جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۹۴۵
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۵
گفتگوی دیباچه با کارگردان نمایش «از بستر خاکستر»
نرگس صفدریان بازیگر و کارگردان سینما که نمایش «از بستر خاکستر» اولین تجربه کارگردانی اش در عرصه تئاتر است از تلخی ها و شیرینی های تئاتر می گوید.

«از بستر خاکستر» نام نمایشی است که از 24 آذرماه در تماشاخانه استاد مشایخی به روی صحنه است. نرگس صفدریان نویسنده و کارگردان این نمایش که اولین تجربه تئاتری خود را پشت سر می گذارد درباره پیشینه هنری اش به خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه گفت: سالهاست در عرصه سینما فعالیت می کنم و در آثاری مثل «برخورد خیلی نزدیک» ساخته اسماعیل میهن دوست، «بانی چاو» ساخته احمدرضا گرشاسبی، «تنها دوبار زندگی می کنیم» ساخته بهنام بهزادی و «مانی و ندا» ساخته پرویز صبری بازی کرده ام  و در حوزه کارگردانی نیز چندین فیلم کوتاه و بلند و مستند ساخته ام.

تئاتری ها موجودات عجیب و غریبی هستند!

صفدریان درباره فعالیتش در حوزه تئاتر گفت: تئاتر را از سالها پیش دوست داشتم و همیشه دلم می خواست در این عرصه فعالیت کنم؛ اما به دلیل شرایط خانوادگی مجالی برای فعالیت دراین عرصه وجود نداشت تا اینکه چند ماه پیش شرایط فراهم شد و توانستم خودم را درعرصه تئاتر با نمایش خوانی محک بزنم و پس از آن تصمیم گرفتم اثری را روی صحنه ببرم.

بازیگر فیلم «بانی چاو» درباره قصه نمایش «از بستر خاکستر» گفت: در این اثر که خودم آن را نوشته ام به زندگی زنی می پردازم که در میان مسائلی و مشکلات موجود به مرور به گذشته اش می پردازد و خودش را در سنین متفاوت میبیند و در آخر نیز تصمیم مهمی می‌گیرد.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا در نمایشش از بازیگران چهره استفاده نکرده است گفت: با توجه به سابقه فیلمسازی و ارتباطم با بازیگران حرفه ای و چهره، این امکان برایم فراهم بود که از آنها در نمایشم استفاده کنم اما به دلایلی همکاری با بازیگران غیر چهره را ترجیح دادم زیرا از نتیجه کار مطمئن نبودم و نمی دانستم که بازخورد مخاطبان نسبت به اثرم چگونه خواهد بود و این ترس وجود داشت که نتوانم نیازهای حرفه ای آنها را برآورده کنم.

این هنرمند درباره چگونگی استقبال مخاطبان از نمایشش گفت: با اینکه وزارت ارشاد دو روز پیش از اجرا مجوز نمایش را صادرکرد و تبلیغات گسترده ای نداشتیم اما مخاطبان از نمایش استقبال کردند و این موضوع برای من غافل گیر کننده و جالب است و باعث می شود برای نمایش بعدی ام مطمئن تر عمل کنم و حرفه ای تر پیش بروم؛ بخصوص اینکه هنرمندان حرفه ای تئاتر نیز نمایش را تحسین و تأیید کرده اند و آن را اثری قابل اعتنا در کارنامه هنری ام می دانند.

صفدریان درباره چگونگی انتخاب سالن استاد مشایخی برای اجرای اثرش گفت: دوستان وهمکاران پیشنهادهای متنوعی برای سالن اجرا داشتند و می توانستم نمایش را در سالن دیگر به روی صحنه ببرم اما اجرا در سالن های بزرگ تر و پر مخاطب تر هزینه بیشتری می طلبد و ترجیح دادم ریسک نکنم؛ به همین دلیل تماشاخانه مشایخی را انتخاب کردم که نسبت به سالن های دیگر مقرون به صرفه تر است؛ هرچند فاقد فاکتورهای یک سالن استاندارد است.

بازیگر فیلم سینمایی «برخورد خیلی نزدیک» درباره سختی ها و مصائب تئاتر اینگونه گفت: فعالیت درعرصه تئاتر توان و انرژی خیلی زیادی می طلبد؛ به این دلیل که تئاتری ها موجودات عجیب وغریبی هستند و مدیریت تعداد زیادی بازیگر با اخلاق و رفتار مختلف درعرض چندماه کاری طاقت فرساست. از طرفی همکاری با بازیگران آماتور و غیر حرفه ای بسیار سخت است و زمانی کار سخت تر می شود که بازیگران در برابر خواسته های کارگردان مقاومت کنند و او را کاراولی و بی تجربه بدانند و من این مصائب را تحمل کردم.

صفدریان با تأکید بر اینکه از بازیگران فعلی برای نمایش بعدی اش استفاده نخواهد کرد گفت: قطعأ با بازیگران حرفه ای همکاری خواهم کرد و نمایشم را در سالن حرفه ای تر اجرا خواهم کرد و به فروش گیشه فکر خواهم کرد.

این نویسنده و کارگردان درباره فعالیت های آینده اش گفت: پس از اتمام اجراهای نمایش «از بستر خاکستر» فیلم سینمای ام را کلید خواهم زد و پس از آن قصد دارم نمایشی دیگر را به روی صحنه ببرم و آن را در مکان های مختلف اعم از کافه و سالن های تئاتر اجرا کنم.

نمایش "از بستر خاکستر" به نویسندگی و کارگردانی نرگس صفدریان با بازی رها مقدم، پناه باقریان، امیر شاه علی، لادن قناد، غزل میرزایی تا روز یکشنبه 12 دی ماه در سالن استاد مشایخی واقع در چهارراه ولیعصر به روی صحنه است. از دیگر عوامل این نمایش می توان به سپیده دمرچلی طراح لباس، فرزاد تعالی آهنگساز، لادن قنا و پریسا خواجه دهی دستیار کارگردان اشاره کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار