم از آنها برای ساخت چنین آثاری استفاده کنیم. البته ما در قطعه آخر از سه ساز ضربی ایرانی شامل تنبک، ضرب زورخانه و دف استفاده کردیم که امیدواریم در نهایت مورد پسند مخاطبان قرار گیرد.

تجلیل از احمد پژمان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

حسن عمیدی معاون برنامه ریزی و توسعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز در این نشست خبری توضیح داد: نزدیک به دو سال است که روی این کار مشترک که با موضوع صبر و پایداری آزادگان ساخته شده همراه با موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان مشغول به فعالیت هستیم و بسیار خوشحالیم که این توفیق با حضور استاد احمد پژمان، استاد شهرداد روحانی و استاد عبدالجبار کاکایی در حوزه خلق شعر و متن اثر انجام گرفته است.

وی ادامه داد: پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» ساعت ۲۱.۳۰ روز دوشنبه ۱۳ دی ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران رونمایی خواهد شد ضمن اینکه ما به مناسبت حضور ارزشمند استاد احمد پژمان در این قطعه موسیقایی مراسم تجلیلی را برگزار خواهیم کرد که امیدواریم قدم کوچکی در قدردانی زحمات این استاد نام آور موسیقی کشورمان باشد.

این موسیقی انسان را به فضا می برد

شهرداد روحانی رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران هم در این نشست خبری توضیح داد: این اولین بار است که می بینم یک اثر باارزش برای انسان هایی که جان خود را برای خدا و میهن شان گذاشتند با این شور و هیجان ساخته شد. اینها انسان هایی هستند که ما به فداکاری هایشان واقف هستیم و بسیار خوشحالم که این افتخار نصیب من شده تا اثری از استاد احمد پژمان را همراه با نوازندگان پرتلاش ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه ببرم. باور کنید هر زمانی که این قطعه را می شنوم حس می کنم انسان را به فضای دیگری می برد.

پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» ساعت ۲۱.۳۰ روز دوشنبه ۱۳ دی ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران رونمایی خواهد شد ضمن اینکه ما به مناسبت حضور ارزشمند استاد احمد پژمان در این قطعه موسیقایی مراسم تجلیلی را برگزار خواهیم کردوی افزود: این قطعه آنقدر موسیقی و حس را به انسان می دهد که باورنکردنی است و این یکی از مشخصه های کار احمد پژمان در حوزه موسیقی ملی است. ما طی روزهای گذشته تلاش کردیم با تمرین های فشرده ای که انجام دادیم با جان و دل اثری را به مخاطب تقدیم کنیم که قطعه بسیار مشکلی است و چون ما برای اولین بار است آن را رونمایی می کنیم همین کار را برای ما بسیار مشکل کرده است اما حتم دارم جذابیت این اثر به قدری ارزشمند است که در آینده بارها و بارها اجرا می شود.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران بعد از صحبت های مقدماتی خود با بیان اینکه فرصتی برای حضور در این نشست به جهت تمرین فشرده ارکستر ندارد بدون پاسخ به سوال خبرنگاران همراه با احمد پژمان محل نشست را ترک کرد که این اقدام وی با انتقاد اهالی رسانه مواجه شد.

قرار نبود اشعارم روی یک سمفونی قرار گیرد

عبدالجبار کاکایی شاعر پوئم سمفونی سرزمین دلاوران هم در این نشست رسانه ای با بیان اینکه نگارش اشعار این اثر با جان و دل انجام گرفته است، بیان کرد: قرار نبود این آثار که من سال ها پیش آنها را با جان و دلم نوشته بودم روی سمفونی قرار بگیرد اما وقتی این افتخار نصیبم شد تا در خدمت دوستان باشم بر اساس روایتی که استاد احمد پژمان به من گفتند کار را توسعه دادم.

وی با تبیین مفاهیمی چون آزادی و آزادگی بیان کرد: کلمه آزادگان برخاسته از ذائقه ملی ما ایرانی هاست که نسبت دادن آن به آزادگان سرافراز بی دلیل نیست زیرا ایرانی ها به دلیل اینکه از دیرباز خودشان را به دور از بردگی تحت سلطه می دیدند همواره خود را افرادی آزاده می پنداشتند پس آزادگی یک میراث هویتی است که من فکر می کنم نام آن با تکیه بر این اصل روی اسیران در بند رژیم بعثی عراق گذاشته شده است.

کاکایی ادامه داد: پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» با توصیف جغرافیای ایران پیش از آغاز جنگ تحمیلی شروع می شود و پس از آن وارد جنگ و هشت سال دفاع مقدس می شویم سپس شعر وارد اردوگاه های رژیم بعثی و توصیف آنها می شود و پس از اینها شرایط بعد از جنگ و در آخرین قطعه جشن و سرور است که به مخاطبان ارائه می شود. آنچه که در نگارش اشعار این اثر مورد توجه بوده شکل «نیمایی» اشعار است که با نام های «زندگی جاری است»، «ما بسیاریم»، «خاکریز پنهان»، «فتح نزدیک است» و «کاروان عاشق در راه» به رشته تحریر درآمده است.

مردم اطلاع چندانی از حماسه آزادگان ندارند

فریبرز خوب نژاد مدیر موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان هم در بخش پایانی این نشست رسانه ای توضیح داد: تمام تلاش خود را در این مدت انجام دادیم تا کارهای این چنین توسط افراد بزرگ تولید شود و موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان به عنوان مالک این اثر همواره خودش را مدیون اهالی فرهنگ و هنر می داند که در این مدت آثار بسیار ماندگاری را در حوزه حماسه آزادگان به ملت ایران تقدیم کرده است.

وی ادامه داد: به هر حال ملت و جامعه فرهنگی از این حماسه ها اطلاعی ندارند به دلیل اینکه تمامی آنچه اتفاق افتاده در خاک دشمن و دل کسانی بود که بی رحم ترین مردمان بودند بنابراین روایت هنری در این بخش ظرافت هایی دارد که اگر به این ظرافت ها توجهی نکنیم ممکن است به انحراف کشیده شود. بنابراین تردید ندارم که پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» با حضور هنرمندانی چون احمد پژمان، شهرداد روحانی و مجموعه ارکستر سمفونیک تهران کار بسیار ماندگاری خواهد شد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
1
درود بر شهرداد روحانی...هنوز خاطره رهبری گروه موسیقی یانی سال 1994 در خاطر ما هست..
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳