شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۸۹۰
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان در انتخاب آثار محافظه کاری نکردیم، گفت: سینمای مستند، سینمای جدی است و باید وجه منتقدانه خود را حفظ کند.




دیباچه :

محمدمهدی طباطبایی نژاد روز دوشنبه در نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت اظهار داشت: بیش از هزار مستندساز متقاضی حضور در جشنواره بودند که نام و مشخصات آثار خود را به ثبت رساندند و از این تعداد 800 فیلم توانستند فرم فراخوان جشنواره را تکمیل و به دبیرخانه تحویل دهند.
وی با اشاره به اینکه هیأت انتخاب در بخش ملی 74 فیلم را انتخاب کرد، گفت: از این تعداد 12 فیلم کوتاه مستند، 34 فیلم نیمه بلند مستند و 28 فیلم بلند مستند روی پرده خواهند رفت.
مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: در بخش جایزه شهید آوینی نیز 27 فیلم انتخاب شد. در بخش خارج از مسابقه 16 فیلم، در بخش بحران آب 7 فیلم و در بخش مرور آثار محمدرضا مقدسیان و مرتضی ندائی 9 فیلم به نمایش در می آیند که در مجموع 124 اثر مستند در نهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت روی پرده می روند.

دیباچه - سینما حقیقت
ایرنا نوشت طباطبایی نژاد در ادامه به آثار رسیده در بخش بین الملل اشاره کرد و توضیح داد: در بخش مسابقه بین الملل 27 فیلم پذیرفته شده که از این تعداد 12 فیلم کوتاه مستند، 8 فیلم نیمه بلند مستند و 7 فیلم بلند مستند، حضور دارند.
دبیر جشنواره فیلم سینما حقیقت ادامه داد: در بخش نمایش های ویژه 15 فیلم، در بخش روزگار ما 16 فیلم و در بخش کیهان ما که نگاه ویژه به بحران آب دارد 8 فیلم انتخاب شده اند. همچنین در حوزه مستند تجربی 11 اثر، در بخش امریکا - واقعیت یا رویا که نقد اجتماعی به زندگی معاصر آمریکا دارد، 7 فیلم پذیرفته شده است.
وی افزود: در بخش روزگار ما که به نمایش فیلم های سیاسی و اجتماعی اختصاص دارد 16 فیلم انتخاب شده است. همچنین در بخش مستند شهر 5 فیلم، قاره سیاه 5 فیلم و در بخش آینه یک جشنواره که به بررسی جشنواره مستند لایپ زیگ آلمان اختصاص دارد، 6 فیلم نمایش داده می شوند. در بخش بین الملل بزرگداشت پنه بیکر که به پدر سینما حقیقت معروف است، 6 فیلم نمایش داده می شود. در مجموع 113 فیلم در بخش بین الملل حضور دارند.
برگزاری کارگاه های جشنواره سینما حقیقت از دیگر محورهای سخنان طباطبایی نژاد بود که در توضیح آن، گفت: در دوره نهم از برپایی این جشنواره، کارگاه های مفیدی برگزار کردیم که یک بخش از این کارگاه ها به «EDN» (شبکه مستند اروپا) اختصاص دارد. بخش دیگر از این مجموعه به برگزاری کارگاه های پژوهشی اختصاص دارد. در این بخش کارگاه هایی با حضور اساتیدی چون سیف الله صمدیان، فرشاد فدائیان و رضا تیموری برگزار می شود.
دبیر جشنواره فیلم سینما حقیقت افزود: یکی از بخش های مهم جشنواره فیلم سینما حقیقت به شب دیدار با مدیران جشنواره های مهم بین المللی سینمای مستند در دنیا اختصاص دارد. همچنین در کنار برگزاری کارگاه های سینمای مستند، بازار فیلم در مرکز صبای فرهنگستان هنر برپا است.
رونمایی از 4 عنوان کتاب در حاشیه جشنواره از دیگر بخش هایی بود که طباطبایی نژاد درباره آن توضیح داد: مجموع مقالات سینمای مستند و باستان شناسی ایران که علیرضا قاسم خوان آن را گردآوری کرده، کتاب «دگرخوانی در حوزه مستند» نوشته محمدرضا اصلانی، «تاریخ نوین سینمای مستند» ترجمه گروهی زیر نظر مازیار اسلامی و «هنر دقت کلام و تصویر در مردم نگاری» نوشته مایکل اوپیتس ترجمه احمد الستی ، در این دوره از جشنواره رونمایی خواهد شد.
نهمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» از 22 تا 28 آذر ماه در سینماهای فلسطین و سپیده و با شعار حقیقت بهترین راهنماست برگزار خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار