پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۹۳۲
تاریخ انتشار : ۵۹ : ۱۱ - ۰۶ دی ۱۳۹۵
حجت الله ایوبی «رییس سازمان سینمایی» تصمیم به تغییر مدیریتی در انجمن سینمای جوانان گرفت که بسیار پیش از این انتظار این تغییر می‌رفت.

به گزارش دیباچه، «انجمن سینمای جوانان ایران» امروز با مدیر جدیدی آشنا شد. سید صادق موسوی از سوی حجت الله ایوبی «رییس سازمان سینمایی» به عنوان «مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران» انتخاب شد. گرچه بسیار پیش از این باید این تغییر صورت می‌گرفت و این جا به جایی انجام می‌شد، اما این ماهی از آب گرفته همچنان تازه است. امید است این جا‌به جایی به جا و دیر جریان نو، تازه، و شجاعانه‌ای را برای هنرجویان انجمن سینمای جوان در سطح کشور به‌ وجود آورد. همواره انتظار می‌رفت که مدیریت انجمن به دست افراد جوان سپرده شود آنها قابل اعتمادند و باید فرصت عمل و تصمیم گرفتن به آنها داد. امید است جوانان انجمن شور و شعور تازه‌ای در مسیر سینما بیابند.

مدیر «انجمن سینمای جوانان ایران» تغییر کرد

سینما به دلیل جذابیت‌هایی که دارد قطعاً افراد زیادی خواهان حضور و ورود به آن هستند تا بتوانند در آن به فعالیت بپردازند. در حقیقت تعداد قابل توجهی از این افراد جوانان هستند که باید برای آنها برنامه‌ریزی داشت و به شکل درست و اصولی آنها را در مسیر علاقه‌مندی‌شان هدایت کرد. گاهی این هدایت‌ها باعث می‌شود که در آینده از میان این جوانان شاهد سینماگران مستعد و آگاهی باشیم که چرخ سینمای ایران را پیش می‌برند البته هدایت درست نیز گاهی هم باعث می‌شود برخی که به اشتباه این مسیر را برای خود انتخاب کرده‌اند تغییر رویه دهند.

در واقع علاقه‌مندان به سینما تنها در پایتخت نیستند بلکه در تمام استان‌ها این «هنر_صنعت» جذاب توانسته علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کند. اگر امروز هم نگاهی به سینماگران ارزنده بیندازیم در می‌یابیم که بخش قابل توجهی از آنها از شهرستان‌های مختلف کشور وارد این حرفه شده‌اند که توانسته‌اند بدرخشند.

حال چه نهادی می‌تواند وظیفه هدایت و آگاهی بخشی را به این جوان‌های جویای نام بر عهده بگیرد. نهادی که از طریق سینماگران و سازمان سینمایی اداره شود و با برنامه‌ریزی نزدیک، به آنچه که قرار است هنرجویان بعد از ورود به بدنه اصلی سینما با آن مواجه شوند آگاهی یابند! در واقع «انجمن سینمای جوانان ایران» به عنوان نهادی که زیر مجموعه سازمان سینمایی قرار دارد در این شرایط جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند. این نهاد توانسته با تعداد زیادی از شعبه‌های خود در سایر شهرستان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار شود و بنا بر آنچه که مدیران اعلام کرده‌اند بر تمرکز زدایی نیز کمک کند.

به نظر می‌رسد اگر بر دلایل شکل گیری و فعالیت انجمن سینمای جوانان ایران توجه شود بیش از پیش می‌توان بر برآیند آن قضاوت داشت.

«انجمن سینمای جوانان ایران در تاریخ 1355/11/13 به صورت موسسه غیرانتفاعی تأسیس و طی شماره 1794 در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده است.

انجمن سینمای جوانان ایران هرچند در سال 13555 به ثبت رسیده، ولی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به طور رسمی فعالیت خاصی نداشته و پس از انقلاب نیز تا مدت ها غیرفعال بوده است. تا این که در سال 1364 با تغییراتی که در حوزه معاونت سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد اسلامی اتفاق افتاد، به منظور ارتقای سینمای ملی و با کسب تجربه از فعالیت ها و تأثیرات سینمای آماتوری و در راستای تأسیس مرکز اسلامی آموزش فیلم سازی، مرکز سینمای تجربی، بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران راه اندازی شد تا به عنوان بستری جهت توسعه سینمای ملی با مأموریت مشخص در قالب وظایف مدون برای هر یک از تشکل ها مسیر را برای کشف استعدادهای درخشان و تربت نیروی انسانی از بین جوانان میهن اسلامی، (از طریق دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور) و همچنین برای کسب تجربه بیشتر با فعالیت در عرصه تولید فیلم های مستند و تجربی (از طریق مرکز سینمای تجربی) و نهایتاً ورود به عرصه تولید فیلم بلند سینمایی (تحت حمایت بنیاد سینمایی فارابی) شرایط را برای تأمین نیاز کشور فراهم کند. این تفکر باعث شد که انجمن با سازمانی مشخص شروع به فعالیت کند

با توجه به اهداف و دلایلی که باعث شد بعد از انقلاب اسلامی «انجمن سینمای جوانان ایران» دوباره جان بگیرد و فعالیتش را آغاز کند و بررسی آنچه که تا امروز به عنوان خروجی آنها شاهد بودیم باید دید که چقدر توانسته‌اند در مسیر اهداف انقلاب پیش بروند که پاسخ دادن به این سوال در این مجال نمی‌گنجد. حال این پرسش مهم پیش می‌آید که «انجمن سینمای جوانان ایران» نیاز به چه نوع مدیرتی دارد؟

قطعاً مدیریتی به دور از باند بازی و مافیا گری در اولویت قرار خواهد داشت. تلاش برای پرورش فیلم‌سازانی که بتوانند با آگاهی در مسیر سینمای اسلامی و دینی فعالیت کنند، کشف استعداد به معنای کیفیت و نه کمیت از دیگر نکات ارزمشندی است که مدیریت این موسسه نباید از آن غافل باشد، شفاف سازی در برابر اصحاب رسانه به عنوان چشم بینای مردم از ویژگی‌های یک مدیر ارزنده خواهد بود که با شنیدن منتقدان و نه حذف آنها گامی در جهت بهبود شرایط بردارد.

حال همان‌طور که انتظار می‌رفت شاهد تغییر مدیریتی در انجمن سینمای جوانان ایران بودیم که در این مسیر حالا نوبت به سید صادق موسوی رسیده تا بر پشت میز مدیریتی انجمن بنشیند. او سوابق مختلفی در امر مدیریتی فرهنگی هنری نهادها و ارگان‌های مختلف داشته است.

موسوی پیش از این سمت، مدیر کل نمایش خانگی، مستند و کوتاه را برعهده داشت که توانست بخش مستند و کوتاه را تقویت کند و جوانان نیز بیشتر در آن زمان مراودِ داشته باشند. در مبارزه با قانون میجر نیز موثر عمل کرد و باعث شد فساد زیادی که به واسطه این قانون در سینما به وجود می‌آمد تا حد زیادی از بین برود. در واقع موسوی طی این سالها رابطه خوبی با اهالی سینما و بخصوص سینماگران داشته است.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی، ریاست مجموعه تالار وحدت، ریاست مجموعه تئاتر شهر، عضو هیات مدیر بنیاد فرهنگی هنری رودکی، مشاور راهبردی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون مرکز هنرهای نمایشی، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی، رئیس شورای ساخت و حمایت مرکز هنرهای نمایشی، مدیر تالار هنر، قائم مقام ادوار مختلف جشنواره بین الملل تئاتر کودک و نوجوان و مشاور دبیر و مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بودن نیز بخش دیگری از سمت‌های سید صادق موسوی بوده است.

امید است که این مدیر جوان با رویکرد شجاعانه و منصفانه با توجه به سوابق مختلفش در عرصه فرهنگ و هنر باعث شود جریان خون تازه‌‌ای در انجمن وارد شود. یکی از ویژگی‌های موسوی ارتباطش با اهالی رسانه‌ بوده است که به نظر می‌رسد شناخت وی از رسانه باعث شود در مسیر شفاف سازی و پاسخ‌گو بودن به چشمان بینای مردم و جامعه سینمایی کوتاهی صورت نگیرد. حالا انتظار می‌رود جریان خون تازه‌ای در رگ‌های جوانان انجمنی بجوشد.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲