پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۰۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: در هفته دوم مردادماه ایوان عطار کاخ سعدآباد میزبان پری صابری می‌شود و فرهنگسراها نیز روزهای شلوغی را تجربه می‌کنند که اغلب آثاری که در فرهنگسراها اجرا می‌شوند به تئاتر کودک اختصاص یافته‌اند.



به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ در این گزارش قصد داریم نمایش‌هایی که از روز شنبه نهم لغایت جمعه پانزدهم مردادماه در سالن‌های دولتی تئاتر تهران روی صحنه هستند را به شما معرفی کنیم.

گروه «تازه» از تالار قشقایی خداحافظی می‌کنند

 مجموعه تئاتر شهر در دومین هفته مردادماه با پنج سالن، میزبان پنج نمایش و سه نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

سالن اصلی: این سالن که در هفته گذشته میزبان مخاطبان نبود، از این هفته فعالیت خود را آغاز می‌کند. از روز یک‌شنبه سوم مردادماه نمایش «سه خواهر و دیگران» اثر حمید امجد در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان می‌شود. این نمایش که در ساعت 19:30 روی صحنه می‌رود، تا روز هفتم مهرماه در سالن اصلی باقی خواهد ماند. افشین هاشمی، ریحانه سلامت، معصومه رحمانی، مارال آتشی، رامین سیاردشتی، علیرضا ناصحی، داریوش موفق، محسن حسینی، پیام امیرعبداللهیان، سام کبودوند، بهنوش بختیاری و جمشید جهان‌زاده گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند. نمایش «سه خواهر و دیگران» با بلیت‌های ۲۰، ۳۵ و ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سالن چهارسو: این تالار، از سه‌شنبه ۲۲ تیرماه میزبان نمایش «سفر به نهایت دور» اثر محمد میرعلی‌اکبری شده است و این اثر تا ۲۲ مردادماه در این سالن اجرا می‌شود. ساعت اجرای این اثر۲۰ در نظر گرفته شده است. «سفر به نهایت دور» کاری از گروه فیلم و تئاتر «و ناگهان» است و خسرو شهراز، مجید آقاکریمی، آرش فلاحت‌پیشه، محمدرضا مالکی، مسیح کاظمی، مهدی نصرتی، بهناز نادری، کامبیز منصف، لادن نازی، حمید خوش‌نویس و سحر حق‌شناس در این نمایش به مدت ۹۰ دقیقه‌ای بازی می‌کنند. قیمت بلیت این نمایش ۲۵هزار تومان در نظر گرفته شده است.

سالن سایه: از روز جمعه، یکم مردادماه ساعت 19:30 نمایش «خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن» که برداشتی آزاد از رمان مشهور «مسخ» اثر کافکا و ترجمه صادق هدایت است و توسط نادر برهانی‌مرند و فرهاد امینی نوشته شده است، با کارگردانی آزاده انصاری به سالن سایه آمده است. این اثر تا روز جمعه؛ ۲۹ مرداماه روی صحنه باقی می‌ماند. در این نمایش عروسکی فرزین محدث، فرزانه عاقلی، علی باروتی، بهرام بهبهانی، مجتبی پیرزاده، مونا عباسی و مینووش رحیمیان بازی می‌کنند و سهیلا باجلان؛ طراح ماسک و عروسک «خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن» است. برای «خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن» بلیت ۲۰هزار تومانی در نظر گرفته شده است.

تالار قشقایی: پنجمین پروژه مرکز مطالعات قشقایی که به گروه تئاتر «تازه» اختصاص دارد و در قالب پروژه «هملت؛ شکسپیر» از روز دوشنبه ۲۸ تیرماه آغاز شده است، هفته پایانی اجراهای خود را در پیش دارد.

نخستین نمایشی که در قالب پروژه «هملت؛ شکسپیر» روی صحنه می‌رود، نمایش «هم؛لت» است که از دوشنبه؛ ۲۸ تیر اجراهای خود را آغاز کرده است  و تا پنج‌شنبه؛ چهاردهم مردادماه ساعت 19 میزبان مخاطبان خواهد بود. چهار کارگردان با تمرکز روی شکسپیر، صحنه‌هایی از نمایشنامه هملت را به صورت جداگانه تمرین و آماده کرده‌اند و در نهایت به شکل یک اجرای واحد روی صحنه می‌رود که این کارگردان‌ها به ترتیب اجرا، مجتبی کریمی، سیاوش قائدی، آرمین جوان و بهروز سالمی هستند. بازیگران «هم؛لت» به ترتیب اجرا، فرزانه میدانی، آیدین بهاری، آرمان حسینی، کیوان ساکت‌اف، ایلناز شعبانی، امیر احمد قزوینی، محمدرضا علی‌اکبری، ساناز پوردشتی، آرمان حسینی، ساجده حمیدی، امیر خلیلی، مریم رخشی، محمدمهدی رفیعی، بهار زندی، نیکا زندی، آیدا صدری، شیرین صفایی، ایمان عنایتی، میثم غنی زاده، حمیده گل‌محمدی، آزاده موحد بشیری، رضا نعمتیان و مریم نقیبی هستند. بهای بلیت این نمایش، ۲۰هزار تومان است.

دومین نمایشی که در قالب این پروژه روی صحنه می‌رود، نمایش «پرده سوم؛ صحنه چهارم» با طراحی و کارگردانی مشترک یوسف باپیری و اشکان خیل‌نژاد است. این نمایش نیز از ۲۸ تیر ساعت 21:15 به تالار قشقایی آمده است. این اثر نیز در روز پنج‌شنبه؛ چهاردهم مردادماه به اجراهای خود ادامه می‌دهد. این نمایش با نگاهی به پرده سوم، صحنه چهارم نمایشنامه «هملت» که در آن هملت به دیدن مادرش در اتاق خواب وی می‌رود و با او درباره اتفاقاتی که افتاده و تصوری که نسبت به وی دارد، صحبت می‌کند، نوشته شده و اجرا می‌شود. در این اثر، ستاره پسیانی و هوتن شکیبا بازی می‌کنند. بهای بلیت این نمایش نیز ۲۰هزار تومان در نظر گرفته شده است.

پلاتو اجرا: از هفته گذشته، پنجم مردادماه، دومین یادمان استادمحمد ر پلاتو اجرای مجموعه تئاتر شهر آغاز شده است. در این رپرتوار که تا هجدهم مردادماه برگزار می‌شود، ۱۰ نمایشنامه استاد محمد، نمایشنامه‌خوانی می‌شود. این نمایشنامه‌خوانی‌ها ساعت 17:30 در ابن پلاتو برگزار می‌شود. بهای بلیت این نمایشنامه‌خوانی‌ها، ۱۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است. ظرفیت پلاتو اجرا، 26 نفر است و بسیاری از این نمایشنامه‌خوانی‌ها یا سولد آوت شده‌اند و یا کمتر از 10 ظرفیت فروش برای آنها باقی مانده است.

در این هفته یادمان استادمحمد با پنج نمایشنامه‌خوانی ادامه می‌یابد؛ نمایشنامه «شب بیست و یکم» به کارگردانی کامبیز بنان یک‌شنبه دهم مردادماه، «خونیان و خوزیان» به کارگردانی مهین فاطمی دوشنبه یازدهم مردادماه، «گل یاس» به کارگردانی سامان ارسطو؛ سه‌شنبه دوازدهم مردادماه، «سپنج رنج و شکنج» به کارگردانی شهرام گیل‌آبادی چهارشنبه سیزدهم مردادماه و «کافه مک آدم» به گارگردانی محمدرضا غریب‌زاده پنج‌شنبه چهاردهم مردادماه در پلاتو اجرا خوانده می‌شوند.

درنهایت دو نمایشنامه «آسید کاظم» به کارگردانی سعید دولتی یک‌شنبه هفدهم مردادماه و «عکس خانوادگی» به کارگردانی بهارک توسلی دوشنبه هجدهم مردادماه خاتمه بخش این یادمان می‌شوند.

فصل جدید تماشاخانه ایرانشهر آغاز می‌شود

بلیت‌های سمنریان و  ناظرزاده با تخفیف ارائه می‌شوند

تمشاخانه ایرانشهر از یک‌شنبه؛ دهم مردادماه با چهار نمایش جدید میزبان مخاطبان می‌شود.

نمایش «خروس می‌خواند» اثر شهرام کرمی از دهم مردادماه ساعت 19 و به مدت یک‌ماه اجراهای خود را در سالن استاد سمندریان آغاز می‌کند. رویا افشار، یعقوب صباحی، سیروس همتی، مه‌لقا باقری، سروش طاهری، بهنام شرفی و فرامرز قلیچ‌خانی در این نمایش 85 دقیقه‌ای بازی می‌کنند. بهای بلیت این اثر، 30 هزار تومان است که در سه روز نخست اجرا با قیمت 21هزار تومان به مخاطبان ارائه می‌شود.

اما از همین روز، دهم مردادماه؛ نمایشی دیگر نیز اجراهای خود را در سالن استاد سمندریان آغاز می‌کند. نمایش «مثل آب برای شکلات» اثر ابراهیم پشت‌کوهی، از ساعت 21 در این سالن روی صحنه می‌رود. این نمایشنامه را ابراهیم پشت‌کوهی بر اساس رمانی به همین نام نوشته لورا اسکوئیل نوشته است. دوره اجرای این اثر نیز یک ماه در نظر گرفته شده است. رویا نونهالی، محمد سایبانی، حسین اصیلی، الهام اسکندری، فاطمه جعفری، بهنام پانیزه، معصومه آقابیگی، سارا شاهی، افسانه پرمر، وحید فراهانی و مهسا شکوهی بازیگران «مثل آب برای شکلات» هستند. این اثر نیز با بلیت 30 هزار تومانی به مخاطبان ارائه می‌شود اما در روزهای یازهم، دوازدهم و سیزدهم مردادماه، برای این نمایش تخفیف 30 درصدی در نظر گرفته شه است و بلیت‌ها این اثر با قسمت 21 هزار تومان ارائه می‌شوند.

اما سالن استاد ناظرزاده کرمانی، اجراهای خود را از روز سه‌شنبه دوازدهم مردادماه آغاز می‌کند. در این سالن ابتدا ساعت 18 نمایش «کچلو» به کارگردانی رضا کشاورز اجرا می‌شود. این نمایش تا پنج‌شنبه 11 شهریورماه روی صحنه باقی می‌ماند. کاوه توکلی، مهران گل‌محمدی، مهدی سفاری، مریم مالمیر، آیدا صادقی، مژگان حامدی و رضا کشاورز، بازیگران این نمایش 50 دقیقه‌ای هستند. برای «کچلو» نیز بلیت 30 هزار تومانی در نظر گرفته شده است اما گروه اجرایی این نمایش نیز برای سه روز نخست، تخفیف در نظر گرفته‌اند و بلیت این نمایش با قیمت 20 هزار تومان ارائه می‌شود.

اما از روز سه‌شنبه؛ 12 مردادماه ساعت 20:30، نمایش «ایوانف آنتون چخوف» اثر امیررضا کوهستانی میزبان سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی می‌شود. این نمایش تا روز دوازهم شهریورماه روی صحنه باقی می‌ماند. محمدحسن معجونی، سعید چنگیزیان، مهین صدری، وحید آقاپور، محمدرضا نجفی، فریبا کامران، علی باقری، فاطمه فخرایی، رضا بهبودی و نگار جواهریان در این نمایش 165 دقیقه‌ای بازی می‌کنند. «ایوانف آنتوان چخوف» با بلیت 40 هزار تومانی به فروش می‌رسد اما برای مخاطبانی که تا پیش از آغاز نمایش، بلیت این اثر را تهیه کنند، تخفیف در نظر گرفته شده است و بهای بلیت آنها 35 هزار تومان محاسبه می‌شود.بلیت چهار روز نخست این نمایش در شرف اتمام است.

امیرشهاب رضویان به تئاتر ورود کرد

این روزها سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان میزبان دو نمایش است.

نمایش « داستان عامه پسند (Pulp fiction)» نوشته نیل سایمون و با کارگردانی سیدمهدی احمدپناه؛ از روز جمعه، یکم مردادماه ساعت ۱۹، اجراهای خود را در این سالن آغاز کرده است و به مدت سه‌هفته؛ تا روز ۲۲ مردادماه در این سالن باقی می‌ماند. مدت زمان اجرای این نمایش، ۶۰ دقیقه است و مژده دایی، محمدرضا آبانگاه، آزاده عبدالهی، محمد طیب‌طاهر، نکیسا نعمت‌نژاد، کوشیار کرمی، شفق شکری، علیرضا زارع‌پرست، وحید حبیبیان و محمد بهمن‌زاده در این اثر بازی می‌کنند. امیرشهاب رضویان نیز تهیه‌کننده این نمایش است. بهای بلیت این اثر، ۱۵هزار تومان تعیین شده است اما بلیت این نمایش برای افرادی که پیش از این بلیت یکی از نمایش‌های «هر کس با تنهایی‌اش»، «پرتقال‌های کال»، «آدامس‌خوانی»، «بهمن کوچیک»، «یادم تو را فراموش» یا «خواهران پاپن» را تهیه کرده باشند با تخفیف‌های وفاداری و با قیمت ۱۰ هزار تومان ارائه می‌شود همچنین مخاطبانی که بیش از پنج بلیت خریداری کنند مشمول تخفیف گروهی می‌شوند و هر یک از بلیت‌ها به قیمت 10 هزار تومان محاسبه می‌شود.

اما از یکم مردادماه، نمایش دیگری نیز اجراهای خود را در سالن استاد انتظامی آغاز کرده است. «جهان انزوا» نوشته نائومی والاس، با ترجمه رکسانا مهرافزون و به کارگردانی رضا کوچک‌زاده از یکم لغایت بیست‌ودوم مردادماه ساعت ۲۱ و به مدت ۶۰ دقیقه در این سالن روی صحنه می‌رود. امیر محمدی، محسن خدری در این نمایش بازی می‌کنند. بهای بلیت «جهان انزوا» نیز ۱۵ هزار تومان است اما گروه اجرایی به افرادی که بیش از چهار بلیت بخرند؛ تخفیف می‌دهد و این مخاطبان می‌توانند هر بلیت را با قیمت 12 هزار تومان تهیه کنند.

فقط «الجزایر» به دانشجویان تخفیف داد

تالار مولوی با سه نمایش میزبان مخاطبان تئاتر است.

سالن اصلی تالار مولوی از روز ۲۹ تیرماه ساعت ۱۸، میزبان نمایش «الجزایر» اثر میلاد فرج‌زاده شده است. این نمایش برداشتی آزاد از رمان «خوشـبخت مُردن» اثر آلبر کامو است و در مدت زمان ۵۰ دقیقه اجرا می‌شود. این نمایش که اثر برگزیده نخستین جشنواره تئاتر دانشگاهی باران بوده است، تا ۲۲ مردادماه میزبان این نمایش خواهد بود. بهراد سلاح‌ورزی، مهین فاطمی، امین صارمی، مونا کرمی، غزل میرزایی، محمدحسین سپنج و میلاد فرج‌زاده بازیگران این اثر هستند. بلیت این نمایش با قیمت ۲۰ هزار تومان ارائه می‌شود اما با کارت دانشجویی و در تمام روزهای هفته، این اثر با ۵۰ درصد تخفیف میزبان دانشجویان می‌شود. همچنین به ازای خرید حداقل پنج بلیت؛ تخفیف گروهی برای مخاطبان در نظر گرفته می‌شود و بلیت این نمایش با قیمت 10 هزار تومان ارائه می‌شود. البته برای این اثر تخفیف وفاداری نیز در نظر گرفته شده است و افرادی که بلیت نمایش‌های «هویت پروانه‌های مرده»؛ اجراهای مولوی و باران، «دوازده مرد خشمگین»، «b5-6» و یا «در باب تفریحات سالم و ناسالم» را خریده باشند، می‌توانند از 50 درصد تخفیف برخوردار شوند و بلیت این اثر را با قیمت 10 هزار تومان تهیه کنند.

اما از روز یک‌شنبه؛ سوم مردادماه ساعت ۲۰:۳۰ سالن اصلی تالار مولوی میزبان نمایشی جدید به نام «ماشینیست» اثر مهدی مشهدی‌کاظمی می‌شود که این اثر نیز تا ۲۲ مردادماه در این سالن اجرا می‌شود. البته نغمه قدیمی و ماهانا نریمانی، این نمایشنامه را بازنویسی کرده‌اند. پویان یحیی‌پور، ماهانا نریمانی، مهدی مشهدی‌کاظمی، آرش اشاداد، حسام‌الدین آریان‌فر، ایمان ده‌یادگاری و امیرحسین میرفندرسكی بازیگران این نمایش ۶۰ دقیقه‌ای هستند. بلیت این نمایش نیز ۲۰ هزار تومان است

اما از روز جمعه؛ یکم مردادماه ساعت 19:30 نمایش «فردا» اثر امین اسفندیار در سالن کوچک تالار مولوی اجرای خود را آغاز کرده است و تا ۲۱ مردادماه در این سالن به اجراهای خود ادامه می‌دهد. ایمان صیادبرهانی و سعید زارعی در این نمایش ۵۵ دقیقه‌ای بازی می‌کنند. برای «فردا» بلیت‌های ۲۰هزار تومانی در نظر گرفته شده است. البته به ازای خرید حداقل پنج بلیت؛ تخفیف گروهی برای مخاطبان در نظر گرفته می‌شود و هر بلیت این نمایش با قیمت 10 هزار تومان ارائه می‌شود.

دانشجویان با تخفیف به تعلیق‌های آتلانتیک نظر می‌اندازند

تالار ناصرخسرو، دیگر تالار تخصصی تئاتر دانشگاهی که از چهارم تیرماه اجرای جدید را آغاز نکرده بود، پس از بیش از یک ماه؛ از سه‌شنبه پنجم مردادماه ساعت ۲۰ با نمایش «تعلیق در اعماق آتلانتیک» اثر صادق وفایی، میزبان مخاطبان می‌شود. این اثر تا ۲۱ مردادماه در این تالار روی صحنه خواهد بود. علیرضا سید، امیر جوشقانی، رسول حسن‌پور، محسن خورشیدی، جلال محبی، فرشاد حسن‌پور و صادق وفایی در این نمایش ۶۵ دقیقه‌ای بازی می‌کنند. «تعلیق در اعماق آتلانتیک» با بلیت ۱۵ هزار تومان به مخاطبان ارائه می‌شود اما دانشجویان می‌توانند بلیت این اثر را با هفت‌هزار و پانصد تومان تهیه کنند.

«خرمهره» هم به دانشجویان تخفیف داد

نمایش «خرمهره» نوشته فرهاد نقدعلی و با کارگردانی محسن قصابیان از ۲۷ تیرماه ساعت ۲۰ اجراهای خود را در خانه نمایش اداره تئاتر آغاز کرده است و تا ۲۲ مردادماه در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه باقی می‌ماند. محسن قصابیان، پژمان عبدی، میلاد آرین و بنیامین صیادی‌نیا در این نمایش ۶۰ دقیقه‌ای بازی می‌کنند. «خرمهره» با کارگردانی محسن قصابیان از ۲۷ اردیبهشت لغایت دوم تیرماه سال ۹۴ در تماشاخانه استاد مشایخی اجرا شده بود و در آن اجرا، محسن قصابیان، پژمان عبدی و پویا نوروزی بازی می‌کردند و با تغییراتی دوباره اجرا می‌شود. بلیت «خرمهره» ۱۲هزار تومان است اما گروه اجرایی برای دانشجویان تخفیفی را در نظر گرفته‌اند. دانشجویان می‌توانند با ارائه کارت دانشجویی و به‌صورت حضوری بلیت این نمایش را با قیمت شش‌هزار تومان تهیه کنند. 

مصدق به دهه پایانی عمر خود در وحدت رسید

تالار وحدت از یک‌شنبه ۲۰ تیرماه ساعت ۱۸، به مدت یک ماه میزبان نمایش «راپورت‌های شبانه دکتر مصدق» اثر اصغر خلیلی شده است. این اثر کاری از گروه تئاتر «تجربه نو» است فرهاد آئیش، رویا میرعلمی، ایرج راد، رضا بهبودی، خسرو احمدی، مریم امینی و . . . در این نمایش ۱۰۰ دقیقه‌ای بازی می‌کنند. محمدرضا منصوری نیز علاوه‌بر اجرای موسیقی زنده این نمایش و خوانندگی، تهیه‌کنندگی این نمایش را بر عهده گرفته است. برای «راپورت‌های شبانه دکتر مصدق» بلیت‌هایی با قیمت‌های ۲۵، ۳۰، ۳۵ و ۴۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

«دوباره اون آهنگ رو بزن سم» سولد آوت شد

تالار حافظ در هفته پیش‌رو میزبان دو نمایش است.

این تالار از ۲۱ تیرماه میزبان نمایش عروسکی «مستاجر» اثر ستاره امینیان شده است. امینیان نمایشنامه «مستاجر» را بر اساس رمانی به همین نام اثر رولان توپور نوشته است، این نمایش ۷۵ دقیقه‌ای تا ۱۸ مردادماه ساعت ۲۱ به اجراهای خود ادامه می‌دهد. در این نمایش مرتضی اسماعیل‌کاشی، افشین غفاریان، سارا علیا، منا شریفی، سمیرا طلوعی، برنا اعتمادی، سعید اویسی و رحیم نوروزی بازی می‌کنند. بهای بلیت این نمایش ۳۰هزار تومان تعیین شده است اما گروه اجرایی سه نوع تخفیف را برای مخاطبان نمایش در نظر گرفته‌اند؛ مخاطبانی که بلیت یکی از نمایش‌های «بیگانه»، «اودیسه»، «فهرست»، «در بارانداز» یا «خشم اژدها» را خریداری کرده بودند، می‌توانند از تخفیف وفاداری بهره ببرند و بلیت «مستاجر» را با قیمت 20 هزار تومان تهیه کنند. همچنین با خرید چهار بلیت ۲۰ درصد و خرید هشت بلیت ۳۳ درصد تخفیف محاسبه می‌شود. دانشجویان نیز می‌توانند برای بهره بردن از تخفیف دانشجویی به صورت حضوری به گیشه مراجعه کنند.

دیگر نمایش این تالار، نمایش «دوباره اون آهنگ رو بزن سم» نوشته وودی الن، با ترجمه محمدرضا اوزار و کارگردانی داود بنی‌اردلان از روز سه‌شنبه؛ ۲۲ تیرماه اجرای خود را آغاز می‌کند و تا روز دهم مردادماه روی صحنه باقی می‌ماند. برای اجرای این نمایش، ساعت ۱۹ در نظر گرفته شده است و مدت زمان اجرای آن نیز ۷۵ دقیقه است. امیرمهدی ژوله، الناز حبیبی، پژمان جمشیدی، بهاره رهنما و آندریا نوشاد در این نمایش بازی می‌کنند. بلیت نمایش «دوباره اون آهنگ رو بزن سم» نیز هزار تومان است. البته بلیت‌های روز یک‌شنبه، دهم و سه‌شنبه؛ دوازدهم مردادماه این نمایش به اتمام رسیده‌اند. همچنین بلیت‌های خارج از ظرفیت دهم مردادماه نیز تمام شده‌اند.

برج آزادی به مخاطبان تخفیف داد

برج آزادی پس از وقفه‌ای طولانی، از یک‌شنبه، سوم مردادماه ساعت ۲۰:۳۰ میزبان یک نمایش می‌شود و برای این منظور، نمایشی به زبان فارسی و آذری به نام «آپاردی سئللر سارانی» اثر ایرج افشاری‌اصل انتخاب کرده است. این اثر تا ۲۷ مردادماه روی صحنه باقی می‌ماند. در این نمایش دو ساعته، آتش تقی‌پور، فاطمه شکری، علی یازرلو، سیاوش جامع، بهار محمودزاده، علی نکته‌سنج، امید سعیدپور، میثم محب‌الهی، فرشید ابوالحسن‌زاده، جلال تبریزی، محمد یوسفی و عاشیق سیروس مهدی‌پور هنرنمایی می‌کنند. داستان «آپاردی سئللر سارانی» در مورد نمایشنامه‌نویسی است که در حال نوشتن نمایشی بر اساس داستان فولکلور آذری «سارای» است و از زبان یک عاشیق روایت می‌شود و در طول نمایش اشعار فولکلور و فرهنگ شفاهی آذربایجان به فراخور صحنه‌ها استفاده ‌می‌شود. بلیت این اثر، ۳۰ هزار تومان است اما در هفته پیش رو بلیت «آپاردی سئللر سارانی» با قیمت 20 هزار تومان به فروش می‌رود.

محراب و دو نمایش

دو اثر نمایشی در دو سالن اصلی و کوچک تالار محراب اجرا می‌شود.

از جمعه؛ ۲۵ تیرماه ساعت ۱۸، اجرای نمایش «سوگواری قبل از مصیبت» اثر کهبد تاراج اجرای خود را در سالن اصلی تالار محراب آغاز کرده است. این اثر تا چهارشنبه؛ ۲۰ مردادماه در این سالن روی صحنه خواهد بود. امیر عدل‌پرور، فهمیه معین، بهداد بلیغ‌فر، شکیلا سماواتی، نسیم ناصرزارع، حمید ملاحسینی، احسان مجیدی و آنالی شکوری، بازیگران این نمایش ۷۵ دقیقه‌ای هستند. قیمت بلیت این نمایش ۲۰هزار تومان است.

سالن کوچک تالار محراب از یک‌شنبه ۲۷ تیرماه، ساعت ۲۰ میزبان نمایش «کافیه فقط چند لحظه فکر کنی . . . !» نوشته امیر لشکری و با کارگردانی نسیم تاجی شده است. این نمایش ۴۰ دقیقه‌ای تا بیستم مردادماه ساعت ۱۹ در این سالن اجرا می‌شود. هادی شیرمحمدی و سمیرا سلیمی در این اثر بازی می‌کنند و بهای بلیت این نمایش ۱۲ هزار تومان است.

«انسانم آرزوست» به سنگلج می‌آید

از روز یک‌شنبه؛ دهم مردادماه، ساعت 19:30 تماشاخانه سنگلج میزبان نمایش «انسانم آرزوست» اثر داوود فتحعلی‌بیگی می‌شود. این اثر تا دهم شهریورماه در این سالن باقی می‌ماند. مدت زمان اجرای این نمایش 120 دقیقه است و داوود داداشی، غلام بابوته، صادق توکلی، شاهین اعلائی‌نژاد، زری اماد، شهرام مسعودی، شهره اشتری، محسن پوشایی، ساسان مهرپویان، منیژه داوری، شیرین کاشفی، امیرحسین انصافی، امیرمحمد انصافی، باباک مولانا، محسن میرهاشمی، حمیدرضا جهانگیری، سام راد، امید مصباحی، سعید وفایی، مینا دستگرده، مهدی صفاری‌نژاد و نسیم توکلی در آن بازی می‌کنند. بهای بلیت این نمایش با توجه به صندلی مخاطب؛ 17 هزار و پانصد، 14 هزار و 10 هزار و پانصد تومان در نظر گرفته شده است.

حوزه هنری و تخفیف‌هایش

حوزه هنری در دو سالن «مهر» و «ماه» دو نمایش را به مخاطبان ارائه می‌کند

تماشاخانه مهر، از روز پنج‌شنبه؛ ۲۴ تیرماه میزبان نمایش «چهل گیس و حسن کچل» نوشته ساغر خواجه‌امیری و با کارگردانی پوران مرادی‌مزرعه‌نو شده است. این نمایش تا ۲۰ مردادماه ساعت 19:30 روی صحنه باقی می‌ماند. حسین پورکریمی، فاطمه امینی، فرانک جلیلی و امیر بنی‌جمالی در این نمایش بازی می‌کنند. مشاور و مجری طرح این نمایش، امیر کربلایی‌زاده است. بهای بلیت این اثر ۱۵هزار تومان است اما گروه اجرایی نمایش تخفیف‌هایی را برای مخاطبان در نظر گرفته‌اند؛ برای خریداران نمایش‌های «جیجک علیشاه» (اجرای سنگلج) و «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی»، بلیت «چهل گیس و ...» با ۳۳ درصد تخفیف و بهای 10 هزار تومان ارائه می‌شود. همچنین با خرید چهار بلیت با ۲۰ درصد ، خرید هشت بلیت ۳۰ درصد و ۱۰ بلیت ۵۰ درصد تخفیف به مخاطبان تعلق می‌گیرد.

اما تماشاخانه ماه از روز سه‌شنبه، ۲۹ تیرماه ساعت 19:30 به مدت یک ماه با نمایش «بهشت با طعم چای تلخ» اثر خسرو امیری میزبان مخاطبان تئاتر شده است. در این نمایش ۴۵ دقیقه‌ای، علی رجایی، کوروش شاهونه و بهار ارجمند بازی می‌کنند. بلیت این نمایش ۱۵ هزار تومان است که در هفته پیش رو با قیمت 12 هزار تومان به مخاطبان ارائه می‌شود اما دانشجویان به صورت حضوری و با ارایه کارت دانشجویی می‌توانند بلیت این اثر را با قیمت هفت‌هزار و پانصد تومان تهیه کنند.

«ماه‌پیشونی» با قدرت پیش می‌رود

از روز سه‌شنبه؛ ۲۹ تیرماه ساعت 19:30، نمایش «ماه پیشونی» اثر مریم کاظمی به سالن بوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آمده است. مریم کاظمی، سیدجواد زیتونی، نسیم امیرخسرو، هایده حسین‌زاده، میلاد رمضانی (ورجاوند)، عرفان میدانلو، فاطمه خدابنده‌لو، حسام کلانتری، پریسا فلاح‌زاده، نازنین صفا، مسعود پورجمشید، زهرا روشن‌ضمیر، سمیه بیگی، مهراد زمانی، شیوا شریعت‌زاده و نینا فرشادی گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند. بهای بلیت این اجرا، هشت‌هزار تومان است و فعلا بلیت‌فروشی این نمایش برای روزهای دهم، یازدهم و دوازدهم مردادماه باز شده است که بلیت‌های روز دوشنبه؛ دوازدهم مردادماه به طور کامل فروش رفته‌اند

«لاکی» تمدید شد

تالار هنر میزبان یک تئاتر کودک و یک تئاتر نوجوان است.

این تالار از نهم تیرماه میزبان نمایش «لاکی» نوشته امیر مشهدی‌عباس و به کارگردانی آناهیتا غنی‌زاده شده است، این اثر که مختص مخاطب کودک است، قرار بود تا دهم مردادماه ساعت 18:30 به اجراهای خود ادامه دهد اما به دلیل استقبال مخاطبان تمدید ش و تا پایان هفته، میزبان مخاطبان خواهد بود. در این نمایش آرش صادقیان‌حقیقی، آزاده نوری، ملیحه مقیمی‌اسفندآبادی، عطا مقیمی و سمیرا مهدوی بازی می‌کنند. بلیت این نمایش با قیمت‌های هفت‌هزار، ۱۰هزار و پانصد و ۱۴ هزار تومان است.

دیگر نمایش ارائه شده در تالار هنر که اثری مختص مخاطب نوجوان محسوب می‌شود، نمایش «پدر یک دقیقه‌ای» اثر رضا فیاضی است که از روز یک‌شنبه؛ ۱۳ تیرماه اجراهای خود را آغاز کرده است و تا روز ۱۳ مردادماه روی صحنه باقی می‌ماند. زمان اجرای این نمایش، ساعت ۲۰ است. حامد زحمت‌کش، آنالی شکوری، سید امیرعلی رادمنش، یاسمن‌سادات رادمنش و رضا فیاضی در این نمایش بازی می‌کنند. بلیت نمایش «پدر یک دقیقه‌ای» نیز با قیمت‌های هفت‌هزار، ۱۰هزار و پانصد و ۱۴ هزار تومان است.

دو نمایش کودک در ابن‌سینا

فرهنگسرای ابن‌سینا با دو نمایش کودک میزبان مخاطبان است

نمایش «قصه‌های من و تو و رستم و شاهنامه» نوشته حسن باستانی و با کارگردانی مریم معترف اجراهای خود را از روز یک‌شنبه ۲۰ تیرماه ساعت 19:30در فرهنگسرای ابن‌سینا آغاز کرده است. این نمایش عروسکی ۷۵ دقیقه‌ای تا یک‌شنبه ۳۱ مردادماه در این سالن به کار خود ادامه می‌دهد. این نمایش ویژه مخاطب کودک روی صحنه می‌رود. ناصر آویژه، حسین مزینانی و مونا شمس‌الدینی بازیگران این نمایش هستند. بهای بلیت‌های این نمایش، ۱۰ و ۱۵هزار تومان در نظر گرفته شده است.

اما از یکم مردادماه ساعت 16 نمایش «قصه قصر یخی» نوشته شیما لطیفی و با کارگردانی مسعود روستا اجراهای خود را در این تماشاخانه آغاز کرده است. این اثر تا 22 مرداد به اجراهای خود ادامه می‌دهد. مانی اسکندری، مائده خانی، مسعود روستا، فرهاد قدیم خانی و شیما لطیفی در این نمایش 60 دقیقه‌ای بازی می‌کنند. «قصه قصر یخی» با بلیت 10 هزار تومانی به مخاطبان ارائه می‌شود.

باغ فرهنگسرای نیاوران میزبان میلر می‌شود

فرهنگسرای نیاوران در این هفته میزبان چهار اثر نمایشی است.

نمایش موزیکال کودک «پلنگ خیال‌باف» نوشته مجتبی خمسه و با کارگردانی سحر پورفرج از یک‌شنبه سوم مردادماه ساعت ۱۷ به سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران آمده است و تا پنجم شهریورماه به اجرای خود ادامه می‌دهد. این اثر روزهای شنبه اجرا می‌شود و روز تعطیل آن، سه‌شنبه است. مجتبی خمسه، نیما فاضلی و محمد روستا در این نمایش ۵۰ دقیقه‌ای بازی می‌کنند. بهای این اثر، ۱۲ هزار تومان است.

همچنین از روز یک‌شنبه؛ سوم مردادماه ساعت 19:30 نمایشی دیگر به نام «بیتل‌ها» نوشته محمد چرم‌شیر و با کارگردانی نینا نفیسی اجرای خود را در فرهنگسرای نیاوران آغاز کرده است. این اثر تا پایان مردادماه میزبان مخاطبان خواهد بود. البته ساعت اجرای این اثر در روزهای سه‌شنبه تغییر می‌کند و در این روز «بیتل‌ها» ساعت ۲۱ روی صحنه می‌رود. هاله گرجی، شهزاد وجدانی، شکوفه هاشمیان و تبسم هاشمی در این نمایش یک ساعته بازی می‌کنند. بلیت این اثر ۲۵ هزار تومان تعیین شده است.

اما از روز پنج‌شنبه، 14 مردادماه ساعت 20، باغ فرهنگسرای نیاوران، اجرای نمایش «همه، پسران من» نوشته آرتور میلر، با ترجمه حسین پرورش و کارگردانی دانیال شهریاری اجرای خود را آغاز می‌کند. این اثر تا 31 مردادماه به اجراهای خود ادامه می‌دهد. بابک جعفریه، حلیمه نوروزی، احمد صفرزاده، مهدیه زندیه، فرزاد آیتی، علی قربان‌خانی، پروانه شامخی، محمدرضا ذوالفقاری، پونه صمدیان و باراد روحانی در این نمایش 90 دقیقه‌ای بازی می‌کنند. برای نمایش «همه، پسران من» بلیت 15 هزار تومانی در نظر گرفته شده است اما گروه اجرایی نمایش به مخاطبانی که پنج بلیت یا بیشتر بخرند، 20 درصد تخفیف می‌دهد. همچنین افرادی که بلیت نمایش‌های «چشم‌اندازی از پل» یا «خاطره دو دوشنبه» را خریده باشند، می‌توانند بلیت این اثر را با قیمت 13هزار و پانصد تومان تهیه کنند.

اما چهارمین نمایشی که در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود، «گهواره کهن» اثر نگین مدنی و به همراه گروه هنری شالاکو است. این نمایش از 15 لغایت 17 مردادماه ویژه بانوان اجرا می‌شود و در آن از حرکات آیینی نمایشی فولکلوریک اقوام ایرانی استفاده شده است. «گهواره کهن»روز جمعه، 15 مردادماه ساعت 15 و در دو روز دیگر ساعت 17 میزبان مخاطبان می‌شود. داستان این نمایش به این صورت است که پری قصه‌ها ماه‌پیشونی را به سرزمین قصه‌های ایرانی می‌برد. ماه پیشونی غول چراغ را یافته، همراه او گرداگرد ایران سفر می‌کند و در این میان داستان‌هایی شکل می‌گیرد. این نمایش با بلیت 40، 50، 60، 70 و 80 هزار تومان به مخاطبان ارائه می‌شود.

اجرای تئاتر در ارسباران نیز از سر گرفته شد

فرهنگسرای ارسباران پس از مدت‌ها با دو نمایش میزبان مخاطبان تئاتر می‌شود

از وشنبه، یازدهم مردادماه ساعت 19 نمایش «کلوچه های خدا» اثر آرش شریف‌زاده اجراهای خود را در سالن هنر فرهنگسرای ارسباران آغاز می‌کند. سعید حاجی‌حیدری، مصطفی دارابی، سیدشایان موسوی، سحر زینلی، مبینا احرار، پویا شش‌پری و امین جوادی بازیگران این اثر هستند. بلیت این نمایش 10 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

اما از یازهم مردادماه ساعت 21، نمایش دیگری به نام «تهمینه در هفت خان رستم» اثر کیاوش زارع‌طلب اجراهای خود را در این فرهنگسرا آغاز می‌کند. این اثر تا 26 مردادماه به اجراهای خود ادامه می‌دهد. لیلا عبدی، سودابه صفری، مریم سلیمانی، ملیکا مشعل، مریم داور، سمیه مهدی‌پور، مهسا مظاهری، شهرزاد علی‌محمدی و ... بازیگران این نمایش 70 دقیقه‌ای هستند. برای این نمایش بلیت 20 هزار تومانی در نظر گرفته شده است.

ایوان عطار با پری صابری و شمس و مولانا بازگشت

ایوان عطار کاخ سعدآباد نیز پس از مدت‌ها از پنج شنبه چهاردهم مردادماه ساعت 20 میزبان نمایش «شمس پرنده» اثر پری صابری می‌شود. این اثر تا 17 شهریورماه به اجراهای خود ادامه می‌دهد. محمد حاتمی و سیروس اسنقی در این نمایش 110 دقیقه‌ای بازی می‌کنند. پری صابری درباره جدیدترین نمایش خود گفته است « در راستای مروری بر آثار نمایشی‌ام که بر مبنای فرهنگ فاخر ایران و با موضوع زندگی و اشعار شعرایی مثل مولوی، فردوسی، عطار و... است، نمایش «شمس پرنده» با نگاهی به دیدار شمس و مولانا است. این نمایش همچون دیگر آثارم آمیزه‌ای از شعر، موسیقی و حرکت است، چرا که تجربه نشان داده که در نمایش تمام نیازهایی را که با کلام ادا نمی‌شود را می‌توان با حرکت و موسیقی زنده که عضله‌بندی کار نمایش است، به تماشاگر منتقل کرد.» برای «شمس پرنده» بلیت با قیمت‌های 10، 40 و 70 هزار تومان فروخته می‌شود.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳