جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۱۲۴
تاریخ انتشار : ۳۴ : ۱۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵
مرکز آمار اعلام کرد؛
مرکز آمار ایران در پاییز سال ۹۵ نتایج آمارگیری از گردشگران ملی که در بهار ۹۳ به سفر رفته بودند را منتشر و اعلام کرد که ۶۹ میلیون سفر در بهار ۹۳ انجام شده و ۱۳ میلیون خانوار به سفر رفتند.

به گزارش دیباچه، هدف از اجرای طرح آمارگیری از گردشگران ملی، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به سفرهای گردشگری خانوارهای کشور و جامعه هدف آن نیز شامل همه خانوارهای معمولی ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور در سال ۹۳ است. همچنین خانوارهای معمولی غیر ساکن، گروهی و موسسه ای در این طرح پوشش داده نمی شوند.

آنطور که در این پژوهش آمده است در فصل بهار ۹۳ حدود ۵۸ درصد خانوارهای کشور که معادل ۱۳ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۷۸۶ خانوار هستند، حداقل یک سفر داشته اند. در مقابل حدود ۴۲ درصد یعنی ۹ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۲۱۴ خانوار در این فصل به سفر نرفته‌اند.

۶۹ میلیون سفر در بهار ۹۳/عمده سفرها در شهرستان های مشهد، تهران، شیراز، اصفهان و قم

همچنین تعداد سفرهای داخلی در فصل بهار، ۶۹ میلیون سفر بوده که ۵۳ درصد از سفرهای داخلی در فصل بهار با اقامت شبانه و ۴۷ درصد بدون اقامت شبانه بوده است.

بیشترین سفرهای با اقامت شبانه فصل بهار در سال ۹۳ با هدف دیدار دوستان و بستگان (۶۰ درصد) و سپس با هدف های گردش و تفریح ۲۲ درصد و زیارت با ۹ درصد انجام شده است سفرهای با این اهداف در مجموع ۹۱ درصد از سفرها را تشکیل داده است. حدود ۹ درصد از سفرها در فصل بهار با اهدافی نظیر درمان، آموزش و۱۴۰ خرید و کسب و کار انجام گرفته است.

الگوی سفر به لحاظ هدف اصلی سفر، در سفرهای بدون اقامت شبانه متفاوت از سفرهای با اقامت شبانه است. در فصل بهار بیشترین هدف اصلی از سفرهای بدون اقامت شبانه، گردش و تفریح عنوان شده است. در حالی که بیشتر سفرهای با اقامت شبانه در این فصل، با هدف دیدار دوستان و بستگان بوده است. در فصل بهار ۴۰ درصد از سفرهای بدون اقامت شبانه با هدف گردش و تفریح ۲۵ درصد با هدف دیدار دوستان و بستگان و ۱۷ درصد با هدف درمان و ۷ درصد با هدف زیارت انجام شده است. ۱۲ درصد سفرهای بدون اقامت شبانه با اهدافی نظیر آموزش و خرید و کسب و کار انجام گرفته است.

نتایج نشان می دهد که بیشترین اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها در فصل بهار سال ۹۳ خانه بستگان و آشنایان با ۷۴ درصد ویلا و آپارتمان اجاره ای با ۸ درصد و ویلا و آپارتمان شخصی با ۵ درصد بوده است.

آنطور که کارشناسان مرکز آمار بررسی کرده اند ۲۰ شهرستان بازدید شده کشور به ترتیب تعداد سفر انجام شده بر حسب نوع سفر و تعداد نفر شب اقامت در فصل بهار ۹۳ عبارت است از تهران، مشهد، شیراز، رشت، اصفهان، قم، قزوین، کرمان، بندر انزلی، ساری، کرمانشاه، همدان، اهواز، زاهدان، لاهیجان، اردبیل، کاشان، لنگرود، فومن، رودسر.

در این بررسی مشخص شده که عمده سفرها در شهرستان های مشهد، تهران، شیراز، اصفهان و قم از نوع سفرهای با اقامت شبانه و عمده سفرها در شهرستان های رشت و قزوین از نوع سفرهای بدون اقامت شبانه بوده است.

همچنین از یک میلیون و ۴۹۱ هزار فرد دارای ۷۵ سال و بیشتر حدود ۶۰۰ هزار نفر به سفر رفته‌اند و از حدود چهار میلیون و نیم افراد ۲۵ تا ۳۵ ساله در کشور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به سفر رفتند و افراد ۳۵ تا ۴۵ ساله که جمعیت آ نها حدود ۵ میلیون و ۴۵۵ هزار نفر است حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به سفر رفته‌اند.

بررسی هزینه سفرهای داخلی خانوارها بر حسب نوع سفر به تفکیک اقلام اصلی هزینه نشان می‌دهد که هزینه حمل و نقل، و هزینه خوراکی و دخانی و پس از آن هزینه‌های درمانی و خرید کالا از سایر هزینه‌های سفر گران‌تر است. همچنین هزینه تور و گشت و حمل و نقل در سفرهای خارجی خانوارها بیش از سایر هزینه ها بوده است.

منبع: مهر
برچسب ها: دیباچه ، گردشگری ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار