پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۸۹۲۷
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۵
دیباچه: پس از اینکه امروز خبر تصویب شدن اصلاحیه ماده20 در هیئت دولت منتشر شد باید دید آیا این مصوبه منجر به کاهش لغو کنسرت‌ها می‌شود یا همچنان کنسرت‌های مجوزدار لغو خواهند شد.



دیباچه - لغو کنسرت ها

به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، براساس مصوبه هیئت وزیران، صدور مجوز اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری از جمله اجرای صحنه‌ای موسیقی و تئاتر به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از جهت بررسی انتظامی و ترافیکی به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود و نیروی انتظامی موظف است ظرف ده روز نظر خود را ارائه کرده و نظم و امنیت محل و مراسم را بدون دخالت در مجوز و محتوای برنامه و ویژگی مجریان تأمین کند.

بدون تردید نفس تصویب این قانون برکات زیادی دارد و این مصوبه می‌تواند از موازی‌کاری‌ها در حوزه صدور مجوز کنسرت‌ها جلوگیری کرده و باعث شود برنامه‌ریزی‌های هنری با نظم و انسجام بیشتری انجام شوند و هنرمندان و کنسرت‌گذاران برای اخذ مجوز با یک مرجع واحد روبرو باشند.

متن کامل این مصوبه که اولین بار ایلنا آن را منتشر کرده به شرح زیر است:

«ماده (20) آیین نامه اماکن عمومی موضوع تصویب نامه شماره 15818 مورخ 10 دی ماه سال 63 به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده 20- صدور مجوز اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری از جمله اجرای صحنه ای موسیقی و تئاتر به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از جهت بررسی انتظامی و ترافیکی به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام و نیروی انتظامی موظف است ظرف ده روز نظر خود را ارایه و نظم و امنیت محل و مراسم را بدون دخالت در مجوز و محتوای برنامه و ویژگی مجریان تأمین نماید. متقاضیان برگزاری برنامه‌های مزبور موظفند حداقل (48) ساعت قبل از اجرای برنامه، ساعت و روز تشکیل مراسم و صرفاً مشخصات پیشنهادکننده مراسم را با ارایه دو عدد کارت ورود به محل برگزاری به مسئولان ذی ربط نیروی انتظامی اعلام نمایند.

تبصره 1- صدور مجوز برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، سنتی و هنری که براساس قوانین مربوط برعهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌باشد مشمول این ماده خواهد بود.

تبصره 2- عدم ارایه پاسخ در مهلت ده روزه مقرر توسط نیروی انتظامی به منزله فقدان مشکل انتظامی و ترافیکی می‌باشد.

تبصره 3- اماکن عمومی دارای مجوز برگزاری مجالس جشن، عروسی، میهمانی و شب‌نشینی نیازی به اخذ اجازه دیگری از نیروی انتظامی ندارند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور ابلاغ کرده است.»

به گزارش دیباچه در این شرایط اینطور به نظر می‌رسد این اصلاحیه از نظر قانونی شرایط را برای برگزاری کنسرت‌هایی که از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز می‌گیرند، تسهیل می‌کند و راه را برای کاهش آمار لغو کنسرت‌ها باز می‌کند اما آیا نیروی انتظامی و اداره اماکن نیز مصوبه هیئت وزیران را خواهند پذیرفت و اساسا ضمانت اجرایی این مصوبه چیست؟

باید منتظر ماند و دید در دور جدید کنسرت‌های تابستانی تا چه میزان این قانون درست اجرا می‌شود و حال که در مقام نظر به تصویب رسید در مقام عمل هم کارایی دارد و آیا وزارت ارشاد و دیگر ارگان‌های اجرایی می‌توانند در آزمون عملی باعث کاهش میزان  لغو کنسرت‌ها باشند و سربلند بیرون می‌آیند یا همچنان این موضوعی جناحی می‌ماند و ضرر اصلی را در این کشمکش هنرمندان خواهند کرد.‌

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳