سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۷۴۵
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۳ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵
با نگاهی به اسامی 90 فیلم متقاضی جشنواره فیلم فجر
طی روزهای گذشته اسامی 90 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر منتشر شد که در این میان برخی فیلمسازان حتی هنوز فیلمبرداری فیلم های خود را آغاز نکرده اند.
به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، با نزدیک شدن به روزهای پایانی پاییز و زمان برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر فیلمسازان در صدد این هستند تا آثار خود را در مهم ترین فستیوال سینمایی کشور رونمایی کنند.

فرم هایی که پر شدند، فیلم هایی که هنوز ساخته نشدند!

طی روزهای گذشته اسامی از 90 فیلم سینمایی متقاضی حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد که در بین اسامی برخی از این آثار سینمایی عناوینی به چشم میخورد که هنوز فیلمبرداری آن ها به پایان نرسیده و یا حتی هنوز در مرحله پیش تولید هستند.

فیلم سینمایی «فِراری» به کارگردانی علیرضا داودنژاد یکی از آثاری است که سال گذشته مقابل دوربین رفت و علی رغم اعلام تهیه کننده فیلم مبنی بر روزهای پایانی مراحل فنی این فیلم، هنوز فیلمبرداری بخش های پایانی آن باقی مانده است. این در حالی است که «فِراری» فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده است.

«کاناپه» آخرین فیلم کیانوش عیاری که فیلمبرداری آن از مهرماه آغاز شده همچنان در مرحله فیلمبرداری قرار دارد و زمان مشخصی از پایان فیلمبرداری این فیلم تاکنون اعلام نشده است. البته ناگفته نماند که تدوین «کاناپه» همزمان با فیلمبرداری توسط کیانوش عیاری در حال انجام است.

فیلم سینمایی «ماهور» با عنوان قبلی «حلقه در خاک» دومین فیلم بلند سینمایی حمید زرگرنژاد که فیلمبرداری آن هفته گذشته در جنوب کشور آغاز شده یکی دیگر از متقاضیان حضور در جشنواره فیلم فجر است. فیلمی که تهیه کنندگی آن را علیرضا جلالی و حمید آخوندی بر عهده دارند و از مضمونی دفاع مقدسی برخوردار است. پیش از این اعلام شده بود که «ماهور» مقابل دوربین رفته که هفته گذشته خبر رسمی آغاز فیلمبرداری این فیلم سینمایی در رسانه ها منتشر شد. فیلمبرداری این فیلم هنوز به نیمه نرسیده و سئوال بوجود آمده برای مخاطبان این است که چطور فیلمی که هنوز روزهای اول فیلمبرداری خود را پشت سر میگذراند میتواند توسط هییت انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بازبینی و نهایتا در جشنواره به نمایش در بیاید.

«خفه گی» عنوان تازه ترین فیلمنامه فریدون جیرانی است که طی ماه های گذشته پروانه ساخت خود را از سازمان سینمایی دریافت کرده است ولی تاکنون مقابل دوربین نرفته است. نام این فیلم نیز طی چند روز گذشته در میان اسامی متقاضیان حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به چشم میخورد و این در حالی ست که هنوز پیش تولید فیلم نیز آغاز نشده است!

و اما در میان اسامی 90 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فجر نامی مشهور به چشم میخورد و آن هم کسی نیست جز داریوش مهرجویی که پیش از این قرار بود سری دوم فیلم «سنتوری 2» را مقابل دوربین ببرد اما تاکنون شرایط ساخت آن فراهم نشده است. در میان 90 فیلم متقاضی حضور در فجر نام مهرجویی با فیلمی با عنوان «مونا» به چشم میخورد که هنوز به پیش تولید نرسیده و زمان فیلمبرداری آن هنوز مشخص نیست. این در حالی است که کمتر از 60 روز به برگزاری مهم ترین رویداد سینمایی کشور باقی مانده است.

علی ژکان کارگردان مطرح سینما نیز این روزها در تدارک ساخت هشتمین فیلم سینمایی خود با عنوان «اولین امضا برای رعنا» به سر میبرد. فیلمی که پروانه ساخت آن پیش از این صادر شده است اما تاکنون شرایط آغاز فیلمبرداری آن فراهم نشده است و زمان دقیق کلید خوردن این فیلم هنوز مشخص نیست و تنها نیوشا ضیغمی برای ایفای نقش اصلی این فیلم انتخاب شده است. نام این فیلم نیز جزو 90 فیلم متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر است!

علیرضا امینی فیلمسازی که چند سالی است رنگ جشنواره فیلم فجر را به خود ندیده است و آنچه که پیداست در این دوره نیز حضور نخواهد داشت. او در حال حاضر آخرین روزهای پیش تولید «من دیوانه نیستم» را سپری میکند و قرار است فیلمبرداری این فیلم هفته اول دی ماه آغاز شود. به این ترتیب باید دید تا امینی با چه ترفندی فیلم خود را به جشنواره فیلم فجر خواهند رساند. تهیه کننده تازه ترین فیلم امینی را مرتضی شایسته بر عهده دارد.

فیلم سینمایی «دارکوب» سومین ساخته سینمایی بهروز شعیبی که از تمی اجتماعی برخودار است نیز هنوز شرایط تولید آن مهیا نشده و این در حالی است که این فیلم نیز متقضاضی حضور در جشنواره فیلم فجر است. تهیه کنندگی تازه ترین فیلم شعیبی را محمود رضوی بر عهده دارد.

در این میان فیلم هایی با عناوین «سرگشته» به کارگردانی سهیل سلیمی، «گیتی» به کارگردانی حمیدرضا هنری به چشم میخورد که هنوز سرنوشت ساخت آن ها مشخص نیست.

با این حال باید دید برخی فیلمسازان که هنوز آثار خود را مقابل دوربین نبرده اند چطور با پر کردن فرم جشنواره انتظار دارند تا آثار آنها در مهم ترین رویداد سینمایی کشور حاضر شود! آیا صرفا پر کردن بک برگ کاغذ و تحویل آن به دبیرخانه اتفاق خاصی در روند ساخت آثار آنها بوجود می آورد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲