پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۴۹۴
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۱۲ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵
گزارش دیباچه از تشییع پیکر زنده یاد محمد زرین دست
علیرضا زرین دست فیلمبردار نام آشنای سینما در مراسم تشییع پیکر برادر خود گفت: او من را حمایت کرد و اگر حمایت او نبود من امروز در این جایگاه نبودم.
به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، مراسم تشییع پیکر محمد زرین دست بازیگر، تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت سینما صبح امروز ۱۴ آذرماه در ساختمان شماره ۲ خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای محمدعلی سجادی نایب رئیس کانون کارگردانان ضمن عرض تسلیت به خانواده او گفت: چیزی که برای من همواره اهمیت داشت حضور همیشگی محمد زرین دست بود البته می توانم بگویم که هنوز هم حضور موثری در سینمای ما دارد. زرین دست جزو کارگردان هایی بود که باید قدر او را می دانستیم.

پیکر محمد زرین دست در قطعه نام آوران آرام گرفت/زرین دست: حمایت برادرم نبود، جایگاه امروز را نداشتم

ضیاءالدین دری کارگردان سینما و تلویزیون پشت تریبون قرار گرفت و گفت: متاسفم که امروز در این مراسم جمعیتی که لازم است را نمی بینم. من ۱۰ سالم بود که فیلمی از او را که در آمریکا ساخته بود دیدم. بعد از انقلاب هم با او دوست شدم و از او هیچ گاه هیچ بدی ندیدم. او یک فرد باسواد و حیف شده در سینمای ایران بود و در ژانری کار می کرد که باید قدر او را می دانستیم.

مرتضی شایسته تهیه‌کننده سینما نیز حضور پیدا کرده بود، که گفت: زنده‌یاد محمد زرین‌دست به سینمای آمریکا، فرانسه و سینمای جهان آگاهی داشت ، او همواره رویه‌ای سازنده در سینما داشت و اصلاً اهل مباحث حاشیه‌ای همچون تهمت و افترا نبود. سینمای ایران در سه هفته گذشته آن را از دست داد.

پیکر محمد زرین دست در قطعه نام آوران آرام گرفت/زرین دست: حمایت برادرم نبود، جایگاه امروز را نداشتم

دری عنوان کرد: آخرین بار او را در همین جا دیدم که می گفت شورای نظارت و ارزشیابی نمی گذارد فیلم بسازم. بعد از آن دیگر او را ندیدم و می توانم بگویم من تنها مشوق خود را از دست دادم.

این کارگردان بیان کرد: زرین دست جزو استثناهای ایران بود که هم در آمریکا و هم ایران می توانست کار کند. به احترام او کلاه از سر برمی دارم و به  جامعه سینمایی ایران و خانواده او فوتش را تسلیت می گویم.

بعد از صحبت های دری، علیرضا شجاع نوری بازیگر سینما گفت: من از او جز نیکی چیزی ندیدم برای مثال یک بار ندیدم از شرایط گله کند و بدی کسی را بگوید اولین بار او را در سال ۶۵ و در جشنواره ای در ایتالیا دیدم و متوجه شدم که بسیار پیگیر سینمای ایران است. او آن روز برای فروش فیلم هایی که در آمریکا تولید کرده بود آمده بود اما بسیار با نشاط و خرسندی درباره سینمای ایران صحبت می کرد.

بنابراین گزارش، جهانگیر الماسی پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به تصویر مرحوم زرین دست گفت: این مفهوم زندگی است. یک بار به علیرضا برادرش گفتم که من از بچگی با فیلم های محمد فرصت زندگی کردن را درک کردم. به هر حال ما باید از خود بپرسیم که به پاس گرامیداشت چنین بزرگمردی زندگی ما چه تاثیری بر زندگی دیگران گذاشته است. او پیش از هر چیزی و بیش از هر کسی به زندگی دیگران فکر می کرد. سینمای ایران به داشتن چنین افرادی به خود می بالد. محمد زرین دست با زندگی و مرگ خود تصویری درست از چگونه زندگی کردن، چگونه کار کردن و چگونه همکار بودن را به من آموخت و من وامدار او هستم. او همواره به معنای واقعی کلمه به عنوان یک انسان زیسته است، امروز به خاطر انسان بودن او سر تعظیم فرو می آورم.

در ادامه مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز گفت: یکی از نکاتی که در هفته گذشته بر ما گذشت قصه پرغصه محمد زرین دست بود که به خاطر حرمت خانواده زرین دست از عنوان کردن آن اجتناب می کنم.

وی افزود: در بین سینماگران ایرانی گروهی بودند و هنوز هم هستند که برای اعتلای صنعت سینمای ایران تلاش می کنند اما می خواهم بپرسم چه کسی گفته اگر کسی که صاحب صلاحیت است و توان دارد وقتی از جایی به جای دیگر می رود و نهایتا به کشور خود بازمی گردد این یک عیب تلقی می شود. از کی تا حالا وقتی فردی از شهر خود به شهر دیگر می رود باید مورد عتاب و خطاب قرار بگیرد. در طول تاریخ افراد بسیاری از کشور خود به کشور دیگر رفته اند پس این موضوع عیب نیست. امیدوارم صحنه فعالیت فرهنگی به خصوص در حوزه سینما به عنوان برترین زبان جهانی از نگاه تنگ نظرانه دور باشد و بدرخشد.

وی افزود: زرین دست از جمله افرادی است که عاشق سینما بود، امکان نداشت مراسمی برگزار شود و او پاکیزه و مرتب در آن مراسم حضور نداشته باشد. او آدابی را رعایت می کرد که ما مدت هاست آن ها را فراموش کرده ایم. در واقع او آداب زندگی کردن را می دانست. برای خانواده او آرزوی سلامتی می کنم و فوت او را تسلیت می گویم.

علیرضا زرین دست برادر مرحوم محمد زرین دست با اشاره به پیکر او گفت «داداش بلند شو» و سپس بیان کرد: محمد همیشه در همه کارهایی که می کردیم نظر من را می پرسید و برای مثال می گفت علی خوب بود؟ پشت این جمله مهر و محبت برادرانه بود. برادر من زندگی خاص و عجیبی داشت که برای خانواده من باعث افتخار بود.

وی افزود: وقتی برای تحصیل به آمریکا رفت پدر من فکر می کرد رفته تا رشته پزشکی بخواند اما در ادامه عمر خود متوجه شد که او پزشکی نخوانده زیرا محمد به سینما علاقه داشت.

وی در پایان عنوان کرد: حساسیت های او راهی را برای من آغاز کرد که این راه با کمک دیگر سینماگران برای من هموار شد. امیدوارم از این به بعد برای جامعه سینمای ایران اتفاقات خوبی بیفتد.

این فیلمبردار سینمای ایران تاکید کرد: در فیلمی که او می‌ساخت من نقش خنثی را ایفا می‌کردم که آن هم سفارش شده از سمت برادرم بود، او من را حمایت کرد و اگر حمایت او نبود من امروز در این جایگاه نبودم.

در پایان این مراسم پیکر محمد زرین دست بر دوش دوستداران او و سینماگران به سمت قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

در این مراسم هنرمندانی همچون همایون اسعدیان، لاله اسکندری، ضیاءالدین دری، محمد و مصطفی شایسته، جهانگیر الماسی، محمد بزرگ نیا، رضا ناجی، ابراهیم مختاری، محمد نشاط، فرشته طائرپور، مهدی میامی، سعید خانی، حسن زاهدی، علی اکبر ثقفی، ابوالحسن داوودی، بیتا منصوری و ...  حضور داشتند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲