جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۹۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۲ : ۱۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۵
گفت‌وگو با نیما ذاکر کارگردان نمایش «جایی که پیاده رو تموم میشه»
دیباچه: کارگردان نمایش »جایی که پیاده رو تموم میشه» معتقد است:زمانی که ما به زور وارد اداره تئاتر می شدیم ، بهتر قدر تئاتر را می دانستیم تا امروز که یکسری نیامده شده‌اند بازیگر و کارگردان چون پول دارند و می توانند سالن های خصوصی خوب بگیرند . هیچ راه آسانی برای ما و عواملمان نبوده و واقعا نیاز به حمایت داریم.



به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛نمایش «جایی که پیاده رو تموم میشه» به کارگردانی نیما ذاکر و نویسندگی کیوان نخعی به داستان  زنی  می‌پردازد که به خاطر خواندن صفحه حوادث روزنامه ها ترسی وجودش را گرفته و همین باعث شده دو سال به همسرش اجازه ندهد از خانه خارج شود.این نزدیک به اتفاقاتی است که در فضای مجازی این روزها می افتد و میبینیم حوادث را بدون سانسور در گروه ها می گذارند.این نمایش در ظاهر این است که زن نمی گذارد مرد خارج برود ولی این اتفاقات و مسایل در حوادث باعث می شود درونیاتمان مریض شود و خودمان را از یکسری چیزها منع کنیم.

نیما ذاکر متولد 1370 تهران ،تا امروز 7 کار نظیر: خاکسپاری اسپوزیتو ، مرگ ، مرگ در می زند ، بلیط تئاتر و آخرین کارش "مرگ " وودی آلن را کارگردانی کرده است. در مورد شیوه کارش در نمایش «جایی که پیاده رو تموم میشه» با او به گفت‌وگو پرداختیم.

چرا نمایشنامه «جایی که پیاده رو تموم میشه» را برای اجرا انتخاب کردید و چه ویژگی داشت؟

متن از کیوان نخعی است . نام متن را هم ایشان گذاشتند . خانه ایی است که در انتهای یک پیاده رو تمام می شود و این مرد اصرار دارد بگوید جلویش شمشاد است . از خود آقای نخعی خواهش کردم که متنی را به من معرفی کنند ایشان هم متن خودشان را بدون هیچ بهانه و چشم داشتی در اختیار من قرار دادند . و از ایشان بسیار ممنونم که در این کار به من کمک کردند .  آقای صائب داو و نیلوفر دهقان بهترین کسانی بودند که در این دوسال من در اطراف خودم دیدم . من در کار قبلی ام با خیلی ها کار کردم، اما خیلی خوشحالم با این دو عزیز کار می کنم .چون شش سال پیش با هم کار کرده بودیم . من به عنوان کارگردان دارم احساس می کنم با دو انسان کار می کنم و این برایم از هر چیزی مهمتر است .

با توجه به مشکلات تئاتر در ایران ،شما از مشکلاتی که برای اجرای نمایش دارید بگویید؟

مشکلات همیشه وجود دارد.کسانی که اسم و رسم دارند هم مشکل دارند چه برسد به ما . اما دوستانی که به آنها پیشنهاد دادم همیشه کمکم کردند . ممنونم از تماشاخانه بازیگاه که نگذاشتند کار ما بخوابد.من گلهایی ندارم از هیچکس و هیچ جایی فقط امیدوارم هنر ما روزبه روز بهتر شود .

photo_2016-09-14_12-59-06

چرا از بازیگردان در نمایشتان استفاده کردید. آیا کار ویژگی خاصی دارد؟

من بیش از هر کسی به صائب دادو اعتماد و ایمان داشتم. چون با هم سالهاست کار می کنیم . نیاز داشتم چون خودم روی صحنه بودم  یک نفر کمک کند . بازیگردانی مثل کارگردانی است ولی من نیاز داشتم من و بازیگرم را راهنمایی کنند و یک نفر از بیرون بازی‌ها را زیر نظر داشته باشد .

قصد شرکت در جشنواره‌ایی را هم دارید؟

نمایش ما مفهومی است و یکسری ایده هایی دارد که اگر بتوانیم اجرا کنیم تماشاگر غافلگیر می شود . ما اجرایمان را انجام می دهیم و سعی می کنیم اجرای قابل قبولی داشته باشیم و سعی می کنیم فیلم کار را برای جشنواره تئاتر فجر بفرستیم و در بخش نگاه نو شرکت کنیم .

چه شد که این بار تصمیم گرفتید متن ایرانی کار کنید؟

بله ،این اولین نمایشنامه ایرانی است که من کار می کنم . خاکسپاری اسپوزیتو ، مرگ ، مرگ در می زند ، بلیط تئاتر همه خارجی بودند . متن های زیادی خواندم ولی نتوانسته بودند ذهنم را قلقلک بدهند . اما این متن ذهن مرا درگیر کرد .

تئاتر را از کجا شروع کردید؟

من از پایین ترین سطح تئاتر شروع کردم . من اولین کاری که انجام دادم کاری بود به نام رازها و دروغها  که همیشه  مدیون کارگردان آن هستم . من قرار بود نان و پنیر بگیرم ببرم برای بازیگرها و آن کار 9 سال پیش در ارسباران اجرا شد . یکسری راحت می آیند کار می کنند . کاش جلوی یکسری را بگیرند . حدودا در ماه 20 تا 30 تا تئاتر در حال اجراست و کسی نمی آید سالن را پر کند . برای حرفه ایی ها مشخص است سالن پر می شود ولی برای تماشاخانه های خصوصی و کوچکتر که ما اجرا می‌رویم نه . من خواهش می کنم مسئولین یکسری امکانات در اختیار جوانان بگذارند که به عنوان تبلیغ از آنها استفاده کنند . یک کمک هزینه کوچک ، برای کارهایی که فکر می کنند خوب است .

از چه کسانی در پیشبرد کارتان یاد می کنید؟

ممنونم از کسانی که کنار من بودند مثل آقای بهروز بقایی که همیشه به من لطف دارند و مشورت می دهند. آقای خسرویان ، آقای صادقی  درمجموعه تئاتر شهر که دوماه مارا تحمل کردند .

 

  • در آخر :


زمانی که ما به زور وارد اداره تئاتر می شدیم ، بهتر قدر تئاتر را می دانستیم تا امروز که یکسری نیامده شده‌اند بازیگر و کارگردان چون پول دارند و می توانند سالن های خصوصی خوب بگیرند . هیچ راه آسانی برای ما و عواملمان نبوده و واقعا نیاز به حمایت داریم.

هدیه رحمت نژاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲