چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۱۳۳۰
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۰۱ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: حمید متبسم در حاشیه مراسم رونمایی از آلبوم «تو کیستی؟» گفت همانطور که ویوالدی چهارفصل را توصیف می­کند ما هم باید بتوانیم با سازهایمان مثلا به دنیا آمدن یک بره آهو را توصیف کنیم.



حمید متبسم خالق آلبوم صوتی و تصویری «تو کیستی؟» در حاشیه جلسه رونمایی این آلبوم به خبرنگار موسیقی دیباچه گفت: من معمولاً بیشتر دنبال توصیف برون و ترکیب توصیف برون و درون هستم و اشاره هم کردم که موسیقی انتزاعی‌ترین هنرهاست ولی توصیف برون کردن، زیاد از خصوصیات موسیقی ایرانی نبوده است و من همیشه روی این تأکید داشته‌ام که موسیقی ما به این مهم هم بپردازد چون این نیاز امروز موسیقی ما است.

متبسم در ادامه اضافه کرد: اگر موسیقی ما بخواهد موسیقی ارکسترال بشود و سازها در کنار هم بنشینند و هم­نوازی بکنند، می‌بایست به توصیف برون هم بپردازد و تنها واگویه درون نباشد. همانطور که ویوالدی «چهار فصل» را توصیف می‌کند ما هم بتوانیم با سازهایمان مثلاً به دنیا آمدن یک بره آهو را توصیف کنیم و این یعنی موفقیت موسیقی سازی. موسیقی سازی باید بتواند تصویرسازی بکند و به این واسطه فراگیر شود.

این آهنگساز اضافه کرد: به همین دلیل است که آهنگسازی از این دست، همیشه دنبال سوژه می‌گردد. چهار شاعر در چهار دوران مختلف، از جمله؛ احمد شاملو، نیما یوشیج، مولانا و سعدی را انتخاب کردم، به ترتیب از امروز به دیروز نگاه‌ کردم. همانطور که احمد شاملو می‌گوید: «من ریشه‌های تو را دریافته‌ام/ ای دیریافته با تو سخن می‌گویم». نیما یوشیج می‌گوید: «ترا من چشم در راهم» مولانا می‌گوید: «چشم تو خواب می‌رود» یا «تو ناز می‌کنی» و سعدی می‌گوید: «کس نگذشت در دلم تا تو به خاطر منی». به هرحال همه مخاطبی دارند که معشوق یا هر چه هست و درواقع این یک نقطه اشتراک بین تمام این شعرهاست.

او همچنین خاطرنشان کرد: در دوره­ای از زندگیم که بسیار برایم با ارزش بوده است، این سوژه را پیگیری کرده­‌ام و همه جای موسیقی را به دنبال «تو» گشته‌ام. این ضمیر دوم شخص که همه به دنبالش می­گردند و قرار است مخاطب تغزل­های ما باشد. چه تغزل­های کلامی و چه تغزل­های صوتی.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳