چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۰۶۸۵
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۳ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: یک کارشناس موسیقی نواحی درباره وضعیت این موسیقی گفت که متاسفانه گروه‌های تقلبی موسیقی نواحی شکل گرفته‌اند که فقط لباس محلی می‌پوشند و سطح دستمزدها را پایین می‌آورند.



دیباچه-بزرگنیا

پیمان بزرگ‌نیا؛ سرپرست گروه سازینه و کارشناس موسیقی نواحی درباره شرایط دستمزدی و معیشتی نوازندگان موسیقی محلی به خبرنگار موسیقی دیباچه گفت: دستمزد نوازندگان موسیقی محلی بسیار ناچیز و پایین است و حتی نوازندگان پیشکسوت که در حکم ذخایر معنوی فرهنگ کشور ما به شمار می‌آیند، مجبور هستند با دستمزدهای ناچیز برنامه‌هایی اجرا کنند که به هیچ وجه درخور شان آنان نیست.

گروه‌های تقلبی نواحی شکل گرفته است

این کارشناس موسیقی نواحی اضافه کرد: علاوه بر این، اتفاقی در این سال‌ها افتاده و آن این است که گروه‌های تقلبی و بدلی شکل گرفته‌اند و از همه نشانه‌ها و مولفه‌های موسیقی محلی تنها لباس آن را دارند و تنها ادای موسیقی محلی را در می‌آورند که این نیز جای تاسف دارد.

گروه‌های تقلبی و لطمه‌ای که موسیقی مقامی می‌زنند

بزرگ‌نیا افزود: این گروه‌های تقلبی دستمزدهای بسیار پایینی می‌گیرند و در نتیجه گروه‌ها و نوازندگان اصلی و واقعی موسیقی مقامی و نواحی به علت بیکار ماندن مجبورند با همین دستمزدهای پایین نوازندگان تقلبی کار کنند. همه اینها به علت واسطه‌هایی است که در این مسیر سودهای کلانی می‌کنند، اما حاضر نیستند موسیقی درست نواحی را به گوش مخاطبان برسانند و برای پرداخت دستمزدهای ناچیز، گروه‌های نوپا و کار نابلد را دعوت می‌کنند تا

در بیلان کاریشان بگویند گروه مقامی و محلی آورده‌ایم. در این حال است که پیشکسوتان موسیقی مقامی یا خانه‌نشین میشوند یا مجبور می‌شوند با دستمزدهایی بسیار ناچیز کار کنند که تفاوت چندانی با خانه‌نشینی ندارد.

مگر چند خنیاگر اصیل داریم؟

سرپرست گروه سازینه درباره دستمزدههای 150 هزار تومانی دولتی پیشکسوتان موسیقی نواحی خاطرنشان کرد: شاهد بوده‌ایم همان دستمزدهای 150 هزار تومانی پیشکسوتان را هم قطع کرده‌اند. مگر ما چند خنیاگر اصیل و چند استاد داریم. استاد قنبری در ایران نمونه ندارند و اگر ایشان نباشند خنیاگری نابود می‌شود و کسی قادر به اجرای آن بخش‌های موسیقی نواحی ما نیست. حتی مستمری ایشان پرداخت نشده است. از این دستمزدها خجالت می‌کشیم و اینها در حالی است که یک خواننده پاپ که از موسیقی چیزی هم در چنته ندارد با خواندن یک پلی‌بک صدها برابر این ارقالم دریافت می‌کنند و همزمان سطح سلیقه مردم را هم تنزل می‌دهند.

 

بخشی‌ها بیکار هستند

پیمان بزرگ‌نیا تاکید کرد:  متاسفانه بخشی‌ها بیکار هستند و به هیچ وجه حمایت نمی‌شوند و ما از این جهت زجر می‌کشیم و در مقابل اساتیدمان شرمنده هستیم.

نگذاشتند صنف تاسیس کنیم

این نوازنده و و آهنگساز در پایان گفت: چند بار خواستیم صنف نوازندگان نواحی را راه‌اندازی کنیم اما از این کار ممانعت به عمل آوردند و گفتند در دفتر موسیقی، معاونت موسیقی نواحی و مقامی وجود دادر و همان کفایت می‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳