جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۱۶ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵
در نشست خبری جشنواره موسیقی فجر عنوان شد:
حمیدرضا نوربخش گفت: مشکلات دولت سبب شده که متأسفانه بودجه جشنواره موسیقی فجر تغییر نکند.

به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، نشست خبری سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر سه ‌شنبه ۳۰ آذرماه با حضور حمیدرضا نوربخش، رئیس و مهدی وجدانی، روابط عمومی جشنواره در ساختمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این نشست خبری در میان ازدحام خبرنگاران و عکاسان رسانه‌ها در سالنی کوچک در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

نوربخش: از من انتظار دارند با یک میلیارد جشنواره سه میلیاردی برپا کنم!

نوربخش در این نشست با اشاره به انتقاداتی که نسبت به جشنواره موسیقی فجر و بحث تبغیض شده بود، گفت: چون افراد برخی مبانی جشنواره موسیقی فجر را نمی ‌دانند، از تبعیض صحبت می کنند. برای برپایی این جشنواره سه میلیاردی، تنها یک میلیارد تومان به من داده‌اند! من باید چه کار کنم؟! فقط می‌توانم بستری برای هنرمندان موسیقی فراهم کنم تا اجرا داشته باشند و هر آنچه که از اجرا می‌فروشند مبلغش را به خودشان پرداخت کنم.

وی تصریح کرد: مبلغی که برای اجرا در سالن رودکی و ارسباران پرداخت می‌شود، قیمت متفاوتی دارد و این موضوع به هیچ عنوان تبعیض محسوب نمی‌شود؛ زمانی تبعیض صورت می‌گیرد که من دست در کیسه‌ای کنم و هزار تومان به یک نفر و مبلغ بیشتری را به شخص دیگری بدهم.

دبیر جشنواره موسیقی فجر با بیان اینکه در رقم قرارداد گروه‌هایی که در جشنواره حضور دارند، تبعیضی وجود ندارد، گفت: مشکلات دولت سبب شده که متأسفانه بودجه جشنواره موسیقی فجر تغییر نکند و بنابراین من باید برای برگزاری جشنواره روی گیشه حساب کنم و نمی‌توانم آن را در نظر نگیرم. گروه‌هایی که در سالن‌های بزرگ‌تر اجرا می‌کنند، طبیعتا دستمزد بیشتری دارند. کف دریافتی گروه‌های موسیقی نواحی در سال گذشته کمتر از 7 میلیون تومان نبود، اما گفته شده این مبلغ 3 میلیون تومان بوده است که با مطرح شدن این موضوع در واقع خلط مبحث صورت گرفته است.

وی در ادامه به برپایی جشنواره سال گذشته که خود دبیر آن بود اشاره کرد و توضیح داد: سال قبل هم تلاش کردیم با آسیب ‌شناسی و بررسی دقیق نسبت به دوره‌های گذشته جشنواره‌ای برگزار کنیم که تمام ظرفیت‌های موسیقی کشور را در نظر داشته باشد، چرا که در طول ۳۰ سال گذشته جشنواره موسیقی فجر از فراز و نشیب‌ هایی برخوردار بود که ما در این دوره سعی کردیم با یک ریل‌گذاری جدید به هدف مورد نظر دست پیدا کنیم. یکی از این راه‌ها، جایزه «باربد» بود که فکر می‌کنم می‌تواند به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره موسیقی فجر طی دوره قبلی و این دوره مورد بررسی قرار گیرد.

حضور بخش «نسلی دیگر» از سال آینده در بخش رقابتی جشنواره

نوربخش در ادامه به بخش «نسلی دیگر» جشنواره‌های موسیقی فجر اشاره کرد و گفت: در دوره‌های گذشته بخش ویژه‌ای به نام «نسلی دیگر» داشتیم که دوستان نگران بودند و ما در دوره قبلی و دوره فعلی آن را حذف کرده‌ایم، در حالی که این موضوع یکی از مهمترین دغدغه‌های من بود که این بخش به صورت منسجم تر برگزار شود. خوشبختانه با برگزاری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی که در تالار رودکی برگزار شد، وعده قبلی من مبنی بر انسجام این بخش محقق شد و همین بخش «نسلی دیگر» جشنواره‌های گذشته شکل پررنگ‌تری به خود گرفت و در قالب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی میزبان هنرمندان و گروه‌های شایسته‌ای بود و در سال بعد به شکل رقابتی در این رویداد حضور پیدا می‌کنند.

 حضور دولتمند خلف و دل مارئو در جشنواره

وی همچنین درباره بخش بین‌الملل جشنواره بیان کرد: بخش بین‌الملل جشنواره با محوریت «ایران فرهنگی» مانند سال گذشته با حضور گروه‌های معتبر خارجی برگزار می‌شود. در حال حاضر فقط می‌توانم از حضور دولتمند خلف از کشور تاجیکستان و دل مارئو یکی از هنرمندان تراز اول گیتار فلامنکو کشور اسپانیا خبر بدهم تا در روزهای آینده جزئیات بیشتری اطلاع رسانی خواهد شد.

سرانجام نامه 700 منتقد به جشنواره موسیقی فجر

دبیر جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نامه ۷۰۰ منتقد جشنواره موسیقی فجر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من از هر نوع نقدی اگر این انتقادات مصلحانه و مشفقانه باشد، استقبال می‌کنم؛ تا همین امروز نیز تا آنجا که بنده اطلاع دارم آقای مرادخانی و آقای طالبی پیگیر موضوع هستند تا به نامه این عزیزان رسیدگی شود.

وی درباره نحوه دعوت از گروه‌ها و هنرمندان در بخش‌های مختلف جشنواره توضیح داد: دعوت در هر جشنواره‌ای اصولاً با توجه به تفکر جشنواره، صورت می‌گیرد. به هر حال هم این جشنواره و هم جشنواره قبلی یک شورای سیاستگذاری داشته که بر اساس روال کار نسبت به انتخاب گروه‌ها اقدام کرده است ضمن این

که من قاطعانه می‌گویم در این مدت از تمام گروه‌های فعال موسیقی بلااستثناء دعوت کردم تا در این دوره حضور داشته باشند و اگر کسی نیامده با تصمیم شخصی خود گروه بوده که تحت هیچ شرایطی به گزینشی عمل کردن من ربطی ندارد.

نوربخش: از من انتظار دارند با یک میلیارد جشنواره سه میلیاردی برپا کنم!

برپایی جشنواره موسیقی فجر از 22 تا 30 دی‌ماه

حمیدرضا نوربخش در پایان با بیان اینکه امسال «بخش پژوهش» به بخش‌های جشنواره اضافه شده است درباره زمان و مکان برپایی جشنواره توضیح داد: سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از ۲۲ تا ۳۰ دی ماه در تالارهای وحدت، رودکی، فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد تهران، سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران، فرهنگسرای ارسباران و مجموعه آزادی برگزار می‌شود. تا این لحظه ما فقط روی ۶ سالن برنامه‌ریزی کردیم اما فضا به گونه‌ای است که مجموعه برج آزادی به جشنواره این دوره اضافه شده است. همچنین مجموعه موسیقی پاپ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، موسیقی ارکسترال، بین‌الملل و موسیقی ایرانی در تالارهای وحدت و رودکی، موسیقی بانوان و موسیقی نواحی در فرهنگسرای نیاوران، موسیقی تلفیقی و موسیقی نواحی در مجموعه برج آزادی و فرهنگسرای نیاوران و بخش دیگر موسیقی ارکسترال و بین‌الملل در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

بر این اساس، در پایان نشست از پوستر سی و دومین جشنواره موسیقی بین‌المللی فجر که توسط سمانه ذبیح‌منش طراحی شده است، رونمایی شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار