سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۷۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۱ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: فرید سجادی‌حسینی کارگردان و بازیگر گزیده‌کار سینمای ایران که معمولا کنار کارگردان، در قالب سرپرست گروه کارگردانی حضور دارد؛ در فیلم «فروشنده» بازی ماندگاری را از خود بر جای گذاشت و با درخشش در این نقش سخت و کلیدی در فیلم، تحسین همگان را برانگیخت.



فرید سجادی‌حسینی در گفت‌وگو با دیباچه، در مورد گزیده‌کاریش در سینما و تلویزیون می‌گوید: «شخص شناخته شده‌ای نیستم که برای کارهای مختلفی بمن مراجعه شود و از طرف این‌طور هم نیستم که تحت‌ تاثیر شرایط تن به هر کاری بدهم. در محموع زیاد مورد اقبال کارگردان‌ها نیستم.در مورد کارگردانی هم باید بگویم که روی فیلمنامه وسواس دارم و معمولا پیشنهادهای کمی دارم اما بیشتر آن پبشنهادها را هم رد می‌کنم!»

فريد-سجادي-حسيني

سجادی‌حسینی در مورد دعوت شدنش برای حضور در «فروشنده» می‌گوید: «سرپرست گروه کارگردانی سریال «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار بودم که با من تماس گرفتند و گفتند که به دفتر آقای فرهادی بروم. با شناختی که از کارهای با ارزش اصغر فرهادی داشتم، بلافاصله رفتم...»

* دو ماه تمرین کردیم تا به نقشم در «فروشنده» برسم

سجادی در ادامه می‌گوید: «در جلسه اول دیدارمان اصغر فرهادی گفت: «بازی‌تان را در سریال «روزگار غریبِ» کیانوش عیاری دیده‌ام و دوست دارم با هم کمی در مورد نقشی در «فروشنده» صحبت کنیم.» چند جلسه رفتم و هرچه جلوتر رفتیم و با هر قدم ایشان سمت جدی‌تر شدن ماجرا من فوق‌العاده خوشحال می‌شدم. زمان گذشت حضور من در این فیلم قطعیت پیدا کرد و با اعتماد ایشان به من، تماما در اختیار کارگردان و فیلم بودم.»

سجادی‌حسینی در مورد مدت‌زمان فیلمبرداری و تمرین نقشش می‌گوید: «16 جلسه فیلمبرداری داشتیم اما تمرین برای درآوردن نقش نزدیک به دو ماه طول کشید.»

* مکتب اصغر فرهادی متعلق به کارگردان‌های درجه یک سینما است

سجادی‌حسینی که با بازی در «فروشنده» تحسین همگان حتی منتقدان خارجی را برانگیخت در مورد اصغر فرهادی می‌گوید: «مسلما رفتار ایشان با بسیاری از کارگردان‌ها متفاوت است. مکتبی که ایشان به آن قائل هستند مربوط به کارگردان‌های درجه یک سینمای ایران و جهان است: کارگردانی پرانرژی با دست‌آوردهای به‌روز. ایشان ویژگی‌های متمایز خودش را نسبت به هم‌مکتبی‌هایش دارد. حضور در کاری با مدیریت ایشان شما را وارد دنیای می‌کند که همه‌چیز قابل اعتماد است و در مسیر درستش قرار دارد.»

* سناریو را که خواندم متوجه شدم با نقشی تکان‌دهنده و موقعیت‌ عجیب روبه‌رو شده‌ام

سجادی‌حسینی در مورد نقشش و موقعیت پیچیده‌ای که در آن گرفتار می‌شود؛ این‌گونه توضیح می‌دهد: «سناریو را که خواندم، متوجه شدم با نقشی تکان‌دهنده و موقعیت‌ عجیب روبه‌رو شده‌ام. تعجب کردم که آدم بزرگی مثل فرهادی چطور می‌تواند ریسک کند و به من اعتماد کند! فرهادی هوشمندانه می‌دانست که این نقش من مهم‌ترین نقش فیلم است. مطمئن باشید ایشان بیشتر از اینکه به من اعتماد داشته باشند به خودش اعتماد داشت و می‌دانست موفق خواهد شد که آدمی را خلق کند که در ژانر خودش بی‌نقص باشد.»

وی در ادامه می‌گوید: «فکر نکنید توانایی‌ای در من بوده که حالا کشف شده؛ نه این‌طور نیست! اگر بازی خوبی از من می‌بینید مرهون درایت و شناخت عجیب فرهادی از انسان است.»

* به شهاب حسینی اصرار کردم برای درآمدن صحنه سیلی را محکم‌ بزند

سجادی‌حسینی در مورد اتفاق‌های پشت صحنه؛ بعد از اینکه در صحنه‌ای شهاب حسینی سیلی محکمی به او می‌زند، می‌گوید: «شهاب آدم رئوف و والایی است و نمی‌خواست این کار را بکند و از قبل این صحنه این داستان وجود داشت. ما هر دو سینمایی هستیم و با سینما عشق بازی می‌کنیم. اصرار کردم که باید این اتفاق بیافتد وگرنه صحنه در نمی‌آید. شهاب به سختی به خودش غلبه کرد و بعدش هم دیگر پشت صحنه صحرای کربلا شد... بارها این اتفاق را در سینما دیده بودم اما اولین بار بود که برای خودم اتفاق می‌افتاد ولی ما عاشق سینما هستیم و با نقش‌‌ها زندگی می‌کنیم و از تک‌تک لحظاتش لذت می‌بریم.»

وی در ادامه می‌گوید:«یادم می‌آید سر فیلمرداری یک سریال باید صحنه‌ای را زیر باران می‌گرفتم و هوا به شدت سرد بود. بازیگر اصرار داشت که مقاومت می‌کند اما صحنه سختی بود و بدون باران گرفتم! هرچقدر اصرار کردند این کار را نکردم. به هر حال انسان در اولویت است.»

* همه خبرنگاران و منتقدین در جشنواره مسخ کار فرهادی شده بودند

سجادی‌حسینی در مورد واکنش منتقدان و رسانه‌های خارجی به بازی او در فیلم «فروشنده» در جشنواره کن می‌گوید: «بعد از اکران منتقدان و خبرنگاران در جشنواره کن در مراسم اختتامیه که منجر به اهدای جایزه به شهاب و اصغر فرهادی شد؛ با خبرنگاران بسیاری هم‌صحبت شدم و نظرهای مثبت بسیار زیادی نسبت به فیلم و بازی ام دریافت کردم. همه مسخ کار فرهادی شده بودند و این در صحبت‌شان مشخص بود. البته نیویورکر در ستایش از بازی‌ام نوشت و چند رسانه دیگر هم از من تمجید کردند.»

* «فروشنده» یک قدم فراتر از فیلم‌های قبلی فرهادی است

فرید سجادی‌حسینی درمورد کارنامه اصغر فرهادی تا به امروز و جایگاه «فروشنده» در کارنامه فیلمسازی اصغر فرهادی می‌گوید: «اصغر فرهادی تا امروز به درستی حرکت کرده و سر جای خودش است. این پایان فرهادی نیست و به زودی شاهد تاثیر فرهادی بر سینمای دنیا و فیلمسازهای جوان خواهیم بود. فرهادی یکی از غول‌های سینمای جهان است. بی‌صبرانه منتظرم فیلم جدید فرهادی ساخته شود و آن را ببینم چرا که مطمئنم اثری درخشان خواهد بود. «فروشنده» یک قدم فراتر از فیلم‌های قبلی اوست.»

گفت‌وگو: سعید طاهری
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲