جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۸۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۱۱ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۵
تجلیل از معتمدآریا، رضاداد، خادم و محمدی در جشن نکوداشت خانه‌سینما برگزار شد؛
دیباچه: مراسم تجلیل و بزرگداشت چهار چهره سینمایی در هجدهمین جشن خانه سینما شب گذشته در سالن اصلی ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دیباچه در ابتدای این مراسم منوچهر شاهسواری به روی صحنه رفت و اظهار داشت: امشب، شب بزرگداشت، تکریم و احترام به بزرگان و پیشکسوتان سینمای ایران است تا نسل جوان بدانند چه کسانی باعث به اهتزاز درآمدن پرچم کشور ایران شده‌اند. جا دارد به این نکته اشاره کنم که امروز یکی از شیرین‌نوازترین موسیقی‌دانان ما مرحوم فرهنگ شریف تشییع شد و به همین بهانه بخشی از بداهه نوازی ایشان را قبل از مراسم پخش کردیم.

287a8795

 

وی افزود: آرزو می‌کنم که در روز 22 شهریور همه ما برای سربلندی سینمای ایران حاضر باشیم. سینمای ما بدون درک مردم خودش هیچگاه راه به جایی نخواهد برد.

این مراسم با تجلیل از محمد خادم یکی از قدیمی‌ترین سینماداران کشور ادامه یافت و محمدقاصد اشرفی، محمد متوسلانی، عبدالله علیخانی و سید مهدی خادم برای برگزاری این مراسم به روی صحنه آمدند.

محمد متوسلانی در ابتدا اظهار داشت: محمد خادم از نظر انسانی، فردی شریف است. سوابق وی نشان می‌دهد که چقدر در مدیریت موفق عمل کرده است. او تنها کسی است که سه دوره رئیس فدراسیون کشتی بوده و یکی از قدیمی‌ترین سینماها را سرپرستی کرده است. در دوره فعالیت ایشان قدم‌های بسیاری برای سینما برداشته شده و من خیلی خوشحالم که خانه سینما امسال یکی از ارکان نمایش را ارج می‌نهد.

محمدقاصد اشرفی نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: برای اولین بار است که از یکی از اعضای انجمن سینماداران تقدیر می‌شود. انجمن سینماداران یکی از قدیمی‌ترین اصناف سینما است که در عرصه تولید و پخش فعالیت دارد. تا امروز از اعضای این صنف تجلیل نشده است و امروز بزرگداشت مردی است که در سینماداری نام‌آور بوده و در دهه 60 و 70 چند دوره ریاست هیأت مدیره را بر عهده داشته است.

عبدالله علیخانی نیز طی سخنانی گفت: کار محمد خادم در حوزه سینماداری در هر جا که بودند بسیار موجه بود. آقای خادم بدانید که پس از 120 سال که از دنیا بروید برای سینماداران با دست پر می‌روی. زمانی که کارمند ایشان بودم چیزی جز مردی از وی ندیدم.

در ادامه مراسم تجلیل از محمد خادم برگزار شد و وی طی سخنانی از منوچهر شاهسواری، محمدقاصد اشرفی و کمال تبریزی تشکر کرد.

مراسم جشن نکوداشت خانه سینما با اهدای جایزه سیف‌الله داد به علیرضا رضاداد و تقدیر از وی ادامه یافت و جمشید مشایخی، ابوالحسن داوودی و محمدمهدی حیدریان به روی صحنه آمدند.

ابوالحسن داوودی در ابتدا اظهار داشت: علیرضا رضاداد یکی از معدود مدیرانی است که در همه مراحل حتی زمانی که با من مخالفت می‌کرد نیز دوستش داشتم چرا که با اعتقاد این کار را انجام می‌داد. رضاداد از من کوچکتر است اما نقش برادر بزرگتر من را دارد. من وی را قبل از سینما می‌شناسم و زمانی که مدیریتی در تلویزیون داشت خیلی دوران عجیبی بود. با وجود چالش‌ها از خیلی از رفتارها شاید رنجیده شوم اما هیچگاه از رضاداد رنجیده نشدم.

جمشید مشایخی نیز در ادامه با اشاره به اینکه سخنرانی در این مراسم خیلی زیاد است و باعث خستگی حضار شده بیتی از حافظ را به فاطمه معتمدآریا تقدیم کرد.

در ادامه مراسم تجلیل از علیرضا رضاداد انجام شد و وی طی سخنانی اظهار داشت: نزدیک دو ماه پیش از من دعوت شد که فیلم «آی آدم‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد را در یک اکران ببینم. وقتی این فیلم را دیدم به دیدگاه بنی‌اعتماد غبطه خوردم که این کارگردان از خودش عبور کرده و در جهت خیر جامعه و رسیدگی به اقشار مختلف قدم برداشته است. می‌خواهم از موقعیت امروزم استفاده کنم و درخواست کنم که با همکاری حاضران در این مراسم تصمیم به یک اکران از این فیلم برای کمک به زنجیره امید در نظر بگیریم.

در ادامه این مراسم برای تجلیل از منوچهر محمدی تهیه کننده سینما محمدمهدی عسگرپور، جهانگیر کوثری، کمال تبریزی، محمدرضا معینی و سید محمود دعایی به روی صحنه رفتند.

محمدمهدی عسگرپور طی سخنانی اظهار داشت: برای بازگشت روز ملی سینما به تقویم کشورمان زحمات بسیاری کشیده شد. امسال بزرگداشت‌ها در بهترین سطح انتخاب شد. کسانی که از دور منوچهر محمدی را می‌شناسند شاید او را فردی بداخلاق تصور کنند اما او کودکی در درون خود دارد که افراد نزدیک به او این مسأله را به خوبی می‌دانند. منوچهر محمدی تهیه‌کننده و فیلمنامه نویس خوبی است و حتی می‌تواند کارگردان خوبی باشد اما هیچگاه از شاخه‌ای به شاخه دیگر نپریده است. منوچهر محمدی به همه اجزای فیلم تسلط دارد، وقتی کارگردانی اثری را می‌سازد شاید دوست نداشته باشد که تهیه‌کننده خیلی سر صحنه حاضر شود اما کسانی که با محمدی کار کرده‌اند با حضور وی در سر صحنه مشکلی ندارند.

در ادامه این مراسم جهانگیر کوثری نیز طی سخنانی گفت: در ابتدای انقلاب حرکت در همه عرصه‌های هنر و به ویژه سینما بسیار سخت بود. منوچهر محمدی در تلویزیون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در همه مسائل سینمایی از نظر تدبیر، شعور اجتماعی و سیاسی لوکوموتیو اصناف سینمای ایران را هدایت می‌کرد. از سال 1360 به بعد که سینمای ایران طراحی شد منوچهر محمدی یکی از مهره‌های اصلی بود که در این بین کمتر دیده شد.

سید محمود دعایی نیز در ادامه اظهار داشت: از همه لحظاتی که اینجا بودم بسیار درس گرفتم. چندی پیش حادثه تلخی در کاشان رخ داد و به یک هنرمند بی حرمتی شد و برخورد این هنرمند در جایگاه یک انسان به قدری دقیق و آموزنده و حکیمانه بود که همه ما از آن درس گرفتیم. من دست همه شما هنرمندان را می‌بوسم.

در ادامه این مراسم تجلیل از منوچهر محمدی انجام شد و منوچهر محمدی طی سخنانی با اشاره به کلیپی که از او پخش شد اظهار داشت: دوستان در خانه سینما کلیپی که پخش شد را سانسور کرده بودند و در قسمتی از این کلیپ نکیر و منکر از من می‌پرسد که فلان فیلم را چه زمانی ساختی و من می‌گویم این فیلم را زمان احمدی‌نژاد ساخته‌ام. نمی‌دانم چرا این قسمت از صحبت‌هایم سانسور شد.

منوچهر محمدی سخنانش را با تقدیم جایزه‌ به همسرش به پایان رساند.

در پایان این مراسم همایون اسعدیان، علی نصیریان، رخشان بنی‌اعتماد، آتیلا پسیانی و علی ربیعی برای تجلیل از فاطمه معتمدآریا به روی صحنه آمدند.

علی نصیریان در ابتدای سخنانش اظهار داشت: از اینکه برای تجلیل از فاطمه معتمدآریا دعوت شده‌ام افتخار می‌کنم. بسیار شایسته می‌دانم که این تقدیر و سپاس از یکی از برجسته‌ترین و خلاق‌ترین بازیگران سینمای ایران صورت می‌گیرد. شاید بسیاری تصور کنند که بازیگری کار ساده‌ای است اما این سادگی با خلاقیتی به دست می‌آید که این خلاقیت را همه به صورت کامل نمی‌توانند داشته باشند و این خلاقیت یکی از امتیازات معتمدآریا در بازیگری است.

وی افزود: معتمدآریا یک هنرمند کامل و ممتاز است و از لحاظ شخصیتی نیز او را فردی ممتاز و انسان می‌دانم.

در ادامه این مراسم همایون اسعدیان طی سخنانی گفت: من نوجوان بودم و فاطمه معتمدآریا در مجموعه گل پامچال ایفای نقش می‌کرد و من آرزو داشتم که با ایشان همکاری داشته باشم. خانم معتمدآریا چقدر زود پیشکسوت شدید. همیشه این حسرت را دارم که نشد آنگونه که دوست داشتم با معتمدآریا همکاری کنم.

آتیلا پسیانی نیز طی سخنانی اظهار داشت: سالها قبل وقتی دانشجو بودم دختری در دانشگاه بود که همه‌جا همکاری می‌کرد، بسیار پر شر و شور و جستجوگر بود. همیشه فاطمه معتمد‌آریا را به خاطر جستجوگر بودن، نوجویی و خلاقیت تحسین می‌کنم. به شما به خاطر حضور درخشان و بین‌المللی و پایداری و مقاومت در برابر همه بی‌عدالتی‌ها و ناملایمتی‌ها تبریک می‌گویم.

رخشان بنی‌اعتماد نیز طی سخنانی اظهار داشت: خیلی سخت است درباره کسی که دوستش داری صحبت کنی. وجود سیمین سرشار از انرژی است. به خاطر بودنت سپاسگذارم، به خاطر مقاومت مدبرانه و رد شدن از کوره راه‌های سر راهت و حضور ستایش برانگیزت و حضورت در قلب مردم به تو تبریک می‌گویم. سپاس که هستی و خوش به حال ما.

در ادامه این مراسم تجلیل از فاطمه معتمدآریا صورت گرفت و این بازیگر طی سخنانی اظهار داشت: آنچه که بین ما وجود دارد نه لباس است، نه نگاه و نه مذهب. آنچه که بین ما است عشق است و بین اهالی سینما عشق حکمفرما است. ما هیچوقت ایمانمان را از دست ندادیم و ما خدایگان روی زمین هستیم و تلاش می‌کنیم بخشی از عشقی که خدا در ما گذاشته را تقسیم کنیم. در سینما دنبال چیزی جز عشق و معرفت نباید گشت. از شما ممنونم آقای دعایی که همیشه این مسائل را به ما یادآوری کردید.

گفتنی است اجرای این مراسم بر عهده کامران ملکی بود و احسان کرمی نیز همراه با گروه نوشه اجراهایی برای هر یک از کسانی که از آنها تقدیر شد انجام دادند.

در این مراسم همایون اسعدیان، کمال تبریزی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، مهدی میامی، محمود پاک‌نیت، جمشید شاه‌محمدی، الهام چرخنده، ابوالحسن داوودی، عبدالرضا اکبری، محمد متوسلیان، رخشان بنی‌اعتماد، محمد زرین دست، حبیب ایل‌بیگی، داوود خیام، بیتا منصوری، سیروس الوند، رضا درستکار، مجید برزگر، محمد برسوزیان، بیژن میرباقری، فرامرز روشنایی، عبدالله علیخانی، جهانگیر کوثری، منوچهر شاهسواری، آتیلا پسیانی، غلامرضا فرجی، فرزاد اژدری، محمدمهدی عسگرپور، محمد سریر، حسین سلیمانی، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، حسرو امیرصادقی، فرشته طائرپور، مسعود کرامتی، مرتضی رزاق‌کریمی، سید محمود دعایی، علی ربیعی، احسان کرمی، علی روئین‌تن، علیرضا تابش و مقصود جباری حضور داشتند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲