پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۰۶۴۷
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۵ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵
 دیباچه: نگاهی انداخته‌ایم به وضعیت فعالیت تئاتر امروز تعدادی از بازیگران و کارگردان نمایشی که 30 سال پیش در تئاتر شهر اجرا می‌شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، نمايش «معمای ماهیار معمار» اثری است که سال 1365 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته بود.

حال نگاهی می‌اندازیم به شرایط برخی از هنرمندان حاضر در این نمایش پس از گذشت 30 سال:

از «کسوف» تا «معمای مهیار معمار»، ادامه در فرانسه

نمایش «معمای ماهیار معمار» آخرین اثری بود که رضا قاسمی در ایران روی صحنه برد. رضا قاسمی که در زمینه داستان‌نویسی و شعر، موسیقی، نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر فعالت می‌کند، فعالیت هنری خود را از  ۱۷ سالگی و با نگارش نمایشنامه «کسوف» آغاز کرده است. او در حوزه تئاتر، نمایش‌هایی همچون «آمد و رفت»، «نامه‌های بدون تاریخ از من به خانواده‌ام و بالعکس»، «چو ضحاک شد بر جهان شهریار»، «اتاق تمشیت»  و .... را روی صحنه برده است. سال ۱۳۶۱ نمایشنامه «خوابگردها» را می‌نویسد اما اجازه اجرا پیدا نمی‌کند. او سال 1365 نمایش «معمای ماهیار معمار» را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌برد اما به مرور شرایط کار برایش سخت می‌شود و در همان سال ایران را ترک می‌کند و به فرانسه می‌رود و تا کنون در این کشور ساکن است و فعالیت در حوزه‌ ادبیات، موسیقی و تئاتر را به موازات یکدیگر ادامه می‌دهد.

زنده‌یاد هادی اسلامی و آرزویی که محقق نشد

شنبه، نهم مردادماه، بیست‌وسومین سال‌مرگ زنده‌یاد هادی اسلامی است. او فعالیت حرفه‌ای در عرصه تئاتر را سال ۱۳۴۲ با بازی در نمایشنامه «روسری قرمز» آغاز کرد و کارگردانی را نیز سال 1346 با نمایش «زیرگذر لوطی صالح»، نوشته خودش آغاز کرد. تجربه اجرای این اثر به قدری برای اسلامی دوست‌داشتنی بود که تصمیم داشت دوباره آن را روی صحنه ببرد اما این اتفاق نیفتاد و پیش از آنکه این اتفاق بیفتد؛ در نهم مردادماه سال 1372 چشم از جهان فرو بست.

پوررضا و آخرین حضور در «هفت پرده»

اسماعیل پوررضا فعالیت حرفه‌ای در عرصه تئاتر را از سال 1347 و با بازی در نمایش «سلطان مار» به کارگردانی بهرام بیضایی آغاز کرد. ایفای نقش در نمایش‌هایی همچون «در جنگل» به کارگردانی محمود دولت‌آبادی، «سنگ و سرنا» به کارگردانی نصرت پرتوی، «آنکه گفت آری آنکه گفت نه» به کارگردانی عباس جوانمرد، «چرخ و فلک‌« به کارگردانی آشور بانی‌پال، «مستانه» به کارگردانی رضا ژیان، «گلدونه خانم» به کارگردانی اسماعیل خلج، «ضحاک» به کارگردانی سعید پورصمیمی، «جولیوس‌سزار» به کارگردانی مسعود دلخواه و ... چند نمونه از حضور او روی صحنه تئاتر است. آخرین فعالیت اسماعیل پوررضا به بازی در نمایش «هفت پرده» به کارگردانی میکائیل شهرستانی در مهرماه سال 1393 بازمی‌گردد.

تقی‌پور در نمایشی آذری در برج آزادی

آتش تقی‌پور همچون بسیاری از هنرمندان سینما و تلویزیون، فعالیت حرفه‌ای خود را از تئاتر آغاز کرده است و در سال 1345 با نمایش «حکومت زمانخان» به کارگردانی رکن‌الدین خسروی در تالار سنگلج روی صحنه رفت. او که اردیبهشت امسال با نمایش «گلدونه خانم» به کارگردانی النا آهی در تالار محراب روی صحنه بود، این روزها با نمایش « نمایش آپاردی سئللر سارانی» به کارگردانی ایرج افشاری‌اصل در سالن اصلی برج ازادی میزبان مخاطبان است.

تانیا جوهری و نه همسر خسرو شکیبایی

بازی در نمایش «خسرو شیرین» به کارگردانی اسماعیل شنگله، بازی در نمایش«کلمب» به کارگردانی «اسماعیل شنگله»، بازی در نمایش «افول» به کارگردانی «علی نصیریان» ؛ شهرستان‌های رشت، ساری، گرگان؛ تهران، تالار سنگلج؛ بازی در نمایش «مادموازل ژولی» به کارگردانی جعفر والی، بازی در نمایش «زیرگذر لوطی صالح» به کارگردانی هادی اسلامی، بازی در نمایش«بازرس» به کارگردانی عزت‌الله انتظامی، بازی در نمایش «آنتیگون» به کارگردانی علی رفیعی، بازی در نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و مرگ امیر کبیر» به کارگردانی علی رفیعی، دستیاری کارگردان در نمایش «مسلم بن عقیل» به کارگردانی محمود عزیزی و... از جمله فعالیت‌های تانیا جوهری در زمینه تئاتر بوده است اما متاسفانه همواره تانیا جوهری را با عنوان همسر زنده‌یاد خسرو شکیبایی به یاد آورده، نامش می‌برند در حالیکه شخص تانیا جوهری رزومه تئاتری پر و پیمانی با حضور در نقش‌های بسیار مهم و جدی دارد و کارنامه بازیگری او در تئاتر بسیار کارنامه درخشانی است و برای کارگردانانی بازی کرده است که هر بازیگری در تئاتر ایران آرزو دارد با آنها همکاری کند و در کنار تئاتر در تعداد کثیری از تله‌تئاترها، سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی نیز ایفای نقش کرده است.

متاسفانه آخرین خبری که در خصوص تئاتر از تانیا جوهری منتشر شده است، خبر اجرای نمایش «خانه برنارد آلبا» بوده است که جوهری قصد داشته آن را برای اجرا در یکی از سالن‌ها به مجموعه تئاتر شهر پیشنهاد بدهد اما از آن زمان تاکنون این امر محقق نشده است.

گروه نمایش «معمای ماهیار معمار»

دیباچه- خاطره‌باز معمای ماهیار معمار

 

نويسنده و کارگردان: رضا قاسمی/ بازيگران: هادی اسلامی، پرویز پورحسینی، اسماعیل پوررضا، قاسم پاکرو، آتش تقی‌پور، تانیا جوهری، سهراب سلیمی، حسن شیرازی، حسن عظیمی، فردوس کاویانی و فهیم نعیمی.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳