پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۷۸۷
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۰۹ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵
نمایندگان مردم در مجلس این روزها همصدا با دولت می‌گویند فعالان فضای مجازی باید مجوز دریافت کنند.

به گزارش دیباچه، در شرایطی که شبکه‌های مجازی و امواج ماهواره‌ای روز به روز افزایش یافته و مدیریت اطلاع‌رسانی از بالا به پایین و سیستم اطلاع‌رسانیِ یکدست و دیکته شده را زیر سوال می‌برند و باز در شرایطی که بر دامنه‌ی ابزار اطلاع‌رسانی هر روز افزوده شده و این پدیده؛ محدودیت‌ها را یکی پس از دیگری درمی‌نوردد؛ اخیرا صحبت از لزوم دریافت مجوز برای شبکه‌های تلگرامی با بیش از 5000 کاربر شده و جالب آنکه بخش عمده‌ای از بدنه سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر کشور نیز با آن موافقند و بسیاری از آنها اعتقاد دارند فعالان این حوزه باید مانند رسانه‌های رسمی نوشتاری و الکترونیکی ساختار و رفتار رسمی و مشخصی داشته باشند حال آنکه تفاوت عمده و ویژگی اصلی فضای مجازی "غیررسمی" بودن آن است. در این گزارش با چند نفر از نمایندگان مجلس از طیف‌های سیاسی مختلف صحبت کرده‌ایم که همگی با این تصمیم دولت موافقت دارند. شاید بد نباشد دلایل موافقت و چشم‌اندازهای اطلاع‌رسانی در دنیای امروز را از نگاه این نمایندگان از زبان خودشان بشنویم.

آیا فعالان فضای مجازی باید مجوز بگیرند؟

نظارت بر فضای مجازی موجب سالم‌سازی می‌شود

جبار کوچکی‌نژاد با اشاره به جلسه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزیر فرهنگ و ارشاد در خصوص فعالیت شبکه‌های اجتماعی ازجمله تلگرام در فضای مجازی افزود: در این جلسه در خصوص آسیب‌ها و چالش‌های فضای مجازی بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه وزیر ارشاد از برگزاری جلسات مشترک میان معاونت‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مجامع استانی خبر داد و افزود: طبق اظهارات وزیر این جلسات در راستای تدوین برنامه‌های کار‌شناسی در بخش‌های مختلف ازجمله سروسامان دادن به فضای مجازی، روزنامه‌ها و سایت‌ها و مسائلی پیرامون بیمه خبرنگاران صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به کنترل فعالیت افراد در فضای مجازی ازجمله کانال‌های تلگرامی افزود: نباید عده‌ای با سوءاستفاده از فضای مجازی دست به تخریب و زیرسوال بردن حیثیت و آبروی افراد بزنند.

این نماینده مجلس گفت: افراد باید پاسخگوی عملکرد خود در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی باشند. نظارت بر فضای مجازی منجر به سالم‌سازی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های ایجاد شده در فضای مجازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید ضوابط و قوانین مشخصی بر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی حاکم باشد، گفت: وزارت ارشاد در همین راستا ورود پیدا کرده و امیدواریم با تدابیر لازم از هرگونه بداخلاقی‌ در فضای مجازی جلوگیری شود.

دریافت مجوز برای فعالان فضای مجازی مغایر آزادی‌های شهروندی نیست

شهباز حسن‌پور با بیان این مطلب که طبق روایات اسلامی حفظ حرمت، شأن، جایگاه و آبروی مردم از خانه کعبه بالا‌تر است، افزود: باید با نظارت و کنترل مانع برخی بداخلاقی‌ها و سوءاستفاده‌ها در فضای مجازی ازجمله تلگرام شویم.

وی با اشاره به اینکه باید کانال‌های تلگرامی و سایر شبکه‌های اجتماعی که دارای فعالیت‌های روزانه در این فضا هستند با مجوز صورت گیرد، افزود: افرادی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار مطلب می‌کنند؛ می‌بایست پاسخگوی اقدامات خود باشند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه صدور دریافت مجوز برای فعالیت افراد در کانال‌های تلگرامی منافاتی با آزادی فردی و شهروندی ندارد، بیان داشت: هم مجلس و هم دولت همواره به دنبال دفاع از آزادی‌های فردی و شهروندی بوده و هستند.

حسن‌پور با بیان این مطلب که یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران آزادی بیان و دیدگاه است، افزود: نمونه این آزادی بیان را در مجلس شورای اسلامی می‌توانیم مشاهده کنیم چراکه در هیچ کجای دنیا اقلیت‌های مذهبی به راحتی مجلس شورای در اظهارنظر و مواضع خود آزاد نیستند بنابراین معتقدیم اقدامات افراد در فضای مجازی نباید آزادی سایر افراد را سلب کند.

مخالف آزادی بیان نیستم اما اصول باید رعایت شود

زهرا سعیدی با بیان این مطلب که باید ماهیت افراد و اشخاصی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند مشخص باشد، افزود: بنده مخالف آزادی بیان و گفتمان‌ها نیستم اما باید اصول و شرایطی در فضای مجازی حاکم باشد که افراد به راحتی دست به تخریب دیگران نزنند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان این مطلب که باید جلوی سوءاستفاده برخی از افراد در فضای مجازی گرفته شود، ‌بیان داشت: می‌توان با تعیین چارچوب‌هایی ضمن ایجاد فضای انتقادآمیز و نقد منصفانه که حق همه ملت است مانع از تخریب و سوءاستفاده عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی شویم.

نماینده مردم مبارکه با بیان این مطلب که اقدام ارشاد در زمینه صدور مجوز برای کانال‌های تلگرامی و سایر فضاهای مجازی فرصت سوءاستفاده را از فرصت‌طلبان می‌گیرد، افزود: باید از فضای مجازی استفاده بهینه و درستی صورت گیرد.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: در فضای مجازی اطلاع‌رسانی‌های خوبی در راستای شناساندن افرادی که به بیت‌المال دست‌درازی کرده و به اعتماد مردم خیانت کرده‌اند، صورت گرفته است اما لازم است در راستای جلوگیری از هرگونه ناهنجاری اجتماعی کنترل‌ها و نظارت‌های لازم در فضاهای مجازی و تلگرامی صورت گیرد.

فضای مجازی را باید خبرنگاران و افراد زبده هدایت کنند

رسول خضری با بیان این مطلب که باید هرگونه اطلاع‌رسانی در کانال‌های تلگرام و فضای مجازی از طریق افراد زبده و خبرنگاری و اطلاع‌رسانی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: باید به این افراد که در عرصه خبر و خبرنگاری کار‌شناس هستند مجوز فعالیت در فضای مجازی داده شود.

رئیس کمیسیون رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه این اقدام مانع هر گونه سوءاطلاع رسانی به شهروندان می‌شود، تصریح کرد: معضلات موجود در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منجر به اظهارنظرهایی از سوی دستگاه‌های مربوطه ازجمله ارشاد شده است.

وی با بیان این مطلب که اطلاع‌رسانی کار مقدسی است و افرادی که به این امر اقدام می‌کنند در حقیقت پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند، افزود: البته این اقدام باید به صورت کار‌شناسی صورت گیرد تا اطلاعات به صورت جانبدارانه و تخریبی در فضای مجازی صورت نگیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این مطلب که هرگونه کانال اطلاع‌رسانی در فضای تلگرام حتی برای کانال‌های با ظرفیت کمتر از ۵ هزار نفر باید با مجوز ارشاد صورت گیرد، افزود: این امر منجر به شفاف‌سازی در عرصه خطیر اطلاع‌رسانی به افکار عمومی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ورود وزارت ارشاد منجر به پاسخگو شدن افراد در قبال انتشار اخبار، تصاویر و مطالب در فضای مجازی می‌شود، افزود: اخیرا در حوزه انتخابیه بنده در پیرانشهر یکی از کانال‌های خبری تلگرام درخواست پنج میلیون تومان از بنده داشت که به دلیل عدم پرداخت از سوی اینجانب منجر به ایجاد فضای تخریبی در این کانال تلگرامی شد.

وی ادامه داد: این کانال تلگرامی به صورت عملیاتی اقدام به تخریب علیه بنده کرد بنابراین لازم است افراد با صلاحیت امکان فعالیت در فضای مجازی را داشته باشند.

خضری با اشاره به اینکه این کانال تلگرامی در راستای تخریب علیه بنده نامه انتقادی من از استانداری آذربایجان غربی را منتشر نکرده اما در مقابل پاسخ نامه استانداری را در فضای مجازی انتشار داد، افزود: لازم است وزارت ارشاد در راستای فعالیت خود مبنی بر احراز هویت و صدور مجوز در فضای مجازی اقدام به کنترل این فضا کنند.

به گفته این نماینده مجلس تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه ازجمله وزارت کشور، اطلاعات، ارشاد، کمیسیون اجتماعی باید با همکاری یکدیگر از حقوق مردم در شبکه‌های اجتماعی دفاع کرده و از زیر سوال رفتن جایگاه افراد جلوگیری کند.

فضای مجازی باید دانشگاه شود

فاطمه سعیدی با اشاره به اینکه باید فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک دانشگاه در راستای تبادل اطلاعات و ایجاد ارتباطات شود، افزود: باید از این فضا مراقبت به عمل آید تا با انتشار مباحث غیراخلاقی به ناهنجار‌ها در جامعه دامن نزند.

این نماینده مجلس ادامه داد: در عین حال که وزارت ارشاد باید به شبکه‌های اجتماعی و مجازی نظارت داشته باشد، اما نباید آزادی‌های افراد در این فضا سلب شود.

کانال‌های تلگرامی باید مانند مطبوعات ساختار داشته باشند

عبدالکریم حسین‌زاده با بیان این مطلب باید مجازی نیز به مانند سایر مجموعه‌های اطلاع‌رسانی ازجمله مطبوعات و رسانه‌ها از ساختار مشخصی برخوردار باشند، افزود: در عین حال باید امکان فعالیت پویا و زنده برای افراد را در این فضا فراهم کنیم.

به گفته این نماینده مجلس؛ فضای مجازی ازجمله کانال‌های تلگرام باید مانند سایر فضاهای رسانه‌ای از شاخصه‌ها و اصول رسانه‌ای خاصی برخوردار باشد.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید با اشاره به اینکه نمی‌توان در مقابل انتشار اطلاعات و اخبار مقابله کرد؛ افزود: البته هرگونه ساختار و شاخصه‌ای در این خصوص باید کاملا عقلانی و منطقی باشد.

سوءاستفاده‌کنندگان باید پاسخگوی اعمال خود باشند

خدیجه ربیعی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه باید فعالان در فضای مجازی و تلگرامی که اقدام به انتشار اخبار و اطلاع‌رسانی می‌کنند، دارای مجوز از دستگاه‌ها و مجموعه‌های مسئول و متولی باشند، گفت: باید حیطه فعالیت فعالان در زمینه اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار معین و مشخص باشد.

وی با اشاره به ضرورت حاکم شدن انسجام لازم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ازجمله کانال‌های تلگرام بیان داشت: البته نباید مانع سلب آزادی افراد در فضای مجازی شویم.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نباید در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به حیثیت آبروی افراد لطمه وارد شود، خاطرنشان کرد: باید همه افرادی که با سوءقصد اقدام به تخریب برخی از چهره‌ها دست می‌زنند؛ پاسخگوی عملکرد خود باشند.

منبع: ایلنا
برچسب ها: دیباچه ، فضای مجازی ، مجوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲