جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۵۳۷
تاریخ انتشار : ۰۵ : ۱۴ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵
گزارش دیباچه از نشست خبری جشنواره تئاتر کودک همدان
مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی از نگرانی خود از برگزاری جشنواره تئاتر کودک در همدان خبر داد و توضیحاتی را در این باره ارائه داد.
به گزارش خبرنگار دیباچه، نشست مطبوعاتی بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، فاضل عبادی مدیرکل ارشاد استاد همدان و شهرام کرمی دبیر جشنواره، صبح امروز سه شنبه 16 آذرماه در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

شفیعی در ابتدای این نشست گفت:  این جشنواره با هدف تمرکززدایی فعالیت های تئاتری از تهران، از سال ۹۰ در استان همدان برگزار می شود. اگر توجه به تئاتر کودک و نوجوان آنچنان که باید باشد و تولیدات مناسبی داشته باشیم، استقبال مخاطب و خانواده ها بسیار بیشتر از این که هست، خواهد بود.

نگرانی مدیر کل هنرهای نمایشی از تئاتر کودک/ پوستر جشنواره تئاتر همدان رونمایی شد

وی تاکید کرد: اگر امروز دغدغه توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی وجود دارد، یکی از بهترین جایگاه ها برای توجه به این موضوع، تئاتر کودک و نوجوان است.

مدیرکل هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: امسال احساس می کردم که انگیزه های برگزاری جشنواره در همدان کمتر شده و این موضوع باعث نگرانی من شد. یکی از لازمه های برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در استان همدان، حمایت مدیریت کلان فرهنگی استان است. امیدوارم سال آینده زیاد درگیر چانه زنی برای برگزاری جشنواره نشویم و نگران این نباشیم که جشنواره در همدان برگزار می شود یا نه. برگزاری جشنواره در همدان یا استان دیگر مستلزم اشتیاق و همکاری مدیران فرهنگی استان است.

در ادامه این نشست فاضل عبادی نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و تاکید کرد: توجه به تئاتر کودک و نوجوان می تواند در توسعه تئاتر کشور مؤثر باشد. جشنواره در استان همدان باعث رشد و توسعه تئاتر کودک و نوجوان شده و سالانه ۳۰ الی ۴۰ نماش از تولیدات بومی استان است.

وی افزود: در استان همدان، ۱۸ سالن میزبان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هستند.

عبادی در ادامه این نشست گفت: در سال های اخیر چند سالن کوچک در استان همدان ساخته شده است. جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باعث شده کارهای ماندگاری در استان همدان انجام شود. همچنین طی تفاهم نامه ای بین استاندار همدان و معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تا ۵ سال آینده نیز در استان همدان برگزار خواهد شد.

همچنین شهرام کرمی دبیر جشنواره بیست و سوم تئاتر کودک و نوجوان نیز به ارائه گزارشی آماری از این دوره پرداخت و سپس داوران بخش های مختلف جشنواره را معرفی کرد.

وی در این باره گفت: در بخش مسابقه تئاتر نوجوان، رئیس اسیتیج سوئد، لیلی رشیدی و اردشیر صالح پور، در بخش مسابقه تئاتر کودک رئیس کمپانی تئاتر لچه ایتالیا، هنگامه مفید و بهرام شاه محمدلو، در بخش مسابقه تئاتر خردسال هم رضا فیاضی، افسانه زمانی و مجید قناد و در بخش مسابقه تئاتر خیابانی نیز منوچهر اکبرلو، کریم اکبری مبارکه و احمد بیگلریان به عنوان داور حضور دارند.

دبیر جشنواره بیس و سوم تئاتر کودک نوجوان ادامه داد: یکی از نقاظ ضعف این دوره از جشنواره امکانات زیرساختی استان همدان است. همچنین ظرف زمانی جشنواره نیز باید افزایش پیدا کند.

کرمی از برگزاری ۱۰ کارگاه آموزشی با حضور اساتید داخلی و خارجی، انتشار ۶ عنوان کتاب، برپایی نمایشگاه پوستر و عکس تئاتر کودک و نوجوان و همچنین نمایشگاه آثار هنری فائزه فیض، برگزاری نشست های شبانه هنرمندان، برگزاری جلسات نمایشنامه خوانی آثار باغچه بان و برگزاری سمینار ۱۰۰ سالگی تئاتر کودک و نوجوان، به عنوان برنامه جنبی دوره بیست و سوم جشنواره خبر داد.

مهدی شفیعی در بخش پایانی این نشست در خصوص نگرانی موجود از برگزاری جشنواره در شهر همدان و دلایل آن تاکید کرد: یکی از محدودیت های موجود در انتخاب آثار بخش بین الملل، سطح کیفی پایین سالن های تئاتر استان همدان بود. همچنین استان همدان ردیف بودجه مشخصی برای حمایت از جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در نظر نگرفته است.

وی افزود: نگرانی من خیلی جدی است. مدیران ما باید دغدغه های فرهنگی را داشته باشند و باید بدانند برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان چقدر اهمیت دارد. نباید بعد از ۲۳ دوره برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، یکی از مدیران استان همدان به دنبال چرایی برگزاری این جشنواره در استان باشد. شاید بعد از اینکه این مشکل حل شد و مشارکت جدی استان همدان ثابت شد، تفاهم نامه میان استانداری همدان و معاونت هنری وزارت ارشاد مبنی بر برگزاری ۵ دوره آینده جشنواره در این استان امضا شده است.

شفیعی تصریح کرد: مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون هنری وزیر ارشاد تصمیم گیرنده در امور ساخت و سازها زیربنایی و همچنین بخش آموزش عالی نیستند و اختیار آن را هم ندارند. این چندپارگی و عدم تمرکز در تصمیم گیری ها باعث می شود که نتوان تصمیم گیری درستی کرد.

عبادی نیز خاطرنشان کرد: کمبود امکانات در سال ها اخیر در استان همدان جدی بوده ولی با این وجود استان همدان جشنواره بین المللی فیلم فجر را در حالی که بسیاری از استان ها به دلیل مشکلات مالی نتوانستند آن را برگزار کنند، برگزار کرد.

در بخش پایانی این نشست از پوستر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان که در ۲ رنگ توسط سیدمازیار تهرانی طراحی شده، رونمایی شد.

بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از بیست و دوم لغایت بیست و هفتم آذر ماه به دبیر شهرام کرمی در شهر همدان برگزار خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲