پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۱۰۵
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۱۶ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵
در گفت‎‌وگو با دیباچه عنوان شد
محمد گلریز معتقد است:اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم می بینیم که بیشتر گوشه های موسیقی اصیل ما از مجالس مذهبی و عزاداری ها و مراسم های قدیم گرفته شده است. به عنوان مثال روح الالواح در بیات ترک بوده است که همان اذان معروف مرحوم موذن زاده بوده است.
محمد گلریز خواننده سرودهای انقلابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسیقی دیباچه، درباره موسیقی مذهبی و عاشورایی گفت: آنچه که در موسیقی های مذهبی و موسیقی های محرم بسیار حائز اهمیت است بحث مداحی ها است که لزوم آشنایی مداحان با دستگاه های مختلف موسیقی و ردیف های موسیقی ایرانی است. این یکی از ارکان اساسی است که مداحان باید مراعات کنند و به درستی ردیف های آوازی و گوشه های موسیقی را فرا بگیرند.
وی افزود: متاسفانه امروز به مداحی ها ایرادات فراوانی وارد است و این در حالی است که ما گنجینه غنی‌ای در موسیقی مان از گذشته در دست داریم، ما هزاران نغمه عاشورایی از گذشته داریم که می تواند در سوگ ها، عزاداری ها و موسیقی های مذهبی مورد استفاده قرار بگیرد. بسیاری از این نغمه های عاشورایی در ردیف های آوازی ایرانی هستند که می توانند به درستی مورد استفاده قرار بگیرند.ضروری است که مداحان ما این ردیف ها و گوشه های موسیقی ایرانی را فرا بگیرند.
این خواننده تصریح کرد: اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم می بینیم که بیشتر گوشه های موسیقی اصیل ما از مجالس مذهبی و عزاداری ها و مراسم های قدیم گرفته شده است. به عنوان مثال روح الالواح در بیات ترک بوده است که همان اذان معروف مرحوم موذن زاده بوده است. اگر مداحان این ردیف ها را بشناسند می توانند در نوحه های شان به بهترین شکل از آنها بهره ببرند.

گلریز:بیشتر گوشه‌های موسیقی اصیل ما از مجالس مذهبی گرفته شده است

وی ادامه داد: اگر مداحان این آشنایی را نداشته باشند نمی توانند بهره درست ببرند و ممکن است به اشتباه بیفتند. اینکه ما بیاییم از آهنگ های لس آنجلسی استفاده کنیم که هیچ ربطی هم به موسیقی ما ندارد به نوعی بی حرمتی محسوب می شود. این مدل مداحی ها به جای اینکه ذهن شنونده را به سمت واقعه کربلا سوق دهد به آن کلیپی که فلان خواننده لس آنجلسی خوانده می برد و مخاطب را از آن حال و هوا خارج می کند.
گلریز تاکید کرد: متاسفانه اغلب مداحان ما از این مسئله مهم اطلاع و سواد کافی ندارند من بارها گفته ام که عزیزان مداح گرد هم جمع شوند و درخصوص این مسئله جدی صحبت کنند و آن را کاربردی کنند، باید در رابطه با گوشه های موسیقی ایرانی بحث مرکب خوانی راه اندازی شود تا در کار از یک دستگاه وارد دستگاهی دیگر و از یک آواز وارد آواز دیگر شویم بدین طریق بر جذابیت کار نیز افزوده می شود.
وی در وایان خاطرنشان کرد: تمام این موارد کمک می کند مداحی ها و نوحه ها با یک قاعده و اصول انجام شود و نباید فراموش کرد تسلط به گوشه های موسیقی کمک زیادی به تاثیرگذاری نوحه ها می کند و شان این عزاداری ها و مراسم عاشورایی و محرم حفظ می شود.
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار