پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۸۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۶ : ۱۴ - ۳۰ تير ۱۳۹۵
دیباچه: امیر دژاكام گفت: «حسن كچل و چهل گیس» نمایشی موفق و قابل تامل است. نویسنده این اثر توانسته از زاویه‌ دیدی ساده و ماندگار به چالشی اجتماعی و انسانی نگاه كند.



به گزارش دیباچه به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، امیر دژاكام، بازیگر، نویسنده و كارگردان تئاتر، كه به تماشای نمایش «حسن كچل و چهل گیس» نشسته بود، گفت: «حسن كچل و چهل گیس» نمایشی موفق و قابل تامل است. نویسنده این اثر توانسته از زاویه‌ دیدی ساده و ماندگار به چالشی اجتماعی و انسانی نگاه كند. سونامی سرطان موضوعی است كه در تمام جنبه‌های زندگی امروز ما خودنمایی می‌كند و نویسنده در این اثر فراتر از بُعد اخلاقی به آن پرداخته است.

 دیباچه-امیر دژاکام


وی افزود: قرار نیست هنرمند تئاتر برای خوشایند مسئولان، حرف‌ها و خواسته‌های ایشان را روی صحنه ادا كند. بلكه وظیفه‌ هنرمند این است كه مفاهیم ارزشمند و جهان‌شمول را با نگاهی زیبا‌شناسانه به مخاطبانش عرضه كند. نمایش «حسن كچل و چهل گیس» از این منظر توفیق داشته و نویسنده‌ اثر، قلمش را از پرداختن صرف به وجه اخلاقی در داستان فراتر برده و در ابعاد اجتماعی آن را كاوش می‌كند. من از این بابت كه در این نمایش از شعارگویی در این باره پرهیز شده بود خوشحالم. نویسنده‌ نمایش «حسن كچل و چهل گیس» بدون آنكه بخواهد تماشاگر را غمگین یا افسرده كند با نگاهی سرخوشانه و عاقلانه از این درد بزرگ می‌گوید كه ممكن است در لحظاتی نیز خنده به لب تماشاگر بنشاند اما در نهایت، بغضی گلوی مخاطب را خواهد فشرد.

این كارگردان تئاتر ادامه داد: سرطان موضوع كوچكی نیست. باید پرسید چرا سونامی سرطان كشور را فرا گرفته است؟ آنچه ما می‌خوریم و هوایی كه تنفس می‌كنیم بی‌شك در گسترش این بیماری موثر است. بی‌توجهی‌ها و اهمال‌كاری‌هایی كه از سوی مسئولان امر در این زمینه می‌شود چنین پیامدهایی به دنبال دارد. در این شرایط پرداختن به موضوع سرطان با زبان هنر كار ارزشمندی است و نمایش «حسن كچل و چهل گیس» به‌خوبی از عهده این كار برآمده است.

این نویسنده، نقش‌آفرینی بازیگران جوان این نمایش را ستود و خاطرنشان كرد: جوایزی كه نمایش «حسن كچل و چهل گیس» در بیست‌وچهارمین جشنواره‌ سراسری تئاتر سوره ماه كسب كرده به‌حق بوده است. بازیگر نقش حسن كچل به ‌زیبایی نقشش را بر صحنه ایفا می‌كند. كارگردان نمایش هم با آنكه جوان است اما هدایت گروهش را با تدبیر انجام داده و نمایشی به مخاطب نشان می‌دهد كه باورپذیر و قابل قبول است. البته كاستی‌ها و كم‌تجربگی‌هایی هم در طول نمایش دیده می‌شود كه بنا به جوان بودن گروه، قابل چشم‌پوشی است.

دژاكام در پایان گفت:‌ گروه نمایش «حسن كچل و چهل گیس» با موفقیتی كه در جشنواره تئاتر سوره ماه كسب كرده فرصت اجرای عمومی نصیبش شده كه البته حقش است. امیدوارم گروه‌های دیگری هم كه امكان و فرصت حضور در جشنواره‌ تئاتر سوره ماه را نداشته‌اند بتوانند از فرصت‌های اجرای عمومی در حوزه هنری بهره ببرند.

گفتنی است نمایش «چهل‌گیس و حسن كچل» نوشته‌ ساغر خواجه امیری و به كارگردانی پوران مرادی و مشاوره امیر كربلایی‌زاده، در ساعت 19:30 در تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری به روی صحنه می‌رود.

تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری در خیابان كریم‌خان زند، خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه واقع است.

علاقه‌مندان برای رزرو بلیت می‌توانند با شماره‌ تلفن 09367756318 تماس بگیرند یا به سایت تیوال به نشانی www.tiwall.com مراجعه كنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲