جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۴ - ۱۲ دی ۱۳۹۵
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ‌برای بقای جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی در کشور به گسترش سینما نیاز داریم و باید به تقویت این حوزه بپردازیم.

به گزارش دیباچه به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه یازدهم دی ماه در نشستی با صنوف مختلف سینمایی با بیان این مطلب گفت: جامعه امروز در حال تغییر است و حجم این تغییرات به دلیل تکنولوژی های ارتباطی بسیار گسترده است.

وزیر ارشاد: صنعت سینما دارای رسالت جدیدی است

وی افزود:‌ جامعه امروز ایران از حوزه سیاسی عبور کرده و در دهه چهارم بعد از انقلاب اسلامی به مسایل اجتماعی روی آورده است که از آن جمله می توان به روابط اجتماعی، امنیت اجتماعی،‌ محیط زیست،‌ اخلاق اجتماعی و همنوایی و همدردی اجتماعی در جامعه اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:‌ در دهه چهارم جامعه امروز ایران در حوزه حرکت های اجتماعی تغییرات بسیاری دیده می شود بنابراین برای آینده پژوهی این تغییرات باید به تحلیل این تغییرات پرداخت ضمن این که در این زمان شبکه های اجتماعی نیز وارد عمل شده اند و نقش به سزایی را در شتاب تغییرات ایفا می کنند.

وی در عین حال تصریح کرد: سینما و دست اندرکاران این حوزه می توانند در گستره این تغییرات نقش موثری داشته باشند بنابراین می توان جایگاه سینما را نیز در این تغییرات مشخص کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه خانواده مهمترین کانون حیات اجتماعی است، ادامه داد:‌ فروپاشی خانواده در ایران به فروپاشی اجتماعی تبدیل می شود.

وی با اشاره به نقش خشونت در افزایش آسیب های اجتماعی افزود: ‌خشونت همچون موریانه ای است که یک بنا را از بنیان تخریب می کند؛ از این منظر صنعت سینما دارای رسالت جدیدی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه است.

صالحی امیری تاکید کرد: نظام سیاسی،‌ دولت و نخبگان کشور باید با همصدایی خود بخشی از مسایل اجتماعی را با کمک سینما از میان بردارند.

وی با اشاره به گسترش استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در جامعه ادامه داد:‌ در گذشته اعضای خانواده بیشتر در کنار یکدیگر بودند و به گفت و گو می پرداختند ولی امروزه با وجود شبکه های اجتماعی روابط عاطفی و معرفتی اعضای خانواده کاهش یافته است. زیرا در شبکه های اجتماعی با دیگران به تبادل اطلاعات می پردازند و این باعث دوری افردا از اعضای خانواده خود می شود. باید شکافی که بین نسل جدید و قدیم ایجاد شده را نیز جدی بگیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ‌نظام شبکه های اجتماعی نظام گسترده­ای است و نمی توان جلوی این گستردگی را گرفت. بنابراین باید رسالت سینما در این میان را یافت.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران در منطقه دارای امنیت کامل است، تصریح کرد: ‌این امنیت با درک و فهم و درایت مقام معظم رهبری و تلاش های رییس جمهوری، دولت و دلسوزان کشور به دست آمده است.

صالحی امیری گفت:‌ دولت تدبیر و امید دولتی زمینی است که از مقدسات برای رسیدن به اهداف خود استفاده نمی کند. این دولت دولتی کارشناسی و عقلانی است که اگر موفقیتی به دست آورد از سوی مردم است و کاستی ها نیز بر خودش وارد است.

وی افزود: دولت آسمانی را نمی توان نقد کرد زیرا برچسب ضد دین بودن به افراد زده می شود ولی دولت زمینی را می توان نقد کرد زیرا نقد حق اجتماعی و قانونی افراد است. بنابراین افراد و اصناف به راحتی می توانند این دولت را نقد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به اعضای اصناف سینمایی ادامه داد: ‌شرایط کشور شرایط پیچیده­ای است و ما برای عبور از آن به کمک و خرد جمعی شما نیاز داریم زیرا شما به عنوان گروه های مرجع، از منظر سینما می توانید در حل بسیاری از آسیب های اجتماعی نقش موثری داشته باشید.

وی افزود:‌ شما سرمایه بزرگی در اختیار دارید و دولت به این سرمایه ها نیازمند است. زیرا یکی از حلقه­های ارتباطی ما با بدنه اجتماعی کشور شما اعضای سینما و سینماگران هستید. بنابراین ما برای انتقال گفتمان اجتماعی در کشور به سینماگران نیاز داریم.

عضو کابینه تدبیر و امید با تاکید بر اینکه تعامل و گفت و گو تنها راه تامین منافع است ادامه داد: ایجاد ثبات و آرامش در فضای فرهنگی و گفت و گوی فرهنگی از جمله سیاست هایی است که در بدو ورود به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن تاکید داشته ام.

وی تاکید کرد:‌جامعه سینمای ایران جامعه ای با ظرفیت های بسیار است و اگر در مسیر فعالیت این گروه، مشکلاتی وجود دارد باید از طریق مذاکره آن را حل کرد و من تمام توان خود را برای حل این مسایل به کار می گیرم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌جامعه برای عبور از رخوت و بی نشاطی نیازمند ارتقای مصرف فرهنگی است که یکی از کانون های مصرف فرهنگی سینما است و ما وظیفه داریم این مصرف فرهنگی را بالا ببریم چرا که معتقدم نتیجه آن کاهش آسیب های اجتماعی خواهد بود.

عضو کابینه تدبیر و امید افزود: ‌برای بقای جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی در کشور به گسترش سینما نیاز داریم و باید به تقویت این حوزه بپردازیم. جامعه داری دو مصرف اولیه و مصرف فرهنگی و هنری است. مصرف فرهنگی و هنری نیز نیاز به نشاط دارد بنابراین باید این حوزه را تقویت کنیم.

وی تاکید کرد: سینمابه طور همزمان دارای سرمایه های انسانی، ‌فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است که باید به آن توجهی ویژه در حل مسایل و آسیب های اجتماعی در جامعه داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم وجود نظام صنفی سینما در ایران تاکید کرد و گفت: وجود نظام صنفی در سینما باعث می شود که هویت­ساز صنف خود باشند زیرا به اوج بلوغ در سینما رسیده اند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط به کار سیاستگذاری در این حوزه می پردازد.

در این نشست برخی از سینماگران به طرح مسایل و مشکلات حوزه های مختلف سینمایی پرداختند و خواستار حل این مسایل شدند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲