جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۴۷۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۰۹ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: شصت و پنجمین زادروز حسین علیزاده در قالب پرفورمنسى در تالار حافظ جشن گرفته شد.

به گزارش دیباچه به نقل از ایلنا؛ در این پرفورمنس ابتدا آتیلا پسیانى، بهناز جعفرى، پانته آ پناهى‌ها و صابر ابر متنی را براساس زندگی حسین علیزاده به نویسندگى و کارگردانی پیمان قدیمی اجرا کردند در حالى که پشت سرشان روى پرده بزرگى ویدیویى از محله دوران کودکى، بازار، امام زاده زید، دبستان حافظ، هنرستان موسیقی، دانشگاه تهران، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی و... پخش می‌شد. در طول خوانش متن نیز اشاره‌هایى به آثار و زندگى حسین علیزاده مى‌شد.

حسین علیزاده که در تمام طول اجرا بى‌خبر از این بود که به پرفورمنسى دعوت شده که بناست تولد او را جشن بگیرند، وقتى همه جمعیت از روى صندلى‌هایشان پایین روی صحنه آمدند و بخشی از نامه تاریخى او را که چند سال پیش در رد نشان شوالیه نوشته بود، با بداهه‌نوازى کمانچه توسط صبا علیزاده خواندند، او که یکه و تنها در جایگاه تماشاگران نشسته بود، اشک از چشمانش جارى شد. خود را روی پرده پشت سر مردمی می‌دید که روبه‌رویش روی صحنه ایستاده بودند و او را تشویق می‌کردند.

دیباچه-حسین علیزاده


پس از تشویق چند دقیقه‌اى مهمانان حسین علیزاده پشت میکروفن آمد و گفت: "چیزى ندارم بگویم، از اول که نشستم دیدم همه چیز آشناست. امشب حالم طورى شده که دلم می‌خواهد ١٢٠ سال دیگر عمر کنم. این مهر و عشق شما به من تعهد مى‌دهد که کار کنم. با وجود شما خیلى خوشبختم. هیچ وقت در زندگی‌ام این همه زیبایى را یکجا ندیده بودم. هرکس را که نگاه می‌کنم، هر چهره‌اى را که مى‌بینم، همه همان‌هایى هستند که همیشه در قلبم بودند. کاش باز هم بتوانم کارهایى بکنم که شما درباره‌اش حرف بزنید."

مهمانان برنامه‌اى که به کوشش صبا علیزاده شکل گرفته بود، پس از صحبت‌های کوتاه حسین علیزاده، او را تشویق کردند و سپس سهراب سلیمى،کارگردان تئاتر، یادداشتی را با عنوان "راز ابریشم و طنین، علیزاده، درخت توت." برای حاضرین در سالن خواند. در این یادداشت آمده بود:

"درخت توت براى من همیشه یادآور طنین ابریشمى پنجه‌هاى توست. باد، بذرهاى تو را در دوردست‌ترین نقاط این سرزمین پراکنده و ریشه‌هاى تو در قلب خاک وطن تنیده. سرپنجه‌هاى تو را چشیدن، بوسیدن و در سایه سار ساتمه‌هاى تو نشستن، آن گاه که طعم میوه شیرین آوایى را کوک می‌کنى."

پس از آن به دعوت سهراب سلیمی، حسین علیزاده روی سن آمد و با سازی که علی بوستان آورده بود، برای اهالی هنر نواخت. در پرفرمنس تولد حسین علیزاده با عنوان "شب میراثِ زمین" هنرمندان و چهره‌هایى همچون محمود دولت‌آبادی، علی دهباشی، فردین خلعتبری، بهرام دبیری، سیامک آقایى، پوریا اخواص، هومان اسعدى، سیاوش برهانى، تینوش بهرامى، نگار بوبان، على ترابى، مانى جعفرزاده، على جعفرى پویان، احمد پورى، نگار خارکن، محمد رحمانى، حبیب رضایى، مریم صادقیان، جهانشاه صارمى، شهرام صارمى، رامین صدیقى، حمیده صمدى، پوریا عالمى، بهزاد عبدى، رضا عسگرزاده، آرش فرهنگ‌فر، مریم قره سو، اردشیر کامکار، بیژن کامکار، قشنگ کامکار، هانا کامکار، مریم گرماوندى، سحر محمدى، آیین مشکاتیان، آوا مشکاتیان و... حضور داشتند.

این رویداد کاملاً جدا از اجراهایی که هر شنبه در تالار حافظ با عنوان "کجشنبه‌ها" برگزار می‌شود به‌طور مستقل و به همت و کوشش صبا علیزاده، علی بوستان، پیمان قدیمی، نیوشا مزیدآبادی، محمدحسین توتونچیان، رضا فرهادی، نوید ملکى یگانه و دیگر دوستداران وی برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲