شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۷۵۶۸
تاریخ انتشار : ۳۴ : ۲۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: امیر عبدالحسینی دبیر پنجمین جشنواره تئاتر شهر در نشست خبری این جشنواره اذعان کرد امسال همه‌آثار جشنواره رویکرد زندگی شهری و تکریم زندگی دارند.



به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه نشست خبری پنجمین جشنواره تئاتر شهر صبح دوشنبه ، ۱۵ شهریور، با حضور امیرعبدالحسینی ، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهرام کرمی مدیرهنرهای نمایشی این سازمان در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شد.

امیرعبدالحسینی در ابتدا توضیحاتی درباره اهمیت و جایگاه هنرتئاتر درنزد مسئولین شهرداری تهران ازجمله شهردار ارائه کرد و گفت : بارها سند تئاتربه توصیه شخص شهردارمورد بررسی قرارگرفته است و تأکید کرده اند که تئاتر درسطح تهران باید شرایطی حرفه ای و استاندارد داشته باشد . دکترصلاحی هم مارا موظف کرده اند که درحوزه تئاتر به سمت انجام اقدامات جدی وفراگیر برویم که برپایی جشنواره تئاتر شهردر رأس این اقدامات است و با استناد به آمارارائه شده ، در هردوره شاهد افزایش و ارتقا کمی و کیفی این رویداد هنری و وجود تفاوت‌های بسیار با دوره‌های گذشته هستیم.یکی دیگر از اقدامات هم سوگواره هنرهای نمایشی خمسه است .

عبدالحسینی با اشاره به اجرای بیش از 1700تئاتر درمناطق مختلف تهران درسال 94 گفت : از آثار شاخصی نیزحمایت کرده‌ایم که از جمله این کارها می‌توانیم به نمایش‌های "دریادلان"، "اروندخون" و "بیرق ماندگار" اشاره کرد.

دیباچه-تئاترشهر

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری ادامه داد: مراکزتئاتری متعددی نیزاحداث شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به خانه موزه استاد انتظامی، پردیس تئاترتهران و مرکز آئینی سنتی صبا اشاره کرد که بیش از این تکلیف آنها مشخص نشده بود اما اکنون تعیین تکلیف شده و به زودی کار و فعالیت رسمی خود را آغاز خواهند کرد.

شهرام کرمی ، مدیرهنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری،  نیز در تکمیل سخنان عبدالحسینی خبرداد: مراسم اختتامیه جشنواره تئاترشهر در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود که این مقدمه‌ای بر آغاز غیررسمی این مجموعه است. وی دراین باره افزود : ساختمان این بنا تکمیل شده، تنها مشکلات اساسی آن آب و برق بود که برطرف شده است. امیدوارم از مهرماه در این مجموعه مستقر شویم و با چشم‌انداز روشنی کارمان را از دهه فجر به صورت رسمی با اجرای چند نمایش حرفه‌ای شروع کنیم. مرکزآئینی سنتی صبا نیز درحال پی گیری است و امیدواریم با پایان مشکلات این مجموعه به زودی کار خود را آغاز کند.

مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری ازاضافه شدن 14 سالن حرفه‌ای جدید از سال آینده خبرداد و اظهارکرد : سال آینده تحولی در برگزاری جشنواره تئاترشهر ایجاد خواهد شد چون پیش از این کارهایی که در فرهنگسراها و کانون‌های فرهنگی هنری تولید و اجرا می‌شد به دلیل نبود امکانات و فضای لازم با مسائل خاص خود روبه‌رو بودند اما با افزوده شدن سالن‌های حرفه‌ای به آن دیگرهیچ بهانه‌ای باقی نخواهد ماند.

او درادامه به برنامه ها و بخش های این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره در بخش های  : تئاتر صحنه‌ای، کودک و نوجوان، خیابانی، نمایشنامه‌نویسی، مسابقه عکاسی و تئاتر شورایی برگزارمی‌شود. از میان آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، 70 گروه نمایشی حضور خواهند داشت .

کرمی فرهنگسراهای خاوران، ارسباران، سرو ، فدک و شفق، تالار مولوی، تالار محراب، اداره تئاتر، بوستان سرو، بوستان شفق و باغ موزه هنرهای ایرانی را به عنوان مراکزمیزبان هنرمندان و اجراهای جشنواره  عنوان کرد و سپس به توجه به زیرساخت‌ها دراین جشنواره پرداخت و گفت : از جمله این زیرساخت ها هنرنمایشنامه‌نویسی است که سال گذشته 6 نمایشنامه با مضامین شهری چاپ و از بزرگان این عرصه نیزتقدیر شد.این نمایشنامه نویس درادامه با اشاره به تقدیر،معرفی وبازنشرآثار سرآمدان درام ایران درهردوره عنوان کرد : امسال نیز بخشی با عنوان نمایشنامه‌خوانی آثار"اسماعیل خلج" را خواهیم داشت. کرمی ، مدرسه تئاتر را نیزیکی از بخش‌های مهم این جشنواره عنوان کرد وافزود :دراین مدرسه کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی با حضورمحمدچرمشیر، تئاترکودک و نوجوان با حضورمریم کاظمی،نمایش خلاق با حضورمریم داننده و علی بیگدلی، بازیگری با حضور حمیدرضا نعیمی و تئاتر نونهالان باحضور محمود اکبرشاهی و فاطمه عرب کرمانی برپا می‌شود.

کرمی با اشاره به تجلیل هرساله ازهنرمندانی که در روند رشد و توسعه تئاتر تهران نقش داشته‌اند؛ به تجلیل از"مریم معترف" و "اکبر زنجانپور" دراین دوره ازجشنواره به عنوان هنرمندان شهروند اشاره کرد . وی برگزاری مسابقه عکاسی را نیز یکی ازرویدادهای مهم دیگرجشنواره عنوان کرد و. گفت : سال گذشته 80 عکاس بعد از دیدن آموزش از نمایش‌ها عکاسی کردند و آثار برتر آنها انتخاب شدند. این مجموعه عکس‌ها چاپ خواهند شد و امسال مجددا این اتفاق رخ خواهد داد.

امیرعبدالحسینی در بخش دیگری از این نشست ودرپاسخ به پرسشی ، بودجه این دوره ازجشنواره را 550 میلیون تومان ذکر و خاطر نشان کرد : بخش عمده آن صرف جوایز و کمک هزینه‌ها می‌شود.

شهرام کرمی نیز با اشاره به بهبود میزان بودجه جشنواره نسبت به گذشته خاطر نشان کرد : البته این بودجه هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله دارد و امیدواریم برآن افزوده شود. کمک هزینه‌های 5 میلیونی به گروه‌های اجرا و تقدیر از 100 برگزیده سهم عمده این بودجه را به خود اختصاص می‌دهد. امیدوارم برای همه جشنواره ها ازجمله جشنواره تئاتردانشگاهی،که به اعتقاد من یکی از مهمترین رویدادهای هنری است و می‌تواند جریان‌ساز باشد ، شرایط بهبود بودجه مناسب ایجاد شود.

او در پایان سخنان خود ضمن اشاره به اینکه هیأت داوران جشنواره بخش صحنه‌ای هنوز معرفی نشده‌اند به معرفی داوران دیگربخش ها پرداخت و گفت: رضا فیاضی، محمد اعلمی، پرستو گلستانی در بخش مسابقه تئاتر کودک و نوجوان ، علی اکبر قاضی نظام، سروش طاهری، محسن حسن‌زاده در بخش مسابقه تئاتر خیابانی و رضا موسوی، ساتیار امامی، بهنام صدیقی، ابراهیم حسینی، مهدی وثوق‌نیا، مهدی مقیم‌نژاد، یلدا معیری، ابراهیم سیسان، روشن نوروزی داوری بخش مسابقه عکاسی تئاتر را عهده‌دار خواهند بود.

دیباچه-تئاترشهر2

خبرنگاردیباچه درابتدای بخش پرسش و پاسخ ها ی این نشست به طرح پرسشی درخصوص شعارجشنواره پرداخت و گفت : این جشنواره یک اتفاق تئاتری است که بیشترمبتنی برمحتوا با تأکید روی موضوعات شهری و همچنین بستری برای تولید واجرای آثارجوانان و حمایت ازآنان است .آیا جدای ازاین هدف و برنامه ، ساز وکار وتمهیداتی مبنی برتوجه برانگیختن مسئولان رده بالای مراکز وسازمان های مرتبط با امورزندگی شهری درجهت تحقق عملی و مؤثرواقع شدن شعاراین دوره جشنواره ، که «تهران؛ تکریم زندگی» است،   اندیشیده اید؟ آیا دراین خصوص تعاملاتی برای تأثیرگذاشتن ودرگیرشدن آنان با شعاراین جشنواره و به مسأله تبدیل شدن آن ، با وجود معضلات بسیاری که درحوزه زندگی درکلان شهرتهران با آن روبروییم ، صورت گرفته است ؟

دبیرجشنواره درپاسخ به طرح این پرسش ازجانب خبرنگاردیباچه خاطرنشان کرد : تمام فعالیت های فرهنگی وهنری ما ذیل رویکردهایی است که درمعاونت فرهنگی هنری به عنوان دستمایه اصلی مورد توجه قرار می گیرند . ما هم درسازمان هرسال یک شعارانتخاب کرده و تلاش کرده ایم که دراین راستا حرکت های مؤثری انجام دهیم. امسال هم که همه‌آثار جشنواره رویکرد زندگی شهری و تکریم زندگی دارند. سعی کردیم آثاری درراستای مفاهیم خانواده و زندگی شهری تولید شوند و بخش عمده شعار ما درمضمون این آثار و بعد در اجرای آنها برای شهروندان متبلورخواهد شد.وی درپاسخ به خبرنگاردیباچه درخصوص چه تعاملاتی با مدیران مرتبط با موضوع درراستای ارتقای سطح مطلوب زندگی شده است اظهار کرد : تعاملاتی صورت گرفته و خواهد گرفت اما هرکدام از مراکز و سازمان های مرتبط با این موضوع برغم استقبالی که خواهند کرد ، برنامه های مدون و گوناگونی دارند که آنها را دنبال خواهندکرد.

امیرعبدالحسینی هم دراین باره افزود : معتقدیم تئاتر خودش تمرین ، بازی و یا تقلید زندگی است،‌ بنابراین نگاه به مضامین زندگی و اخلاق اجتماعی که ذیل شعارجشنواره است، برای سازمان اهمیت بسزایی دارد. خود تئاترها هم به نوعی زندگی و مضامین مربوط به آن را دستمایه خلق آثارشان قرارمی‌دهند ودراین راستا نگاهی جدی وفراگیر به مضامین زندگی و فرهنگ بهره وری ازآن مضامین و اهداف اجتماعی درخلق تئاترها مدنظرقرارخواهدگرفت . وی درباره اثربخشی آثارتولیدی در این جشنواره نیز تأکیدکرد : درحد بضاعت تلاش می‌شود این آثارتأثیرگذار باشند؛ اما جامعه هدف، ضریب نفوذ و طیف مخاطب تعیین کننده اثربخشی است.این اثربخشی زمانی صورت خواهد گرفت که این جشنواره استمرارداشته باشد.

شهرام کرمی هم در پاسخ به پرسشی دررابطه با موقعیت جغرافیایی پردیس تئاترتهران و مشکلاتی که برای جذب مخاطب خواهد داشت نیزاظهار کرد:‌ انتقادی که به این پردیس وجود دارد مکان ایجاد آن است که شاید به دلیل ضعف امکانات حمل و نقل شهری، برای شهروندان همیشه مسیرهای نزدیک اولویت دارد. اما الان در شرایطی نیستیم که بگوییم کاش این پردیس در مرکزشهر بود. با راه‌اندازی اتوبان امام علی(ع) دسترسی خوبی به این مرکز ایجاد شده و گرچه فاصله آن با مترو زیاد است اما برای احداث بی‌آرتی فعالیت‌هایی انجام شده است. اگر این مرکز با آثار فاخر و کارهای حرفه‌ای کارش را شروع کند به دلیل فضای باز، پارکینگ و دیگرامکاناتی که دارد قطعاً می‌شود آن را به عنوان مکانی موثر معرفی کرد.

او درباه وضع مرکز نمایشی صبا نیز اظهار کرد:‌ اولویت ما راه‌اندازی یک‌به‌یک این مراکز بود و با اینکه فکر می‌کردیم مرکز صبا زودتر راه‌اندازی شود، اما مشکلات پردیس تئاتر تهران زودتررفع شد و قبل از مرکزصبا افتتاح می‌شود. در حال حاضرپی‌گیر رفع مشکلات و راه‌اندازی مرکز نمایشی صبا نیز هستیم.

درادامه امیرعبدالحسینی درپاسخ به پرسشی دیگردرخصوص بودجه‌ این دوره از جشنواره اظهار کرد: بودجه‌ جشنواره تئاترشهر زیاد نیست؛ سال گذشته تنها ۵۰۰ میلیون تومان بود و امسال ۵۵۰ میلیون تومان اختصاص یافته است. بخش عمده‌ی این بودجه نیز شامل جوایز و کمک هزینه‌هایی است که به گروه‌ها پرداخت می‌شود و مابقی آن هزینه‌های داوری و امور اجرایی است. شهرام کرمی نیز درباره بودجه‌ جشنواره توضیح داد: در یکی دو سال اخیر به همت آقای صلاحی و آقای عبدالحسینی بودجه ما افزایش خوبی داشته است با این حال در سال آینده که رویکرد ما حرفه‌ای خواهد شد، لازم است این بودجه چند برابر شود. از ۵۵۰ میلیون تومان بودجه امسال ۴۵۰ میلیون آن صرف جوایز و کمک هزینه‌ها می‌شود. وی خاطر نشان کرد: اکثردست اندرکاران اجرایی این جشنواره ازجمله خود من ، ازپرسنل ستادی سازمان هستندو به صورت ستادی عمل می کنند. بنا براین ، ما هیچ هزینه ستادی نداریم و تمام عوامل به جز دو نفر به شکل کارمندی و انجام یک تکلیف اداری وظایف خود را انجام می‌دهند.

در پایان این نشست از پوسترپنجمین جشنواره تئاتر شهرکه توسط مازیار تهرانی طراحی شده است رونمایی شد. پنجمین جشنواره تئاترشهر با شعار «تهران؛ تکریم زندگی» به دبیری شهرام کرمی از 22 تا 29 شهریورماه برگزار می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار