چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۳۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ : ۱۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۴
سال آینده ٢١۵ نامزد از ۵٩ کشور از جمله چند نویسنده و هنرمند از ایران برای دریافت بزرگ‌ترین جایزه ادبیات کودک (آسترید لیندگرن) با هم رقابت خواهند کرد.

دیباچه :

امسال ١١١ نهاد نامزدهای خود را برای شرکت در این رقابت اعلام کرده‌اند. در فهرست نامزدهای امسال تنها ۴۲ نام جدید به چشم می‌خورد و بسیاری از نامزدها در سال‌های گذشته نیز برای دریافت این جایزه پیشنهاد شده بودند. امسال برای نخستین‌بار نهادهایی از کشورهای چین، نیکاراگوئه، فلسطین، اتریش و امارت متحد عربی به گروه سازمان‌های نامزدکننده این جایزه پیوسته‌ و نامزدهای خود را معرفی کرده‌اند.

ایسنا نوشت رئیس داوران جایزه یادبود آسترید لیندگرن، بوئل وستین، با اعلام این خبر گفته است: «امسال فعالیت نهادهای نامزدکننده بسیار شگفت‌انگیز بود. من امیدوارم این فهرست منبعی برای مروجان و آموزگارانی باشد که در سراسر دنیا در جست‌وجوی ادبیات معاصر برجسته برای کودکان و نوجوانان هستند. امسال گروه داوران کاری دشوار اما لذت‌بخش و باارزش در پیش دارند.»

نام برندگان جایزه یادبود آسترید لیندگرن ۲۰۱۶ پنجم آوریل اعلام خواهد شد.

دیباچه - کودک

در ایران شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به عنوان سازمان‌های نامزدکننده از این امتیاز برخوردارند که چهره‌هایی را برای شرکت در این جایزه معرفی کنند. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برای سال ۲۰۱۶ نیز همانند چند سال گذشته توران میرهادی از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک، استاد و کارشناس ادبیات کودکان و آموزش و پرورش را به سبب تلاش‌های ارزنده‌اش در جهت رشد ادبیات کودکان ایران و بهتر شدن وضعیت آموزش و پرورش معرفی کرده است.

فرشید مثقالی، هوشنگ مرادی کرمانی، محمدعلی بنی اسدی، پژمان رحیمی‌زاده و مصطفی رحماندوست نامزدهای دیگر این جایزه از ایران هستند که از سوی شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شده‌اند.

از سوی دیگر، بر اساس خبری که گاردین به تازگی منتشر کرده، مرجان ساتراپی نویسنده ایرانی‌تبار ساکن فرانسه و نویسنده رمان‌ ضدانقلاب «پرسپولیس» و سازنده فیلمی جنجالی به همین نام هم در این رقابت شرکت دارد.

جایزه نقدی آسترید لیندگرن بزرگ‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان است که دولت سوئد برای بزرگداشت نام و یاد این نویسنده ادبیات کودک سوئد با هدف ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان بنیان‌گذاری کرده است. این جایزه هر سال به یک یا بیش از یک نویسنده، تصویرگر کتاب کودک، قصه‌گو، مروج و نهاد فعال در حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتاب‌خوانی اعطا می‌شود. بنا بر اعلام، آثار و فعالیت‌های برندگان این جایزه باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش‌های انسانی‌ای باشد که آسترید لیندگرن به آن‌ها باور داشت.
برچسب ها: دیباچه ، ادبیات کودک
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳